Készült: 2020.02.19.05:18:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

198. ülésnap (2009.03.23.),  187-190. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:12


Felszólalások:   183-186   187-190   191-194      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Horváth István, a Fidesz képviselője, kérdést kíván feltenni a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszternek: "Számít-e több ezer ember egyértelmű kérése?" címmel.

A képviselő urat illeti a szó.

HORVÁTH ISTVÁN (Fidesz): Tisztelt Parlament! Tisztelt Államtitkár Úr! Mint arra a parlament keretein belül többször is felhívtuk a figyelmét, a 2008. december 15-én életbe lépett vasúti menetrend megszüntette a közvetlen vasúti összeköttetést a főváros és Szekszárd, illetve Baja között. Ezzel a lépéssel több tízezer ember életét nehezítették meg, akik eddig vonattal utaztak, de a változtatások után már nem tudnak ezzel a lehetőséggel élni.

Bár legutóbb államtitkár úr válaszában még arról beszélt, hogy milyen szép és milyen jó minden, ennek némileg ellentmond, hogy az intézkedés nagy felzúdulást keltett nemcsak az utasok, hanem a vonalszakaszon érintett települések polgármesterei körében is. Mi ugyanis pontosan tudjuk, hogy milyenek az állapotok, azon pedig már meg sem lepődtünk, hogy államtitkár úr olyanokat talált mondani, hogy itt 100 kilométer/órás sebességgel közlekednek a vonatok.

Olyan széles körű összefogás indult el, amelynek köszönhetően az elmúlt két hétben már több mint 3000 aláírás gyűlt össze, és ez a szám folyamatosan növekszik, az aláírásokat hamarosan eljuttatjuk önökhöz, amely aláírások értelmében azt kérjük a MÁV Start Zrt.-től, hogy állítsák vissza a napi két pár közvetlen járatot a Budapest-Szekszárd-Baja vonalon.

Az ügyben önhöz korábban intézett kérdéseinkre adott válaszában azt mondta, hogy az intézkedés oka az ütemes menetrendre való áttérés és a pályaszakasz rossz állapota, amely nem teszi lehetővé a gyorsvonatok közlekedését. Válaszának ellentmond az a tény, hogy iskolaidőben vasárnaponként ma is van egy közvetlen járatpár Budapest és Baja között. A Sugovica IC népszerűsége azt mutatja, hogy igény is lenne a közvetlen járatra. Korszerű motorvonatok beállításával olyan logikus, jövőbe mutató, magas kihasználtságú, több ezer utas, valamint a polgármesterek kérésének megfelelő szolgáltatás jöhetne létre, ami már hasonlítana az európai normákhoz.

Tisztelt Államtitkár Úr! Mi az oka annak, hogy a vasúti közlekedést egyre nehezíteni, az európai fejlesztésekkel pontosan ellentétesen, leépíteni akarják? (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)

Figyelembe veszik-e önök az új vasúti menetrend összeállításánál a térség egybehangzó kérését, és visszaállítják-e a közvetlen vasúti közlekedést a Budapest-Szekszárd-Baja vonalon?

Várom megtisztelő válaszát. (Taps a Fidesz soraiban.)

ELNÖK: Felhívom képviselőtársaim figyelmét, hogy kettő perc áll rendelkezésre mind a kérdés feltevésére, mind pedig a válaszra.

Megadom a szót az államtitkár úrnak.

PUCH LÁSZLÓ közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselő Úr! Én úgy gondolom, hogy ön teljesen logikusan Szekszárd érdekében próbál szót emelni, de itt azért van egy-két dolog, ami a figyelmét vagy elkerülte, vagy nem egészen egyformán értjük a válaszokat. Az előző válaszban is, a mostani helyzethez is természetesen szeretném elmondani önnek, hogy mindent lehet és annak az ellenkezőjét is. Valakinek ezt a számlát állnia kell, és természetesen a MÁV Start, amennyiben az üzleti érdekeinek megfelelően történik, akkor mindent megtesz, és ha az utasszámlálás azt bizonyítja, hogy valóban érdemes beállítani, akkor meg fog történni a beállítás.

(17.00)

Egyébként meg jelenleg az a helyzet, hogy négy órával volt egy közvetlen vonat Szekszárd és Budapest között, most ezt az utat az átszállásokkal együtt is rövidebb idő alatt lehet megtenni. Úgy gondolom, ez a menetrendben szerepel, ezért pillanatnyilag ma csak vizsgálni vagyunk képesek azt, hogy lehetséges-e a visszaállítása vagy sem, és akkor melyik, milyen megoldások jöhetnek szóba. Azért menet közben van egy szerencsés fejlesztése a térségnek, ez az M6-os autópálya, ami további utasok elvonását fogja feltételezni.

Csak összegzésül hadd mondjam a számokat: a 150 millió utasból ma már csak 140 millió van, közel 10 millióval csökkent az éves utasforgalom. Lehet mondani persze, hogy ez azért is van, mert nagyon rosszak a menetrendek; természetesen azt is lehet mondani, hogy nagyon koszosak a vonatok. Sok mindent lehet mondani, de egy biztos: a közlekedés jelentősen átterelődik a közútra, aminek persze én sem örülök, hisz jobb volna vasúti közlekedéssel megoldani ezeket a problémákat.

Ön szólt a sebességhatárokról is. Úgy gondolom, ebben a kollégáim nem sokat tévednek, amikor leírják a felkészítőben, ami azt jelenti, hogy Szekszárdtól Rétszilasig a pálya állapota 100 kilométeres sebességet tesz lehetővé, és a jelenlegi bebiztosító berendezések ezt természetesen 80 kilométer/óra sebességre korlátozzák; úgy gondolom, ez akkor így pontos. A Bátaszék-Szekszárd közötti vonalszakaszon a mozdony 20 kilométer/órával közlekedik; úgy gondolom, így nem vagyunk képesek versenyképes helyzetet teremteni a közúti közlekedéssel.

Kérem, értse meg, annak a lehetősége, hogy én ezt megígérjem, minimális.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:   183-186   187-190   191-194      Ülésnap adatai