Készült: 2020.09.19.18:44:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

181. ülésnap (2004.11.03.), 428. felszólalás
Felszólaló Pogácsás Tibor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:06


Felszólalások:  Előző  428  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

POGÁCSÁS TIBOR (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Azt gondolom, hogy aki a mai napi vitát végigkövette, az megállapíthatta, hogy a kormánykoalíció pártjai és a tagok igen gyorsan képesek felejteni. Nagyon gyorsan el tudták felejteni saját választási ígéreteiket, és még a miniszterelnök úr támogatásával is ezen választási ígéreteket az ellenzéken igyekeztek számon kérni. Ugyanilyen gyorsan elfelejtették a Medgyessy-kormányt és a Medgyessy-kormány programját is, mint ahogy azt is, hogy 2002 őszén éppen önök mondták azt, hogy a gazdaság teljesítőképessége lehetővé tette azt, hogy a közalkalmazottak bérét jelentősen megemelje az Országgyűlés.

A most benyújtott és tárgyalt költségvetés egyébként azt mutatja, hogy gyorsan elfelejtették már a Gyurcsány-kormány kormányprogramját is, mert abban, bár jóval kevesebb, mint a választási sikerre vezető Medgyessy-program, de mégiscsak rengeteg program indításáról beszéltek, így például katasztrófavédelmi programot kívántak indítani. Ez olyannyira sikerült, hogy a katasztrófavédelmi programban azt tervezték, vagy azt hirdették meg a kormányprogramban, hogy 15-20 perc alatt a jól felszerelt katasztrófavédelmi egységek elérik az ország legtávolabbi pontjait is. Ezzel szemben a beterjesztett költségvetésben az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnál a hét tételből kettő változatlan, négy csökken. Igaz ugyan, hogy a személyi kiadásokra növekedést terveztek, azonban ez még a béremeléseket és a 13. havi bért sem fedezi.

Azt gondolom, külön fájdalmas, hogy a dologi kiadások reálértéken is csökkennek, és ez különösen igaz azért, mert a polgári védelmi kirendeltségeket már ma is az önkormányzatok működtetik. Tehát miközben van egy országos katasztrófavédelmi költségvetés, eközben azok az önkormányzatok, amelyek székhelyei a kirendeltségeknek, ők finanszírozzák az irodák rezsijét, még az üzemanyagköltségeket is, hiszen ez a központi költségvetéséből az OKF-nek nem telik ki.

Felmerül az a kérdés, hogy mi történik akkor, ha az önkormányzatok a lehetőségeik szűkülése miatt nem lesznek képesek ezeket a támogatásokat odaadni. Vajon akkor ez a 15-20 perces reagálóképesség hová foszlik? Ugyanezen költségvetési sorok között azt látjuk egyébként, hogy a beruházásokra szánt keretösszeg is csökken, tehát így nagyon nehéz elképzelni azt, hogy azok az egységek, azok a technikai eszközök megvásárlásra kerülhetnek, amelyek a programot valóban működőképessé tehetnék.

És külön érdekes mindig az emberek biztonságérzete, közbiztonság iránti érzete, és érdekes a költségvetésben a rendőrség költségvetési helyzete. Az idei év meglehetősen viharos volt a rendőrséget tekintve. Az országos főkapitány cseréje egy tragikomédiába fulladt, nagyon jól szolgáló, jól dolgozó rendőröket sikerült abszolút lehetetlen helyzetbe hozni, és hosszú ideig sikerült bizonytalanságban tartani a rendőrséget, hogy mi is történik a vezetésével. Ezt követte a kormányátalakítás, kapaszkodás a belügyminiszteri székbe.

(20.10)

S mindezen harc, hogy ki lesz a belügyminiszter vagy marad-e a belügyminiszter, oda vezetett, hogy a kormányban ez a tárca - a költségvetésből nagyon jól kiolvasható - rendkívüli mértékben elvesztette a súlyát. Mind az önkormányzatok esetében, mind pedig a rendőrség esetében azt látjuk, hogy a költségvetés messze-messze nem tartalmazza azt, ami a kormányprogram ígéreteiben benne volt.

Szó esett ezer darab rendőrautóról. Ezen ezer darab rendőrautó megvásárlására a költségvetés 50 millió forintot tartalmaz. Azt gondolom, igazán nagy bravúr lenne 50 millió forintból ma ezer darab rendőrautót beállítani. A látható rendőrség, amely szintén a kormányprogramban szerepelt, ezek szerint majd láthatatlan autókkal tud közlekedni a települések utcáin.

Hozzá kell tenni, hogy maga az autókérdés sem oldaná meg a rendőrség anyagi helyzetét. Azt gondolom, mindannyian tudjuk, hogy nagyon sok esetben a kapitányságok, rendőrőrsök csak azért tudják működtetni a járőrautókat, mert az önkormányzatok üzemanyag-támogatást adnak. De most már eljutottak oda a vidéki kapitányságok, hogy az egyébként üzemképes, jó autóikat sem tudják az utcára kiengedni, ugyanis a kilométer-futásteljesítmény utáni szervizek költségét nem képesek állni. Egy vidéki kapitányságon a havi gépjármű-javítási keret 40 ezer forint, azaz negyvenezer forint. Egy Volkswagen szervize, amely nem tartalmaz javítást, különösebb költséget, 60-70 ezer forintnál kezdődik. A dologi költségvetésekben ennek az emelését nem találhattuk meg.

Ha valaki végignézte a megyei kapitányságok költségvetését, akkor azt gondolom, elhűlve kellett tapasztalni, hogy nemhogy a kósza őszi szél által lebegtetett 6 százalékos béremelés fedezete nem található a rendőrség költségvetésében, a megyei kapitányságok költségvetésében, hanem vannak olyan kapitányságok, ahol 2004-ről 2005. évre a növekmény nem éri el a 0,5, azaz a fél százalékot. De mondjuk, a Pest Megyei Rendőrkapitányság esetében 0,61 százalék növekménnyel tervezik a költségvetést.

Egyébként a bizottsági vitán a kormány képviselője is elismerte, hogy ezzel a költségvetéssel a rendőrség képtelen lenne működni. Ezzel a költségvetési növekménnyel a Pest Megyei Rendőrkapitányság működésképtelenné válna. De hát akkor milyen költségvetést tárgyalunk, ha a bizottsági vitában a kormány képviselője elismeri azt, hogy ez a költségvetés, az itt szereplő számok működésképtelen helyzetet idéznének elő a rendőrségnél?

Úgy gondolom, tisztelt képviselőtársaim, rákényszerül a kormányoldal, hogy azokat a módosító indítványokat, amelyeket az önkormányzatok, illetve a rendőrség költségvetéséhez beterjesztünk, elfogadják.

Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki képviselők padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  428  Következő    Ülésnap adatai