Készült: 2024.03.28.11:05:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

268. ülésnap (2005.11.21.), 363. felszólalás
Felszólaló Dr. Balogh Miklós (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Oktatási bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 4:05


Felszólalások:  Előző  363  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BALOGH MIKLÓS, az oktatási és tudományos bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Államtitkár Úr! Az oktatási és tudományos bizottság 11 igennel, 10 nem ellenében általános vitára alkalmasnak tartotta a T/18089. számú törvényjavaslatot. Ez röviden a szavazás eredménye.

Tatai-Tóth András önálló indítványa a közoktatásról szóló törvény módosítására, úgy gondolom, prevenció, megelőző lépés. A javaslatot nemcsak a kormánypárti képviselők, hanem az Oktatási Minisztérium is támogatja, amint hallottuk az államtitkár úr felszólalásában is.

Közismert tény, hogy a 2004. évi költségvetési törvény keretei között módosultak az oktatási törvény egyes pontjai. A kormányzat, majd a parlament a költségvetési törvényben módosította a közoktatási törvényt. Azt tudjuk, hogy az Alkotmánybíróság előtt van egy olyan kezdeményezés, amely azt szeretné tisztázni, hogy szabad-e a költségvetési törvény elfogadásával, a költségvetési törvény keretei között módosítani más törvényeknek nem költségvetési vonzatú passzusait.

Nem tudhatjuk előre azt, hogy mit dönt az Alkotmánybíróság, de azt tudjuk, hogy nem akarunk káoszt az oktatásügyben. Ezt mi az ellenzéki képviselőtársainkról is őszintén feltételezzük. A Fidesz-Magyar Polgári Szövetség tagjai, az MDF tagjai sem akarnak felfordulást az oktatás területén, mert annak elsősorban a gyermekek, a tanulóifjúság látná a kárát. Ha ugyanis az Alkotmánybíróság a jövő év elején hatályon kívül helyezi ezeket a paragrafusokat, akkor rendkívül nehéz helyzetbe kerül maga az oktatási rendszer egésze, hiszen ezek olyan módosítások voltak, amelyek átállították bizonyos működési rendszerre az egész közoktatást. Ha ezek az Alkotmánybíróság döntése alapján hatályukat vesztik, akkor komoly zűrzavar keletkezik az egész közoktatási rendszerben, tanév közben, ami nagy károkat okozhat.

A lehetetlen helyzetet megelőzni - ez a cél lebegett Tatai-Tóth András képviselőtársam előtt, amiért dicséretet érdemel, nem korholást.

Úgy gondoljuk magunkról, hogy mi, oktatási szakemberek nem vagyunk jogtudorok, nem is akarunk azzá válni, tehát úgy gondolom, a következményekkel számolunk. A kormánypártiak óvatosabbak voltak, azért javasolják a csomag elfogadását, hogy a csomaggal elejét vegyük a nagyobb bajnak, tehát gyakorlatilag menteni szeretnénk a menthetőt.

Nem teljesen változatlan a szöveg, tehát az a vád nem áll meg, mert a javaslat középpontjában a nyilvánosság és az információ közzétételének biztosítása áll, a javaslat ugyanis előírja, hogy mérési, értékelési, ellenőrzési adatok honlapon történő hozzáférhetővé tételét meg kell tenni.

Az országos mérési feladatok keretében kell rendszeresen mérni, értékelni a nevelési-oktatási intézményekben folyó pedagógiai tevékenységet, így különösen az alapkészségek, képességek fejlődését. Az oktatási miniszter évente a tanév rendjéről szóló rendeletben határozza meg az országos felmérés feladatait.

A (4) bekezdésben meghatározott mérésnek minden tanévben ki kell terjednie a közoktatás 4., 6., 8., 10. évfolyamán minden tanulóra az anyanyelvi és matematikai alapkészségek fejlesztésének a megvizsgálására. Az országos mérés és értékelés eredményét az Oktatási Minisztérium hivatalos lapjában, honlapján közzé kell tenni.

Tisztelt Országgyűlés! Az oktatási és tudományos bizottság kormánypárti tagjai éppen ezért úgy szavaztak 11 igennel, hogy általános vitára alkalmasnak tartják ezt a törvényjavaslatot.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

 

(22.30)




Felszólalások:  Előző  363  Következő    Ülésnap adatai