Készült: 2024.03.28.21:36:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

227. ülésnap (2009.10.06.), 223. felszólalás
Felszólaló Ivanics Ferenc (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:25


Felszólalások:  Előző  223  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

IVANICS FERENC (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Kevesen vagyunk itt azok közül, már nagyon-nagyon-nagyon kevesen, akik reggel 8 órakor még hallgatták Lezsák elnök úr megemlékezését október 6-áról, és mondhatom, nagyon tanulságos volt ezt a napot végigülni, végighallgatni, végigdolgozni. Tanulságos volt azért, mert mindig megdöbbenek bizottsági ülésen is, de itt, a parlamentben különösen érdekes élmény volt azt hallani, ahogyan a szocialista képviselők nyugodtan tudják mondani, hogy az országban gyakorlatilag minden rendben van. Igaz, egy kicsit meg kell most szorítanunk, mert az a csúnya válság idejött tavaly, persze, pont egy évvel ezelőtt ezt még tagadták is, és most a válság miatt ilyen hatalmas problémákat kell megoldani, de megoldják, és 2011-től gyönyörű lesz minden.

Érdekes, mert amikor a választókörzetemet járom, nem ezt a tapasztalatot látom. Amikor beszélek pedagógusokkal, iskolaigazgatókkal, egészen más képet festenek fel, mint amit rendre hallhatunk a patkó másik feléről. Ugyanígy az önkormányzati vezetők, a vállalkozók is egy egészen más országról beszélnek, egy egészen más országot mutatnak meg, és bizony a gyakorlati tapasztalatok is ezt igazolják. Amikor reggel elkezdődött a vita, akkor a pénzügyminiszter úr azt mondta, hogy 7 százalékos elvonásokat terveznek, mert körülbelül ott próbálják meghúzni a különböző határokat. Ehhez képest olyan érdekes megoldások is vannak, amikor azt mondják, hogy az Önkormányzati Minisztérium támogatási aránya, az ÁSZ-jelentésből olvasom az első, 12-es címet, 25,7 százalékkal csökken. Ezek mind-mind azt mutatják, hogy amikor szóban kell beszélni, gyönyörűen hangzik az, amit mondanak, csak a valóságban sosem úgy történik.

Talán egy kicsit kár volt ilyen gyorsan beterjeszteni a költségvetést, hihetetlenül büszke volt a pénzügyminiszter úr is arra, hogy milyen gyorsak voltak. Igaz ugyan, hogy a későbbiekben mind az ÁSZ, mind a Költségvetési Tanács vezetője azt mondta, hogy kevés idejük volt egyszerűen ellenőrizni, mert nem tudták. Nagyon büszkén mondták, nem tudom, mi az oka annak, hogy november 30-áig elfogadjuk ezt a költségvetést. Pedig bizony jobb lenne ezt a költségvetést egy kicsit hosszabban tárgyalni, egy kicsit időt adni arra, hogy a kormánypárti képviselőkig eljusson az a gondolat, amit ellenzéki oldalról megfogalmazunk, hogy legalább elfogadjanak belőle egyet-kettőt vagy hármat, mert az a tapasztalat, hogy a több mint ezer módosító javaslatból halványan csúszik át egy vagy kettő, az is többnyire nyelvtani pontosítás. A rugalmasság és a kompromisszumkészség tulajdonképpen ebben jelentkezik.

Göndör István frakcióvezető-helyettesi hozzászólásában arról beszélt, hogy ez az összefogás költségvetése lesz. Ehhez képest gyakorlatilag az egyeztetéseket sem az ÁSZ nem tudta elvégezni, arról meg, hogy nekünk, képviselőknek mennyi időnk van, ne is nagyon beszéljünk. Tehát egy ilyen költségvetéssel állunk szemben, amit megpróbálnak eladni, ami komoly terheket ró a lakosságra, ami, ahogyan ma már többször hallottuk, sok mindent figyelembe vesz a hitelezők szempontjából, de a lakosságnak egyszerűen hátat fordít, és lerombolja mindazt, amit az elmúlt években felépítettünk. Erre nincs szüksége Magyarországnak.

Ma mondta valaki, hogy a megvezetés költségvetése, és ez teljesen helyes is. Egy szocialista képviselő említette, hogy ez a megvezetés költségvetése, és ülnek itt olyanok a teremben, akik a 2005-2006-os uniós megvezetésnél is pontosan tudták, hogyan kell cselekedni. Szakmai tapasztalatuk megvan, tehát azt mondhatjuk, hogy ez a szocialista képviselő igazán pontosan fogalmazott, amikor a megvezetés költségvetését mutatta be. Ez a megvezetés érezhető a kistérségekben is, ahol bizony komoly problémát jelent az iskola működtetése, ahol az nemcsak egy épület, amibe bemennek a gyerekek és kijönnek onnan, hanem a pedagógussal együtt a falu életének nagyon-nagyon fontos mozzanata. És bármennyire is cáfolják ezt kormánypárti képviselők, menjenek el kistelepülésekre, pontosan tudják, hogy a pedagógus nem azt a néhányszor 45 percet tanítja le, hanem a település életében aktív szervezőként vesz részt.

A kistérségeket beetették azzal, hogy milyen jó lesz majd, amikor térségi iskolákat szerveznek, és majd hordják a gyerekeket. Ehhez képest a pénzügyminiszter által meghatározott 7 százalékos átlagnál nagyobb mértékben csökken a gyerekek buszoztatása, 80 ezer forintról 72 ezer forintra csökken le, ez 10 százalékos csökkenés.

(19.30)

Tehát azt mondhatjuk, hogy bizony, megint a vidéket sújtja ez a költségvetés. Csökken az önkormányzatok mozgástere. Eddig azt mondták, hogy majd a jól működő önkormányzatok tudják finanszírozni magukat, ahol például az idegenforgalmi adó magas. Igen ám, de most az idegenforgalmi adót is megfelezik. Ma hallottam valakitől - annak nagyon örültem -, hogy azt mondta, hogy ez ügyben lépések szükségesek.

Ugyanígy a kistérséget sújtja az, hogy a pályázati alapokat megszüntetik. Ez megint a vidéki településeket, a kistelepüléseket sújtja. Megszűnik a CÉDE alap, a TEÚT. A különböző fejlesztési alapokból hihetetlen sok pénzt vonnak el, nem tudjuk, hogy ezek a települések honnan és hogyan fogják előteremteni ezeket a pénzeket. Így tehát azt látjuk, hogy ez a költségvetés lehet, hogy figyelembe vesz egy-két embert, de a vidéken, a kistelepüléseken élőket semmiképpen sem.

Ezért tartanánk fontosnak azt, hogy például a LEADER-program jól működjön. Egyik polgármester, amikor kérdeztem egy összejövetelen, ahol sok polgármester volt, és nem csak jobboldali polgármesterek, az egyik polgármester, amikor megkérdeztem, hogy és mi a véleményük a LEADER-ről, csak annyit mondott: röhej! Röhej, mert a pénz töredéke érkezik meg a térségbe, azt is körbe kell futtatni mindenféle rendszereken, budapesti hivatalokon, ami eleve megkérdőjelezi a decentralizáció valóságát; egy uniós alapot úgy használunk fel, hogy az tulajdonképpen ellentétes az alapnak az Európában általános szemléletével. A LEADER-t helyben osztják szét, ehhez képest vissza kell küldeni Pestre. Így lehetséges az, hogy Magyarországon a tavaly év végén beadott pályázatokból még mindig nincs semmi, az egész térség várja, hogy a későbbiek során esetleg érkezik pénz.

De ezt elmondhatjuk általában véve az uniós pályázatokról is, az uniós pályázatoknál, az uniós pénzeknél komoly lemaradásban vagyunk. Hogyan lehetséges az, hogy lassan a hétéves ciklus feléhez érve, Magyarország még mindig csak 8 százaléknyi pénzt használt fel? Ez meglehetősen alacsony. Ennél azért jobban kellene teljesíteni! Persze ilyenkor rendre elmondják kormánypárti képviselők, hogy ugyan már, mi használjuk föl a legtöbb pénzt. Igen ám, csak van egy óriási különbség: míg más európai országokban hagynak más fejlesztési forrásokat, addig Magyarországon a fejlesztési források gyakorlatilag már csak az Unióra támaszkodnak. Egyes szakértők nem véletlenül mondják azt Magyarországra, hogy tulajdonképpen Magyarország szuverenitása kerül veszélybe ennek a költségvetésnek az elfogadásával.

Ezért mondja azt a Fidesz, hogy bizony ez egy életveszélyes költségvetés. Ugyanis a hitelezőknek próbálunk megfelelni, és az európai pénzekből próbáljuk a fejlesztéseket, ezek alapján próbáljuk Magyarországot fejleszteni. Hol marad a belső erőforrás, hol marad az a lehetőség, amit szabadon magunk határozunk meg? Bizony, ezekből már nagyon kevés van, így lehetséges az, hogy ma Magyarországon a függetlenségünk feladásának első lépését is jelentheti ez a költségvetés.

Van persze olyan terület, ahol a bevételeket emelik. Milyen jó lesz majd az embereknek, amikor a rendészeti bírságoknál az idei évre tervezett 12 milliárd helyett a jövő évben 24 milliárdot szednek be az emberektől! Milyen jó lesz, hogy sokkal több rendőrségi ellenőrzés lesz az úton, és gyakorlatilag megtörténik az, hogy már a rendőröknek keresgélni kell, csak hogy megbüntessenek valakit! Lehet hallani olyat is, hogy a rendőrt úgy küldik ki, hogy be ne jöjjön úgy, hogy nem bírságolt meg senkit. Ez egy normális ország? - hogy idézzem az egyik volt frakció vezetőjét. Erre van szükség? 12 milliárd forint pluszban, és 17 milliárd forintot vesznek el a gyermekétkeztetéstől. Itt tehát vannak ilyen rejtett adók is, amelyek különböző illetékek és bírságok formájában az emberektől veszik el a pénzt.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Ma Magyarország nagyon nehéz helyzetben van. A válság csak súlyosbítja azt a rettentő rossz helyzetet, amit önök, az önök kormányai előidéztek. Persze az elmúlt hét év alatt sok minden történt, hiszen mindjárt két év alatt megbukott a Medgyessy-kormány, aztán a következő két év bukását saját maga, Gyurcsány Ferenc jelentette be a kis zárt körű találkozón, ami véletlenül kitudódott. Aztán Gyurcsány Ferenc is megbukott két év után, most a Bajnai-kormány regnál már fél éve, akik azt mondják, hogy őbelőlük nem lesz többet politikus, ők tulajdonképpen csak ezt a válságkezelést szeretnék alkalmazni. Persze, kíváncsi lennék, mit gondol egy olyan miniszter, aki miniszterelnökséget vezet, Molnár Csaba, hogy ő is biztosan csak áprilisig akar-e a politikában részt venni; de ez a kormány igazság szerint nem gondol a jövőre, nem hosszú távon tervez, hanem kimondottan szűkkörűen próbál megfelelni olyanoknak, akiknek semmi közük ahhoz, hogy a Magyarországon élők 80-90 százaléka hogyan és miképpen él napról napra.

Mert kérdezzenek meg egy nyugdíjast egy lakótelepen, kérdezzenek meg egy vidékről bejáró munkást, kérdezzenek meg egy hatéves gyerekét a szomszéd településre vivő szülőt, nézzék meg, gondolkozzanak el rajta, hátha felfedezik a valódi Magyarországot is! Mert itt a patkóban önök, hölgyeim és uraim, nem az igaz Magyarországot látják. A helyzet sokkal rosszabb annál, mint amit önök mutatnak. (Tatai-Tóth András: Nocsak!)

Köszönöm szépen a figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  223  Következő    Ülésnap adatai