Készült: 2024.04.19.04:50:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

125. ülésnap (2004.02.23.), 189. felszólalás
Felszólaló Szalay Gábor (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 2:59


Felszólalások:  Előző  189  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZALAY GÁBOR (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Az ajánlásban 28. sorszámon szerepel az a módosító indítványom, aminek a védelmében beszélni szeretnék, amit a kormány szintén nem támogatott, a gazdasági bizottság viszont támogatta.

A haszongépjárművek esetében az autópályadíj áfájának a levonhatóságára tettem javaslatot ebben a módosító indítványban, különös tekintettel azért, mert a haszongépjárműveknél, a 3,5 tonnás össztömeget meghaladó haszongépjárműveknél ismert módon az autópályadíj emelkedése önmagában is igen jelentős volt, más egyéb, egyébként indokolható okokból kifolyólag, és ha most még az áfát sem vonhatnák le, akkor majdnem az 50 százalékot érné el ez a díjemelkedés.

Az áfatörvény tételesen felsorolja, hogy mely kiadások áfája nem helyezhető levonásba. Kétségtelen, hogy a személygépkocsi üzemeltetéséhez kapcsolódó parkolási szolgáltatás igénybevétele és autópálya-úthasználati díj fizetése esetében az üzleti és a magáncélú felhasználás nem különíthető el, legalábbis nem maradéktalanul különíthető el, ezért ott, abban az esetben indokoltnak mondható a díjban megfizetett általános forgalmi adó levonását korlátozni a törvényben.

Azonban más a helyzet a haszongépjárművek esetében, hiszen a haszongépjárművek esetében a magáncélú használat nem vélelmezhető. Az általános forgalmiadó-rendszer hozzáadott érték alapelve sérülne abban az esetben, ha az egyértelmű üzleti felhasználás esetén az áfa levonása nem lenne lehetséges.

Az állami kezelésű autópályák használatának díjáról szóló, múlt év január 14-ei GKM-rendelet 2000. november havi módosítása során jelentősen emelkedtek a D2 és D3 díjkategóriában fizetendő matricaárak is. Ha itt az áfalevonási korlátot meghagynánk, amint azt már említettem, majdnem 50 százalékos, 47 százalékos lenne a díjemelkedés, ami azt idézné elő egészen bizonyosan, hogy ezen gépjárművek forgalma az autópályákkal párhuzamos utakra terelődne.

Ezért kérném, hogy módosító indítványomat támogatni szíveskedjenek képviselő kollégáim. Köszönöm.




Felszólalások:  Előző  189  Következő    Ülésnap adatai