Készült: 2024.04.26.00:31:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

118. ülésnap (2020.04.08.), 6. felszólalás
Felszólaló Dr. Gyüre Csaba (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:20


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GYÜRE CSABA, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A törvénymódosítás a nemzetközi polgári repülésről szóló egyezmény 50. cikk a) bekezdésének, illetve az 56. cikk módosításáról szóló jegyzőkönyv kihirdetéséről és itt a hatály elismeréséről szól. Ezt 2016. október 6-án fogadták el Montrealban; azért Montrealban, mert ez a Nemzetközi Polgári Repülés Szervezetének a központja. Az 50. cikk a) bekezdés módosításának a tartalma az, hogy a Tanács taglétszámának növelése 36 főről 40 főre történik. Tehát bővül a Tanács létszáma. Ennek nyilván az az oka, hogy folyamatosan növekszik a taglétszáma ennek a nemzetközi szervezetnek. Az 56. cikk módosításának a tartalma pedig a légi navigációs bizottság taglétszámának 19 főről 21 főre történő növelése.

Mint már előttünk is hallottuk, 1944. december 7-én hozták létre a chicagói egyezményt, amely a Nemzetközi Polgári Repülés Szervezetét hozta létre. Ez az ENSZ egyik szakosított intézménye, és ezt 52 tagállam hozta létre Chicagóban. Ennek emlékére, mivel 1944. december 7-én született ez az egyezmény, ezért december 7e ma a nemzetközi polgári repülés világnapja. Magyarország nyilván a háborús körülmények miatt is nem tudott csatlakozni 1944-ben; jóval később, majd 1969-ben csatlakozott ehhez az egyezményhez, mégpedig az 1971. évi 25. számú törvényerejű rendelet elfogadásával történt meg joghatályosan az ehhez az egyezményhez való csatlakozásnak a kihirdetése. Tehát innentől kezdve Magyarország is tagja ennek a szervezetnek.

Hogy miért is hozták létre a chicagói egyezményt? Idézni szeretnék az 1944. december 7-ei dokumentumból: „A nemzetközi polgári repülés jövőbeni fejlődése nagymértékben hozzájárulhat a világ nemzetei és népei között a barátság és a megértés megteremtéséhez és fenntartásához. Továbbá kívánatos a súrlódások elkerülése, valamint a nemzetek és népek közötti együttműködés elősegítése, amelytől a világ békéje függ.” Tehát nyilván nagy szavak ezek, de ha belegondolunk, 1944 decemberében még javában dúlt a világháború, például nem sokkal előtte zárták körül Budapestet, és már zajlott az ostroma a városnak, tehát itt a világbékéről beszélni ebben az időszakban, a polgári repüléssel kapcsolatosan bizony egy nagyon kívánatos dolog volt.

Főbb szempontok, amiért létrejött ez az egyezmény. A nemzetközi polgári repülés biztonságos és rendszeres fejlesztése, a nemzetközi légi közlekedés észszerű és gazdaságos lebonyolítása, a lehetőségek egyenlőségének biztosítása.

És hogy mennyire van napi aktualitása is az 1944-es szerződésnek, idéznék a 14. cikkből, az egyezmény 14. cikkéből, ami a betegségek terjedésének megelőzéséről szól: „A szerződő államok hatékony lépéseket tesznek a kolera, a tífusz, a feketehimlő, a sárgaláz, a pestis és egyéb fertőző betegségek légi jármű útján történő terjedésének a megakadályozására. Nemzetközi egészségügyi rendelkezéseket dolgoznak ki, amelyek a légi közlekedés során alkalmazandóak.” Tehát hogy mennyire fontos ez az egyezmény például a mai, koronavírus elleni védekezésben is, nyilván a polgári repülésben azokat a szempontokat alkalmazzák, amelyeket ez a nemzetközi szervezet megfogalmazott, és igyekszik is ezeket időszerűen aktualizálni, ezeket módosítani, hogy a legkorszerűbb eszközökkel történjen meg biztonságosan a repülés, illetve hogy megelőzzük a betegségek terjedését a légijármű-forgalmon keresztül.

Tehát ez a szervezet a polgári légi közlekedés államközi szintű csúcsszervezete, a repülésbiztonság és a légi közlekedés védelme az egyik legfontosabb feladata. Az egységes és szigorú szabályok betartása nemzetközi szabványokat és ajánlatgyakorlatokat alkot, amelyeket a tagállamoknak nyilván be kell tartani. Jelenleg 193 tagállam van.

Szakbizottságokban, úgynevezett annexe-ekben, függelékekben adja ki a légi közlekedés szakterületeire vonatkozó legfontosabb szabályokat. A mostani második módosítás, tehát a módosítás második része is az egyik ilyen szakbizottság, a légi navigációs bizottság taglétszámának a növeléséről szól. Természetesen ezt a javaslatot a Jobbik támogatja. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai