Készült: 2024.04.24.09:13:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

294. ülésnap (2013.06.27.), 4. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:16


Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Engedjék meg, hogy két Magyary-idézettel kezdjem a válaszomat. "A kormány a feje a közigazgatás apparátusának. Ha a kormány nem ura a közigazgatás apparátusának, nem tud politikát csinálni, programját nem tudja végrehajtani. Az emberek számára azt a tudatot és szilárd bizalmat kell megadni, hogy az állam egyrészt erős, másrészt az állam övék."

Úgy gondolom, hogy mi is és Magyary Zoltán is ezen az úton indultunk el. Ahogy képviselő úr is elmondta, végigjárta a ranglétrát Magyary Zoltán is. A vallásügyi minisztériumban, Klebelsberg Kunó egykori minisztériumában dolgozott, ahol gyakornok volt, hivatalnok, később társadalomtudós, egyetemi tanár, és a legmagasabb szintig vitte, hiszen kormánybiztosként felügyelte az akkori közigazgatási átalakítást. Legkiválóbb műve is "A magyar közigazgatás racionalizálásának programja" címet viseli, és ő is ilyen titulussal volt az akkori magyar kormány kormánybiztosa. De sok kiváló műve jelent meg. Én egyet hoztam el: "A közigazgatás és az emberek" címmel (Felmutatja.), amit éppen polgármester úr segítségével hoztak újra létre, és Magyary Zoltánnak ezt a művét sok-sok térképmelléklettel újra kiadták.

Hasonló volt a helyzet akkor is Magyary Zoltán esetében kicsit, mint most. A mű '32-ben született, a '29-33-as válság derekán, mint ahogy most is egy 2008 óta Magyarországon tartó válságban vagyunk. Akkor az emberek ugyanazt a dilemmát vetették fel, hogyan lehetséges az, hogy a gazdaság, amely korábban működött, gyarapodott, az hirtelen összeomlott, összecsuklott, emberek nagy tömegei munkanélkülivé váltak, a gazdaság teljesítménye visszaesett. És ekkor jöttek rá arra, hogy bár korábban hittek a piac mindenhatóságában, de ez mégsem igazolta be a korábbi várakozásokat, és az államot kell megerősíteni, nemcsak "éjjeliőr" állammá tenni, hanem valóban egy erős és hatékony államot kell létrehozni. Hiszen az embereket csak az állam szerepvállalása tudja megvédeni, a piaci folyamatok nem mindenhatóak, állami szabályozásra, állami beavatkozásra van szükség, gyors állami döntéshozatalra és hatékony végrehajtásra.

Így tehát akkor is, a harmincas évek legelején is az állam felé fordultak a tudósok Magyarországon, Magyary Zoltánnal az élükön, hogy hogyan lehet egy hatékony államot létrehozni. Magyary eszményképe egy erős, hatékony, ugyanakkor költségtakarékos és átlátható állami szervezet. Ez az, ami szerinte meg tudja védeni az embereket például a válság okozta nehézségektől. Újragondolták akkor is az állam szerepét, ahogy nekünk is újra kell gondolnunk az állam szerepét a válságban; egyrészt milyen szerepet kell vállaljon a gazdaságban, másrészről miként kell koordinálja a társadalom működését maga az állam, amely a nemzeti érdeket kell hogy előtérbe helyezze, mert így működik hatékonyan.

(10.10)

Mi magunk két irányt jelöltünk ki: egyrészről helyreállítani az állam és a polgár viszonyát, másrészről pedig az állami szervezetrendszert a versenyképesség szolgálatába állítani, hogy javítsa a versenyképességét az országnak. Átalakításra természetesen mindig szükség van, és annak kell hogy legyen beavatkozási területe. A mi Magyary Zoltánról elnevezett közigazgatás-fejlesztési programunk, amelynek az egyik verzióját a kezemben tartom (Felmutatja.), a szervezet, a feladatrendszer, az eljárások és a személyzet keretében látta azt a négy irányt, amit megújítanunk szükséges ahhoz, hogy a magyar közigazgatás hatékonyabban működjön, és elmondhatom, hogy ebben a munkában jól haladunk, hiszen igencsak előrehaladott a Magyary-programnak a célkitűzése. Ha csak az egyszerűsítési programrészt nézem, a közigazgatási eljárások számát és bonyolultságát 25 százalékkal csökkentettük, ez a program április 30-ára tervszerűen véget ért, és minden negyedik eljárást sikerült egyszerűsítenünk, ezáltal 25 százalékkal csökkentve a bürokratikus terheket.

Szintén fontos, ha Magyary Zoltán munkáit, illetőleg a magyar kormány munkáját nézzük, hogy a kisállami státus mennyire befolyásolhatja egy államnak a sikerességét. Mind Magyary azt írta a műveiben, mind pedig mi magunk is ezt hangoztatjuk a kormányzásunk során, hogy a kisállami státus nem hátrány a globális térben akkor, ha egy nemzetnek helyes és megvalósítható céljai vannak, és világos koncepcióval rendelkezik. Hiába kisebb méretű egy ország, hiába vannak nála nagyobb gazdasági hatalommal rendelkező országok, ha Magyarország világos célokkal rendelkezik, és hatékony közigazgatása van, sikert érhet el. Ehhez persze fontos ezeknek az előző nagy gazdasági világválságból tapasztalt különböző eredményeknek is a figyelembevétele, ezért fontos és jó, hogy mind a Tatán működő Népfőiskolai Társaság fenntartja Magyary Zoltán emlékét, amit köszönünk, mind a róla elnevezett E-közigazgatástudományi Egyesület, a Magyary Zoltán Szakkollégium a színvonalas rendezvényeivel, illetőleg a Magyary Zoltán Posztdoktori Ösztöndíj. Úgy gondolom, hogy mindez Magyary Zoltán örökségének a méltó továbbörökítése.

S hadd csatlakozzam a képviselő úrhoz, hogy a köztisztviselők napja előtt pár nappal én is hadd köszönjem meg mindenkinek a munkáját (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), akik az előző években a közigazgatásra áldozták az idejüket.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai