Készült: 2024.03.29.11:17:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

94. ülésnap (2019.11.19.), 130. felszólalás
Felszólaló Németh Szilárd István (Fidesz)
Beosztás Honvédelmi Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 9:36


Felszólalások:  Előző  130  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NÉMETH SZILÁRD ISTVÁN honvédelmi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Szép hosszú vita kerekedett, és a végén azt hallottuk, hogy békejobbot kellene egymásnak nyújtani. Én ezzel mélységesen egyetértek, csak nem kéne először, az első hozzászólásban páros lábbal beleszállni az előterjesztésbe meg az előterjesztőkbe, akkor talán lehetne azt mondani, hogy tudunk egymással beszélni. Bár ennek a párbeszédnek megvan az Országgyűlésben a helye és a szerepe. Ketten is azt mondták, hogy nem tudnak a törvényalkotásba beleszólni, és milyen jó lenne, ha a minisztériumokkal együtt a parlamenti képviselők is dolgozhatnának ezeknek a törvényeknek a megalkotásán. Azért Montesquieu óta van egy hatalommegosztási, hatalomelválasztási elv, akár a törvényhozást és a törvényalkalmazást, akár a törvénykezést, tehát a bírói munkát, az igazságszolgáltatási munkát, akár pedig a kormányzati munkát nézzük. Ez önmagában azt mutatja, hogy nem teljesen tiszta az a szerep, amiben önök vannak. Ez jól látszott végig, hol a miniszter, hol a miniszterelnök szerepében próbáltak itt mindenfélét összehordani, hetet-havat, hol egyszerű komédiásként viselkedtek. Már elment innen Mesterházy Attila, jót derültem azon, amit mondott, tényleg poénos volt, de azért az mégse az Országgyűlésbe meg a honvédelmi törvényekkel kapcsolatos törvénymódosításhoz való. Bár Vadai képviselő asszony, államtitkár asszony azt mondta, hogy ő nem szeretné átvenni a katonák szerepét, mégis az történt, hogy a katonák helyett elkezdtek gondolkodni azon, hogy hogy kéne kinéznie a Magyar Honvédségnek, milyen haderőfejlesztésnek, honvédelmi fejlesztésnek kellene lennie, és ezt meg is osztották itt velünk többen.

De szerintem a legnagyobb probléma mégsem ezzel a szereptévesztéssel vagy meghasonlott gondolkodással függ össze, hanem azzal, amit a beszerzésekről mondtak. Nem teljesen értettem. Az egyikük nyilvánvalóan letolvajozta a kormányzatot, a honvédelmi minisztert, az egész rendszert, meg a katonákat, akik döntenek a beszerzésekről, a másik teljesen hozzá nem értőnek gondolja őket, és azt hiszik, hogy a minisztériumi titkos szobákban dőlnek el a dolgok, nem nyilvános semmi, senki nem tudhat semmiről. Hát hogy a bánatba ne!

Először is az Orbán-kormányban három fontos alappilléren nyugszik a hadügyi beszerzés. Egyrészt azon, hogy a katonák ebből nem hagyhatók ki. Ők a legfontosabbak, mert ők tudják, hogy mire van szükség a Magyar Honvédségnél. Nem véletlenül történt meg a Magyar Honvédség és a Honvédelmi Minisztérium szétválasztása idén január 1-jétől, ahogy erről az expozéban tájékoztattam is önöket, de hát önök is tisztában vannak ezzel, főleg a két szakbizottság, a Honvédelmi és rendészeti, illetve a Nemzetbiztonsági bizottság tagjai. Le kell szögeznünk, hogy amit a magyar honvédek akarnak abban a szervezeti rendszerben, amelyben dolgoznak, az a fejlesztés történik meg, az a haderő- és honvédelmi fejlesztés történik meg. Az a honvédelmi életpályamodell, az a humánpolitikai modell, az a toborzási modell és az a katonai-műszaki eszközök beszerzésére vonatkozó haderőfejlesztés, amiről ők döntenek. Ők ezt pontosan tudják. Ezt az befolyásolja, hogy a legoptimálisabb utat kell megtalálni, s itt leginkább az árra kell gondolni. Nem cégeket, nem országokat nézünk, hanem azt, hogy mire van szükség, s azt milyen áron és kitől lehet beszerezni. Ez nagyon fontos. Tehát optimális árban kell gondolkodni.

S nagyon fontos, hogy a nyilvánosság szerepét is megerősítsem. Két héttel ezelőtt egy nagyinterjút adott a fegyverzeti igazgató, a haderőfejlesztésért felelős kormánybiztos, amelyben mindent világosan leírt, minden irányt, mindenről beszámolt, s nem a bizottság ülésén vagy nem a parlament előtt, hanem egész egyszerűen az ország nyilvánossága előtt mondta el, hogy milyen irányt vesz. S konkrétan arról is beszélt, hogy milyen eszközök beszerzése és milyen eszközök gyártása várható Magyarországon. Tehát magyar érdekeket kell szolgálni, ez a legfontosabb ebben a történetben, hogy a magyar gazdaság is jól járjon. Erről is beszéltem egyébként, és a következő napirendi pont is arról fog szólni, hogy ezt az érdeket kell szolgálni akkor, amikor a honvédség fejlesztéséről beszélünk. S nyilvánvalóan az a legfontosabb, hogy a honvédségnek az ország szuverenitását és a magyar emberek biztonságát kell szolgálnia.

(17.00)

Ezért kell nekünk egy modern, ütőképes, a régióban, a térségben legmeghatározóbb szerepet vivő honvédséget, hadsereget létrehoznunk. Az, hogy mit olvashatnak a képviselők, mit nem, milyen infóhoz juthatnak? A Honvédelmi Minisztérium mindig is adott arra, hogy minden képviselőt, de leginkább a szakbizottságban dolgozó képviselőket és az ottani tisztségviselőket teljes egészében kiszolgálja információkkal és olyan lehetőségekkel, hogy akár a honvédség egyes állományában tudjanak információhoz hozzájutni, személyesen ellátogatni.

Amikor én az HRB elnöke voltam, akkor rendszeresen tartottam úgynevezett kihelyezett üléseket a különböző telephelyeken és állomáshelyeken. Meg kell mondjam, hogy ezek mindig jól sikerültek voltak. Voltam olyan nemzetbiztonsági bizottsági ülésen is, ahol éppen Vadai Ágnes volt az elnök, és vele is több helyen, Pakson, a TEK-nél és több honvédségi alakulatnál együtt, közösen tájékozódtunk arról, hogy ott milyen munka folyik, hogyan élnek a katonák, mit csinálnak, milyen eszközöket szereztek be, milyen feladatuk van. Sőt, mindig jutott arra is idő, hogy miben tud esetleg a bizottság segíteni, hogy minél jobban el tudják látni a feladatukat.

Másrészről pedig a konkrétumokról. A Honvédelmi és rendészeti bizottságban, amikor megtörténnek a beszerzések, felmentést kell kérni a közbeszerzés alól. Ezek a felmentések a közbeszerzés alól nem l’art pour l’art történnek, hanem eljön a minisztérium, beszámol arról, hogy miben szeretne felmentést kérni, milyen eszközbeszerzésben, indokolja azt az eszközbeszerzést, és egy év múlva, 12 hónap múlva be kell számolni a bizottság előtt, és ott világossá kell tenni, hogy milyen eszközöket szereztek be abban az értékben, mennyibe került. Ezek szigorúan titkos napirendek, de ezt tudja mindenki. Itt csak hamukázni lehet arról, hogy ez nem történik meg. Amikor én bizottsági elnök voltam, több ilyen beszerzésről döntöttünk, és mindig megvoltak azok a beszámolók, ahol egyébként azokat az információkat, amelyek nem tartoznak a közre, mindenki megkaphatta, minden egyes képviselő. Persze, ezekkel az információkkal nem szabad és nem célszerű visszaélni, mert ezzel egyébként a magyar katonák biztonságát meg az egész ország biztonságát veszélyeztethetjük.

Úgyhogy arra szeretném nagy tisztelettel kérni képviselőtársaimat, hogy gondolják meg, ha már egyszer azt mondják itt az emberek előtt, hogy ők is osztják azt a véleményünket, hogy a honvédelem nemzeti ügy, és több annál, mint Magyar Honvédség, több annál, mint Honvédelmi Minisztérium, meg több annál, mint amit itt a parlamentben meg tudunk tenni, hiszen az egész országot szolgálja, és az egész ország érdeke kell legyen, mert minden magyar ember kötelessége a haza védelme, akkor ne mondjanak be olyat, hogy sem ezt, sem a még meg nem vitatott törvényeket nem fogják támogatni. Így hogy lehet elgondolni azt a nemzeti konszenzust, ami a honvédelem ügye, illetve amit a felszólaló Varga-Damm Andrea képviselő asszony mondott?

Úgyhogy arra kérem tisztelettel önöket, hogy gondolják át, szíveskedjenek támogatni ezt a törvényjavaslatot. És természetesen, ha ebben a törvényalkotási folyamatban részt kívánnak venni, akkor ott vannak a szakbizottságok, amelyeken első helyen kijelölt bizottságként át kell menjen az anyag, a részletes vita ott lezajlik, ott van a TAB mint főbizottság ebben a kérdésben, és ott van az a lehetőség, amit az egyéni képviselői indítványok, módosítások, javaslatok jelentenek. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  130  Következő    Ülésnap adatai