Felszólalás adatai
47. ülésnap (1999.02.09.), 243-247. felszólalás | |
---|---|
Felszólalás oka | Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása |
Felszólalás ideje | 6:09
|
Felszólalások: 237-243 243-247 247-251 Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! A képviselő úr elfogadta a legfőbb ügyész úr válaszát.
Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Áttérünk az interpellációkról a kérdések megtárgyalására.
Ecsődi László úr, a Magyar Szocialista Párt képviselője, kérdést kíván feltenni a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszternek: "Meddig marad a 6-os út a halál útja?" címmel. (Zaj. - Számos képviselő elhagyja a termet.) A képviselő úr türelmét kérem addig, amíg mindazok a képviselőtársaim, akiknek halaszthatatlan közfeladataik vannak, elhagyják az üléstermet. (Zaj, derültség. - Rövid szünet.) Megköszönöm jelen lévő képviselőtársaim további figyelmét.
Megadom a szót Ecsődi László képviselő úrnak. Képviselő úr, öné a szó. (A képviselő mikrofonja nem működik.) Kérem Ecsődi László képviselő úr mikrofonját bekapcsolni! (Megtörténik.) Köszönöm szépen. Most már a mikrofon is az öné, képviselő úr.
ECSŐDI LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Különböző nyilatkozatokból úgy tűnik, hogy a 6-os út gyorsforgalmivá fejlesztése az eredeti elképzelésekhez képest késni fog. A kormány ezáltal nem teljesíti az Európai Unió közlekedési minisztereivel aláírt megállapodást, melynek értelmében Magyarország szerződésben vállalta a 6-os út fejlesztését, ugyanis a nemzetközi tranzitútvonal magyarországi szakaszát a 6-os és az 56-os utak képezik, ami természetesen nemcsak az EU-nak fontos, hanem a 6-os út nyomvonalának térségében élő települések gazdasági fejlődésének egyik alapvető feltétele is.
Az út korszerűsítése elengedhetetlen a Duna vonalában, mert sem a dunai szállítás, sem a 6-os út minősége nem felel meg a modern követelményeknek. Az el nem hanyagolható gazdasági érdek mellett számomra sokkal fontosabb érv szól a korszerűsítés mellett. Tudniillik az út szélessége és burkolata nem felel meg a megnövekedett forgalom feltételeinek, és a közlekedők között az elég szomorú "halál útja" nevet vívta ki az elmúlt időszakban. Nem alaptalanul, hiszen szinte hetente halnak meg emberek közlekedési baleset következtében a 6-os úton. A legbalesetveszélyesebb a Fejér megyei szakaszon a 40-es és 60-as kilométerszelvény közötti rész. Az itt keletkezett emberi tragédiák következményei szinte felbecsülhetetlenek.
Tisztelt Államtitkár Úr! Egy kormánynak nemcsak a születések növekedését kell szorgalmaznia, hanem az emberi életek balesetekkel szembeni megóvása is feladata. Ezért kérdezem az államtitkár úrtól: mikor korszerűsítik a 6-os utat, ezzel esélyt adva a biztonságosabb közlekedésre, az emberi életek megóvására? Mikor szűnik meg a 6-os út a halál útjának lenni, és milyen ütemben fog megvalósulni az építkezés? Várom az államtitkár úr válaszát. (Taps az MSZP padsoraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen. A képviselő úr kérdésére Manninger Jenő államtitkár úr válaszol. Államtitkár úr, önt illeti a szó.
MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Előre kell bocsátanom, hogy az előző kabinet a helsinki konferencia határozatait csak a deklaráció szintjén kezelte, és a vállalások mellé nem rendelt tényleges fejlesztési forrásokat. Ezzel szemben elkészítettük és a kormány rövidesen megtárgyalja azt a tízéves, a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére vonatkozó programot, amely a nemzetközi tranzitútvonal magyarországi szakaszainak megvalósítását, köztük az 56-os autóút ütemezett megépítését konkrétan is tartalmazza.
A tízéves program beruházási költsége mai áron mintegy 600 milliárd forint; a Budapest-Dunaújváros közötti gyorsforgalmi út építését irányoztuk ebben elő, az új dunaújvárosi híddal együtt. Emellett korszerűsítjük a 6-os és az 56-os főutak legforgalmasabb, leginkább balesetveszélyes szakaszait is.
Az előkészítő munkák megkezdődtek, a tervezők vizsgálják a leendő autóút társadalmi-gazdasági, környezeti hatásait, valamint több nyomvonalváltozatot tartalmazó tanulmánytervet készítenek. Ezek alapján a Regionális Fejlesztési Tanács közreműködésével várhatóan még az idén dönteni lehet a fejlesztési koncepcióról és a majdani határmetszéspontokról. Ugyancsak ebben az évben indítjuk el Dunaújváros és Budapest között két közúti csomópont beruházási munkáit, az egyiket a 6-os út Adony előtti szakaszán, a 48-as kilométerszelvénynél - tehát az ön által említett legkedvezőtlenebb szakaszon -, a másikat Kulcs községnél.
Ami pedig a balesetek számát illeti: az összehasonlítási adatokból kitűnik, hogy a 6-os számú főúton az elmúlt évben történt halásos balesetek száma nem magasabb az elsőrendű utak azonos adatinak országos átlagánál. Ezzel együtt természetesen mi is úgy ítéljük meg, hogy minden balesetet szenvedett embertársunk halála tragédia. Ezért mind a szabályozási, mind a fejlesztési tevékenységünkben elsődleges szempontnak tekintjük a közlekedés biztonságának javítását, és ütemezzük a Budapest-Dunaújváros közötti közút-korszerűsítéseket is.
Nem mondtunk le egyébként az M6-M56-os folyosó határig történő kiépítéséről sem, habár kétségtelen, hogy az előző kormányzat elképzeléséhez képest a szekszárdi és majdan a dunaújvárosi híd építése is előtérbe került.
Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Dr. Mátrai Márta, a Fidesz képviselője, kérdést kíván feltenni az egészségügyi miniszternek: "Mit tervez az egészségügyi tárca az abortusz visszaszorítása és az optimális családtervezés érdekében?" címmel. A képviselő asszonyt illeti a szó.
(16.40)
(Dr. Juhászné Lévai Katalin helyét a jegyzői székben Kocsi László foglalja el.)
Felszólalások: 237-243 243-247 247-251 Ülésnap adatai