Készült: 2024.04.23.08:09:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

94. ülésnap (2003.10.13.), 177. felszólalás
Felszólaló Kuzma László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Oktatási bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 3:39


Felszólalások:  Előző  177  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KUZMA LÁSZLÓ, az oktatási és tudományos bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Az oktatási és tudományos bizottság kisebbségi véleményét négy pontba tömörítve szeretném összefoglalni.

Az első pontban a törvénymódosítás időszerűségét szeretném felvetni, hiszen másfél-két éves múltra tekint vissza ez a törvény - nem indokolt, hogy másfél-két év elteltével a törvényt alapvetően módosítsuk. Nem ment még úgy át a gyakorlatba, hogy láthassuk a közvetlen hatásait. Érdemes lenne még kicsit várni ezzel, hogy pontosabb mérleget vonhassunk.

A második témakör: a felnőttképzés ágazati irányítása. Megváltozott az ágazati irányítás, amikor a minisztériumok hatáskörével foglalkozó törvényt megalkottuk. Akkor született egy rossz döntés, és egy rossz döntést még tovább gördítünk most. Akkor is elmondtuk, most is elmondjuk, hogy a felnőttképzés rossz helyen van. A felnőttképzés egy oktatási forma, és éppen azért hangoztatjuk többször az egységesítést, az egységes elveket - nem beszélve arról, hogy vannak olyan OKJ-s szakmák, amelyek csak iskolarendszerben képezhetők, és vannak olyanok, amelyek iskolarendszerben is és iskolarendszeren kívül is képezhetők -, mert az oktatási piacon olyan elemek jelennek meg párhuzamosan, amelyek közül az egyik képző intézmény főhatósági szerve a tevékenységét illetően az Oktatási Minisztérium, a másiké pedig a Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium.

Nem látjuk az egységes törekvést, az egységesített elvek irányába való törekvést; azt, hogy az Oktatási Minisztérium alá rendelt felnőttképzésnek nem volt még kifutási ideje, hogy ebből a szempontból tudjunk mérleget vonni, a tapasztalati oldalról. Korábbról, amikor nem az Oktatási Minisztériumhoz tartozott, arról viszont vannak rossz tapasztalataink. Ezzel a módosítással újra párhuzamosságot hozunk létre az oktatásban, és ahelyett, hogy a meglévő szűkös erőforrásokat koncentrálnánk, tovább aprózzuk azokat.

A harmadik pontban a törvényben a regionális munkaerő-fejlesztő és -képző központoknak adott új feladatokról szeretnék szólni. A képző központok az FMM intézményei. A képzéssel foglalkozók körében ez az intézmény is az egyik szereplője az oktatási piacnak. Ezzel a módosítással a képző központok egyenlőbbek lesznek az egyenlők között, és nemkívánatos előnyhöz juthatnak majd az oktatási piacon.

Negyedik pontként: nem tartjuk helyesnek, hogy az akkreditációs eljárást egyes helyeken kormányrendelettel, más helyeken miniszteri rendelettel kívánja szabályozni. Nem értjük ezt, és nem indokolt ez a különbségtétel.

Tehát ezen észrevételek alapján a módosító javaslatokkal talán jobbá tehető a felnőttképzési törvény, de azt hiszem, hogy az alapanyagból kellene kiindulni.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  177  Következő    Ülésnap adatai