Készült: 2019.10.18.00:00:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

201. ülésnap (2005.02.22.), 22-26. felszólalás
Felszólaló Dr. Kövér László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Nemzetbiztonsági bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:28


Felszólalások:  Előző  22 - 26  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KÖVÉR LÁSZLÓ, a nemzetbiztonsági bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Elnök úr, köszönöm a szót. Hadd kérdezzem meg, nem lehet-e egyszerre a két…

ELNÖK: Természetesen, igen. Utána folytathatja képviselő úr, utána újabb öt percre megadom a szót. Tehát összesen tíz perc áll az ön rendelkezésére.

DR. KÖVÉR LÁSZLÓ, a nemzetbiztonsági bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: De külön-külön vagyok kénytelen elmondani?

ELNÖK: Igen.

DR. KÖVÉR LÁSZLÓ, a nemzetbiztonsági bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Az meglehetősen abszurd, mert hiszen az előterjesztő is elmondta, hogy a két törvényjavaslat csak egyben értelmezhető. A törvényjavaslat az alkotmány módosítása nélkül - az előterjesztő véleménye szerint - nem állja ki az alkotmányosság próbáját, ezzel egyébként egyetértünk. Mindegy, akkor megpróbálom.

A törvényjavaslat esetében valóban, a nemzetbiztonsági bizottság többsége a kormánypárti képviselők szavazatával általános vitára alkalmasnak tartotta ezt a törvényt, amelynek megítélésünk szerint három célt kellene elérnie. Nem arról szeretnék beszélni, amelyről az előterjesztő úr, mert azt gondolom, azt ő sem gondolja teljesen komolyan, hogy az, hogy a múltat le kell zárni, lehetséges. Hogy a múltat be kell vallani, ezzel egyetértünk, de akkor talán nem itt kellene kezdeni, hanem példának okáért meg kellene kérdezni, hogy amikor a Gorenje-turizmus zajlott Magyarországról kifelé, és százmillió számra hordták ki dollárban számolva a valutát Magyarországról, akkor hogyan jött ez ki, a kinti magyar titkos ügynökökön keresztül hogyan jött vissza ebbe az országba, és hogyan alapozta meg egyesek gazdagságát a rendszerváltozás kezdetén.

Tehát kezdjük a tisztánlátást valahol ezen a környéken, és ne a szerencsétlen ügynökökkel foglalkozzunk! Tehát, ha már itt tartunk, akkor az első célt, hogy ez egy erkölcsös javaslat legyen, nem éri el. Ez egy velejéig erkölcstelen javaslat, mint ahogy erkölcstelen az MSZP múlthoz való viszonya úgy, ahogy van, tokkal-vonóval együtt.

Politikai célját sem éri el. Az előterjesztő úr azt mondta, hogy ennek az előterjesztésnek az a politikai célja, hogy lezárja azt az időszakot, amikor ilyen-olyan-amolyan ügynökbombák robbantak. Természetesen ezt azért nem tudja lezárni, mert azok a papírok, amelyek elő fognak kerülni majd a jövőben is, nincsenek ott, ahol most önök keresgélik, és ahonnan majd önök nyilvánosságra fogják hozni ezeket. Töredékesek ezek a papírok, mint azt ön is tudja, előterjesztő úr, egy részüket kilopták még annak idején, 1989 végén. Megint ott kellene érdeklődni a miniszterelnök úr környékén, ahol az előbb említett kérdést is lehetne tisztázni, hogy hol vannak ezek a papírok. Az érintett főelvtárs, aki akkor magas beosztásban volt, és állítólag az ő íróasztalán gyűltek össze az szt-tisztek dokumentumai, pontosan meg tudná mondani, hogy ezek a papírok hol vannak.

Tehát ez a cél sem teljesül. Sajnos, ezentúl is így fog ez majd működni, ráadásul még csak nem is politikai megfontolások alapján. Egész egyszerűen az úgynevezett bulvársajtó a maga szempontjai szerint fogja majd földobálni különböző emberek, nem is politikai életben szereplők, sőt nem is közszereplők különböző adatait, mint ahogy eddig is ez történt.

Jogállaminak kellene lenni ennek a törvényjavaslatnak. Erre hadd idézzem az adatvédelmi biztos úrnak, Péterfalvi Attilának a nyilván önök számára is hozzáférhető véleményét erről a javaslatról legalább egy mondat erejéig: “Az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában található iratok teljes körű megismerhetősége, nyilvánosságra hozatala alkotmányosan nem oldható meg.ö Lehet ezzel az állásponttal vitatkozni, lehet talán ezt cáfolni is, de akkor egy olyan előterjesztést kell tenni, amely előterjesztés ezt valóban a gyakorlatban is cáfolja.

Két újítása van ennek a törvényjavaslatnak. Az egyik az, hogy nem kell közszereplőnek lenni ahhoz, hogy valakinek az adatait nyilvánosságra hozzák, kiteregessék. Én azt gondolom, hogy aki találkozott már olyan emberrel legalább egy név nélküli levél erejéig, aki megszenvedte azt, hogy őt ügynökként '56 után szabadon bocsátása fejében alkalmazták, talán tudja, hogy ezeknek az embereknek a lelkében nehéz kőként ott van a múlt, és nem fogják úgy lerázni magukról, mint kutya a vizet azt a szégyenlistát, amit önök ki akarnak rakni az internetre, mint mondjuk Horn Gyula a maga “na ésö-ével. Nem úgy fognak majd viszonyulni ehhez a múlthoz, mint az önök elvtársai, akik mind a mai napig ott ülnek a patkóban, akik ezt a mocskos, erkölcstelen rendszert fölépítették, működtették, a hasznait nap mint nap szedték. (Közbeszólás az MSZP soraiból: És közöttetek nem ülnek?) Képviselő úr, majd lesz módja hozzászólni, ha kíván.

A másik újítás pedig az, hogy fel fognak rakni az internetre mindenféle adatokat válogatás nélkül. Szemben az alkotmányügyi bizottsággal mi kíváncsiak voltunk az érintettek véleményére, akiknek végre kell hajtani ezt a törvényt. Elmondták, hogy az adatok töredékesek, a jelenlegi kapacitással ez a munka nem végezhető el, hozzákezdeni se nagyon érdemes, az iratok egy jelentős részének a digitalizációja nem lehetséges a jelenlegi technikai feltételek mellett. Nem beszélve arról, hogy az információk összefüggenek, tehát valószínű, hogy emberek tömege fog majd úgy gyanúba keveredni, hogy valójában nem lesz módja megvédeni magát, mint ahogy egyébként az átvilágító bírák előtt még volt jogorvoslati lehetőség arra, hogy az ember vitassa azt, hogy aktív érintettje volt-e a törvénynek.

 

(10.10)

Tehát summa summarum, a törvény azon túl, hogy erkölcstelen, politikai célját nem éri el, jogállami normáknak nem felel meg; azon túl nem is végrehajtható. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  22 - 26  Következő    Ülésnap adatai