Készült: 2024.04.18.02:46:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

266. ülésnap (2017.12.12.), 102. felszólalás
Felszólaló Farkas Félix (roma nemzetiségi szószóló)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:43


Felszólalások:  Előző  102  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FARKAS FÉLIX nemzetiségi szószóló: Nagyon szépen köszönöm, elnök úr, a szót. Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! A kormány közoktatással kapcsolatos tevékenységét illető sok kritikahang ellenében kell hogy felszólaljak a roma nemzetiség nevében. Hálásak vagyunk, hogy a jelenlegi kormány nem propagandaként használja az esélyegyenlőség eszméjét, a felzárkóztatás fogalmát, hanem valódi lépéseket tesz, és komoly lehetőségeket teremt nekünk, romák számára az integráció érdekében.

Az én álláspontom azt, hogy az integráció legfontosabb kulcsa az oktatásban van, abban, hogy a roma gyermekek tanulni tudjanak. Véleményem szerint még soha nem volt ebben az országban ennyi kormányzati támogatás közoktatás terén, mint ma. És itt nem érzésekről, hanem tényekről beszélek.

„Biztos kezdet” gyermekház működik a központi költségvetés hozzájárulásával. Bizonyára nem kell magyarázni, hogy ennek mekkora jelentősége van roma kisgyermekek és szüleik számára.

Óvodai nevelés. Egyértelmű, hogy nagy szerepe van a roma gyermekek iskolázási, oktatási nehézségei kialakulásának megakadályozásában annak, hogy hároméves kortól kötelező az óvodai nevelésben való részvétel. Ez segíti a későbbi iskolai akadályok könnyebb vételét, és végső soron mindenképpen előremozdítja a felzárkózást.

A tankönyvtámogatás. Nyilvánvaló, hogy a rászoruló rétegeknek, köztük a romáknak hatalmas segítség az, hogy a kisdiákok immár ingyenesen jutnak tankönyvekhez.

Az étkezés. Ebben a körben említem meg a napi háromszori ingyenes étkezés biztosítását a rászoruló gyermekek számára, ami egyértelmű, hogy nagy terhet emel le számos roma család válláról.

Az ösztöndíjprogramokról is tudunk beszélni, hiszen van az Útravaló-ösztöndíjprogram, az „Út a kö­zépiskolába”, az „Út az érettségihez”, az „Út a szak­mához”, az „Út a diplomához”. Az összes ösztöndíjas között a legtöbb támogatott tanuló ‑ büsz­kén mondom ‑ Borsod-Abaúj-Zemplén megyéből és Szabolcs-Szatmár megyéből kerül ki.

Van az Arany János-program; Arany János kollégium program, amelynek célja az oktatási lemorzsolódás megelőzése. Nagyhatásúak a roma lányok korai iskolaelhagyásának megelőzését célzó programok, a tanodaprogramok. Legalább ilyen fontos a „Második esély” programok által biztosított lehetőség a romák számára, amelynek keretében sok száz hátrányos helyzetű, a középiskolai oktatásból lemorzsolódott fiatal szerzett végzettséget. Vagy beszélhetünk a keresztény roma szakkollégiumi hálózatról. Tudomásom szerint a 2016-2017-es tanévben már több mint kétszázötven diák tagja a szakkollégiumi hálózatnak, jelentősen segítve azt, hogy megállják a helyüket a felsőoktatásban.

És ha már a felsőoktatásról beszélünk, el kell mondjam, hogy a roma fiatalok részaránya a felsőoktatásban az elmúlt hat évben ‑ köszönhető ennek a kormánynak ‑ több mint megháromszorozódott.

Több mint szimbolikus jelentőséggel bír számunkra, romák számára, hogy a Nemzeti alaptantervben megjelenik a nemzetiségek, ezen belül a romák, a cigányok kultúrája.

Még egyszer köszönöm a kormánynak és a szaktárcának, hogy a roma nemzetiség felzárkóztatása iránti elkötelezettsége komoly segítséget jelentő támogatásokban és programokban nyilvánul meg. Roma vezetőként azon vagyok, hogy a fiataljaink felismerjék a megteremtett lehetőségeket, és minél inkább ki tudják használni azokat. Bízom benne, hogy a kialakított, felzárkóztatást célzó oktatási stratégia hosszú távon tartható lesz, és további eredményeket hoz.

Karácsony közeledtével szeretnék mindannyi­uk­nak békés, boldog karácsonyt kívánni. Megköszönöm megtisztelő figyelmüket. Köszönöm, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  102  Következő    Ülésnap adatai