Készült: 2024.04.25.07:26:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

66. ülésnap (2003.04.15.), 270. felszólalás
Felszólaló Dr. Bóka István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:03


Felszólalások:  Előző  270  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BÓKA ISTVÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Varga Mihály fideszes képviselő ez ügyben már felszólalt 2003. április 7-én, “Miért kívánja a kormány a Tisza-tavi idegenforgalom visszafejlődését, a helyi vállalkozások csődjét?ö címmel. Nagy felzúdulást keltett a 30/2003. (III. 18.) számú kormányrendelet, amely rendelet lehetetlen feladatok elé állította az ország összes vitorlázóját, így a balatoni vitorlázókat is. Vitorlás szakmai körökben, ha csak a finomabb véleményeket ismertetem, az alábbi állásfoglalások váltak mérvadóvá:

“A rendeletet dilettánsok állították össze.ö “Sugárzik a rosszindulat a vitorláshajó-tulajdonosok iránt.ö “A rendelettel a vitorlás turizmust akarják szándékosan megfojtani.ö “A rendelet nevetségessé tesz minket a külföldiek előtt, akiket ezen szabályozással sikerül elriasztani.ö

 

(18.30)

 

Az érdekszervezetek továbbá sérelmezik a türelmi idő hiányát, azt, hogy a jogszabály azonnali hatállyal került bevezetésre, nem hagyva időt a felkészülésre. Hiányolják, hogy a rendelettervezet nem került egyeztetésre a témában érdekelt és érintett kompetens szervezetekkel, például a Balaton Fejlesztési Tanáccsal, a Balatoni Szövetséggel, hajós érdekszervezetekkel, másokkal.

A probléma lényege, hogy a vízi közlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 58. §-a a motorral hajtott kishajókra és csónakokra ír elő üzemeltetési engedélyt, a hivatkozott rendelet ezt kiterjeszti a vitorlás hajókra is, amelyeknek csupán segédmotorjuk van, a fő hajtóerő a szél. Felmerül a kérdés, miért került bevezetésre ez a kormányrendelet, ugyanis a környezetvédelemhez ennek semmi köze nincsen.

A hatóságoknak sem kapacitása, sem műszaki, sem szakmai háttere nincs arra, hogy a motorokat egyesével megvizsgálják. Vagy elegendő lesz a kérelmező nyilatkozata ez ügyben a műszaki és környezetvédelmi megfelelőségről? Az a hajó nem kaphat engedélyt, amelynek motorja megfelel a Magyarországon még bevezetésre sem került 2006-os EPA-normának, de a kormányrendeletben meghatározott 0,4 kilowatt/négyzetméter arányszámot túllépi? Ezzel szemben ugyanakkor egy 20-30 éves orosz Vetyerok-motor, ami ontja az olajat, a vitorlafelület arányának megfelelően engedélyezett?

A kormányrendelet arról is szól, hogy hitelesített motornaplót kell vezetni, amibe be kell jegyezni a motorhasználat kezdetét és végét, illetve célját. Szó sem esik azonban arról, hogy mi történik a fáradt olajjal, hol és hogyan történik az üzemanyag vételezése, amik igazán a környezetvédelem témakörébe tartoznának. Hogyan ellenőrizhető a motornapló vezetése, ha nem kötelező az üzemóra-számláló, sőt a külmotorokon ez abszolút megoldhatatlan. Hasonló a helyzet új hajó vásárlásakor, amikor a hajólevelet csak üzembe helyezési szemle után kapja meg a tulajdonos, és csak ennek birtokában kérhet hozzájárulást, engedélyt, így a vadonatúj hajót legalább két hónapig nem tudja használni.

A külföldiekre ugyanúgy vonatkozik ez az engedélykérelem. Őket ki fogja megfelelően tájékoztatni? Nagyon sok olyan külföldi vitorlázó érkezik hazánkba, aki utánfutón hozza magával a hajóját, és csak egy-két hétig fog itt tartózkodni, de addig szeretne hajózni. Most már ezt nem teheti meg, csak ha két hónappal előbb elkezdi megszervezni az engedélyeztetést. Jelenleg egyetlen sport- és kedvtelési célú vitorlás hajónak sincsen ilyen engedélye, ami azt jelenti a vízi rendészet tájékoztatása alapján, hogy nem futhatnak ki a vízre. Mi lesz a túra-vitorlásversenyekkel? A Magyar Vitorlás Szövetség balatoni évadnyitó nagydíján egy hajó sem indulhat el május 18-án? Az már csak hab a tortán, hogy az engedélyt a környezetvédelmi normák megjelenéséig évente meg kell hosszabbítani, így minden évben biztosítva van a hajósoknak közel 10 ezer forintos költség.

Összefoglalva tehát, a rendelet tartalmilag nem védhető, a szükséges egyeztetések nem történtek meg, a rendelet bevezetésére kellő idő nem volt. A fentiek alapján ezen rossz, rengeteg érintettet irritáló rendelet hatálybalépését el kell halasztani legalább ez év végéig, hogy a szükséges szakmai egyeztetéseket le lehessen folytatni. Ehhez kérem a kormány segítségét.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  270  Következő    Ülésnap adatai