Készült: 2024.03.29.05:45:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

106. ülésnap (2003.11.11.), 8. felszólalás
Felszólaló Dr. Veres János (MSZP)
Beosztás pénzügyminisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:57


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VERES JÁNOS pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! A képviselő úr hozzászólásával kapcsolatban néhány pontosító megjegyzést szeretnék tenni.

Az első az, amiben teljes mértékben egyetértünk. Egyetértünk azzal, hogy a motorizáció, az autózás ma természetes velejárója életünknek. Magyarországon ma az általános gyakorlat, hogy a legtöbb családban, a legtöbb vállalkozásnál autókat használnak, autókkal élnek együtt, és az autók részét képezik a mindennapi életünknek.

(8.20)

Úgy vélem ugyanakkor, hogy a képviselő úr által elmondott felsorolás több elemében pontatlan volt. Szeretném egyértelművé tenni, hogy nem emelkedik - annak ellenére, hogy a hozzászólásból úgy tűnhetett - az autók áfatartalma, nem lesz magasabb az új elnevezésű regisztrációs adó bevezetésével a költségvetés bevétele az autók forgalmazásából. Ugyanakkor egy európai uniós feltételrendszernek megfelelő adózási formában fogja mind a használt autók, mind pedig az új autók magyarországi forgalomba helyezését az állam figyelemmel kísérni, és ebből azt a bevételt, amit jelenleg fogyasztási adó címen szed be a költségvetés, fogja regisztrációs adó néven majd bevenni. Igazság szerint erről a kérdésről majd valamikor ma este, 9 órakor fogunk itt, a Házban beszélni, hiszen akkor fog elhangozni ennek az adótörvénynek az expozéja a Házban, akkor erről részletesebben is szólok majd.

Szeretném pontosítani azt is, amit rendkívül drasztikus adóemelésként és enyhén szólva eldramatizáltan állítanak be ellenzéki oldalról, nevezetesen a cégautóadó emelése. Mi is a valóság? Összességében 31 ezer kifizetőt érint Magyarországon a cégautóadó mint adótétel, és 1999 óta nem változott ez az adómérték Magyarországon. Ebből következően most a megváltozás, azt gondolom, indokolt és célszerű is volt. Ráadásul a cégautóadó alkalmazásánál nagyon fontos felhívni a figyelmet arra, hogy ez természetesen egy olyan adótétel, amelyet megfelelő adminisztráció esetén nem kell megfizetni azoknak a cégautó-tulajdonosoknak, akik valóban csak céghasználattal terhelik az autó menet közbeni használatát, azaz az autóhasználat nem érinti a magáncélú használatot. Azt gondolom, miután '99 óta ez a tétel változatlan volt, ezért nyilvánvalóan indokolt volt valamikor ennek a tételnek a megváltozását kezdeményezni.

Szeretném ugyanakkor azt a hozzászólásában elhangzott mondatot is pontosítani, hogy a 2002-es kormányváltást követően valamennyi olyan, autópálya-építési terv végrehajtásában, azt gondolom, előrelépés történt, amely előkészítve került átadásra. Nincs tehát leállás az autópálya-építésben két évre. Mivel képviselő úr abban a körzetben képviselő, amelyben jómagam is hetente többször az M3-as végénél elhaladok, ezért láthatjuk mindannyian, akik arra járunk, hogy az M3-as továbbépítése a Görbeháza-Polgár közötti szakaszon folyik. Ennek az előkészítésnek a munkálatai jól haladnak, ami azt jelenti, hogy az útalappal kapcsolatos földmunkák a tervezetthez képest is előrébb haladnak, semmint ahogyan az korábban, eredetileg el volt gondolva. Ezért azt gondolom, egyrészt ezen a szakaszon és más szakaszon is, ahol a tervek elkészültek és olyan állapotban kapta meg az új kormány, hogy az építhető volt, a közbeszerzés elrendelése, a megfelelő nyertesek megtalálása - akik a közbeszerzési eljárásban a legjobb ajánlatot tették - és kihirdetése után ezek az utak épülnek tovább. Nincs tehát megállás az autópálya-építésben.

Az időarányost természetesen sokféleképpen lehet érteni, képviselő úr 200 kilométert számolt ki. Én azt tartom ebből a szempontból fontosnak, hogy folyamatos legyen az autópályák építése, ne legyen megtorpanás és megállás, mert azt nagyon nehéz lesz a későbbiek során behozni.

Szeretném ezzel kapcsolatban azt is megemlíteni, hogy a 2004. évi költségvetésben soha nem látott nagyságú összeg szerepel, részben gyorsforgalmi úthálózat építésére, részben pedig a képviselő úr által is fontosnak tartott és fontosnak mondott olyan célra, amely a meglévő úthálózat karbantartását jelenti. Azt gondolom, ez az, ami aztán szinte valamennyi autóst érint, hiszen akik az autópályát használják zömében, azok is kell, hogy az alsóbbrendű utakon közlekedjenek. Ezen utak karbantartására, kátyúzására és a tél által okozott károk rendbehozatalára is megfelelő pénz fog rendelkezésre állni a 2004. évben, annak érdekében, hogy mindenütt az országban - a fővárosban, a vidéki településeken és az országhatár mentén is - megfelelő körülmények között tudjunk autózni. Mert azzal én is egyetértek, hogy az autózás, illetve a közlekedés olyan fontos ütőere az országnak, amely az egész ország gazdasági fejlődését döntő mértékben befolyásolhatja.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypárti képviselők padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai