Készült: 2020.02.24.22:32:34 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

192. ülésnap (2009.03.02.),  158-161. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:47


Felszólalások:   154-157   158-161   162-165      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Horváth István, a Fidesz képviselője, kérdést kíván feltenni a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszternek: "Szekszárd a vasúti közlekedés mostohagyermeke?" címmel. Képviselő úr, öné a szó.

HORVÁTH ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Joggal gondolná az ember, hogy a XXI. század Magyarországában egy megyeközpont közlekedési infrastruktúrája közelít az uniós átlaghoz. Ez véleményem szerint nem lenne túlzó elvárás, különös tekintettel Szekszárd esetében, ahol közvetlenül és közvetve több mint 130 ezer ember érintett. A helyzet azonban más. Tolna megye központjában a vasúti közlekedés terén megállt az idő. Sőt, köszönhetően a 2008. december 15-ével bevezetett új menetrendnek, a korábbi évek elmaradott változatlansága további romlásnak indult.

December közepe óta ismét nincs közvetlen járat Budapest és Szekszárd között, több esetben még az átszállás lehetősége is megszűnt. Ma vonattal közel 3 órába telik, amíg Szekszárdról eljutunk a 150 kilométerre lévő fővárosba, miközben legalább kétszer át kell szállnunk, és az új menetrend eredményeként előfordulhat olyan kombináció is, hogy közel egy órát kell vesztegelniük az utasoknak valamelyik fűtetlen, lelakott vasútállomáson. Egy oda-vissza út tehát mindennel együtt 8 órába telik.

Tisztelt Államtitkár Úr! Ezt elfogadhatatlannak tartjuk, és követeljük, hogy állítsák vissza a közvetlen járatokat. Jelenleg a rossz menetrend miatt 130 ezer ember életét és közlekedését nehezítik meg. Ma ott tartunk, hogy a vasút megmentése érdekében az önkormányzatoknak kellett aláírás-gyűjtési akcióba kezdeni, hátha ez végre felnyitja a minisztérium szemét. Sajnos, a közelmúltból már sok rossz tapasztalatunk van arra vonatkozóan, hogy miképp zárnak be a vasútvonalak. A recept egy rosszul elkészített menetrend, amely csodákra képes az alacsony kihasználtság terén. Tavaly több száz kilométer vasúti pályával bántak el így.

Kérdéseim a következők. Miért kell olyan menetrendet készíteni, ami nem tudja kiszolgálni a közlekedők igényeit? Milyen előzetes vizsgálatokat folytattak annak érdekében, hogy feltérképezzék az érintett szakasz utazóközönségének és az önkormányzatok igényeit? Mikor fogják megvizsgálni a kikényszerített kihasználatlanság nyilvánvaló eredményeit, és ebből milyen konzekvenciákat fognak levonni?

Várom megtisztelő válaszát. (Taps a Fidesz soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Puch László államtitkár úrnak.

PUCH LÁSZLÓ közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Ugye, nem hiszi azt, hogy a kormány szándékosan nem akarja Szekszárdról vasúton felhozni az utasokat? (Közbeszólások a Fidesz soraiból.) Ha ezt ön így gondolja, akkor természetesen lett volna lehetősége bármely kormánynak már közvetlen vasúti összeköttetést építeni Budapest és Szekszárd között.

Amit ön mond, először is azt gondolom, hogy nem valós. Nem állt meg az idő, mert semmi nem változott igazándiból. Az változott, hogy a helyett a közvetlen járat helyett, ami négy óra alatt, pontosan 4 óra 8 perc alatt ért föl Budapestre, egy átszállással ma 2,5 óra alatt el lehet érni Budapestet. Tehát lehet azt mondani, hogy itt most tragédia történt az új menetrendben, ön ebben, egyszerűen azt kell hogy mondjam, nem a valóságot állítja, annak ellenére, hogy tényleg igaza van önnek, jó volna megoldani mindenhol a közvetlen összeköttetést. Igaz, hogy Budapest és Szekszárd 150 kilométerre van, de vasúti pályán nem ez a távolság van, és csak csomópontokon keresztül lehet megközelíteni.

A másik, amit szeretnék mondani, hogy természetesen szándékunkban áll megvizsgálni, és az egész menetrendet - azt hiszem, önöknek többször elmondtam - sokkal nyitottabban, sokkal nagyobb konszenzus megteremtésére törekedve próbáljuk összeállítani. Ezért a Dél-dunántúli Regionális Közlekedésszervezési Iroda idén tavasszal lakossági fórumokon, e-mail címeken, telefaxokon, telefonokon és levélben is mindenféle észrevételt vár, és minden kistérségi tanácskozást meg fog tartani, hogy lehetőleg a legoptimálisabb menetrend jöjjön létre, mert bizonyos kereteken és lehetőségeken belül törekedni szeretnénk a legnagyobb optimalizációra, hogy a lehető legjobb megoldások születhessenek.

Egyébként, hogy milyen fejlesztések voltak az ön által felsorolt vasútvonalakon: a 46-oson, a Rétszilas-Szekszárd-Bátaszék vonalon 100 kilométeres sebességgel tud menni a vonat a 2006-ban történt fejlesztések miatt. Azt gondolom, amit ön említ, a Bátaszék-Szekszárd közti vonal felújításának a tervezése megkezdődött, ebben sajnos nem haladunk túl jól, hisz a források jelenleg nem állnak rendelkezésre, itt még csak a tervezés fázisa van meg.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:   154-157   158-161   162-165      Ülésnap adatai