Készült: 2020.07.16.16:12:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

311. ülésnap (2013.10.15.), 30. felszólalás
Felszólaló Farkas Zoltán (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:07


Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FARKAS ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat 14 törvény módosítását tartalmazza - többségük a törvényjavaslat címében is olvasható -, ez a nemzeti utasadat-információs rendszer létrehozása érdekében szükséges.

A rendszer kialakítását a szervezett bűnözés, valamint az azzal összefüggő egyes jelenségek elleni fellépés szabályairól és az ehhez kapcsolódó törvénymódosításokról szóló '99. évi LXXV. törvényben indokolt szabályozni. Itt szükséges meghatározni az új feladatot, az utasadatok kezelésére, felhasználására és megőrzésére vonatkozó szabályokat, emellett más törvények módosítására is szükség van. Fontos, hogy a jogszabályi hátteret a támogatási szerződés aláírásáig meg kell teremteni.

(10.10)

2013. április 10-én az Európai Unió - mint ahogy államtitkár úr is fogalmazott - felhívására a Belügyminisztérium benyújtott egy uniós pályázatot, amelynek célja Magyarország utasadat-információs egységének felállítása volt. Majd nem sokkal ezután az Európai Bizottság Magyarország pályázatát nyertesnek ítélte, azaz a projekt összköltségének 90 százalékával támogatja, mintegy ötmillió euró támogatás formájában.

A felállítandó rendszer a légiközlekedési ágazatra vonatkozik, és nem minden utasadat kerül kezelésre, hanem elsősorban a harmadik országból érkezők és a harmadik országba utazók adatainak gyűjtésére kerül sor. Ez a hazánk területére érkező, onnan induló légi járatokat érinti. A pályázatban az ez irányú feladatok ellátására a Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központ kerül kijelölésre. A javaslat szerint a koordinációs központ feladata lesz a légitársaságok által továbbított utas-nyilvántartási előzetes utasadatok kezelése, valamint azok értékelése és elemzése, összhangban az uniós adatvédelmi előírásokkal. Tehát a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a személyszállítással foglalkozó légitársaságok továbbítják a foglalási rendszerükben meglevő adatokat a nemzeti utasadat-információs egységnek, amely az adatbázisban az adatokat kezeli, megőrzi, majd az automatizált kockázatelemzést követi a gyanús adatok manuális elemzése, amely során kiszűrésre kerülnek az utasok közül azok, akiknek adatai arra utalnak, hogy meghatározott bűnözési formában érintettek lehetnek.

Tisztelt Képviselőtársaim! Több ország támogatja, működteti már az utasadat-forgalmi rendszereket, például az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália az Európán kívüli országok közül, és természetesen több európai ország is bevezette ezt a rendszert.

Fontosnak tartom kiemelni, hogy az utasadatokat a Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központ az átvételt követő öt évig tartja nyilván, azonban az adatokat 30 nap után személytelenné teszik, és visszaállításukra csak bűncselekmény vagy nemzetbiztonsági kockázat gyanúja esetén kerülhet sor, a nyilvántartási rendszerből pedig az Országos Rendőr-főkapitányság, a Terrorelhárítási Központ, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és a négy titkosszolgálat kérhet adatszolgáltatást.

Tisztelt Képviselőtársaim! A Fidesz-frakció az államtitkár úr által elmondottak és az általam ismertetettek alapján a T/12614. számú törvényjavaslatot támogatja. Kérem képviselőtársaimat is, hogy azt szavazatukkal támogassák.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai