Készült: 2024.04.26.00:45:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

238. ülésnap, 74. felszólalás
Felszólaló Bajnai Gordon
Felszólalás oka kérdés megválaszolva
Beosztás miniszterelnök
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 2:17

Felszólalások:  <<  74  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BAJNAI GORDON miniszterelnök: Tisztelt Képviselő Úr! Valóban dolgozunk a magyar vasút átalakításán. Azt hiszem, jó néhány olyan dolgot cipel változatlanul Magyarország magával tíz-húsz éve, amelyek megváltoztatása nélkül nem fogunk tudni továbbmenni.

Amikor azt kérdezi, hogy kinek jó az, hogy ezen dolgozunk, akkor azt tudom mondani, hogy összességében és egészében - mindjárt a részletekre is válaszolok, de összességében és egészében - Magyarországnak lesz jó, hogyha hatékonyabb és jobb színvonalú lesz Magyarországon a közösségi közlekedés. Ezen dolgozunk.

Először is szeretnék egy dolgot pontosítani. A vasút átalakítása nem elsősorban és nem csak egyes vonalak vagy vonalszakaszok bezárásáról szól. Ez részeleme egy jóval nagyobb csomagnak, amelynek részeként szeretnénk megállítani a vasútnál sok-sok éve folyó pazarlást, pazarló gazdálkodást. Szeretnénk azt a vízfejet lejjebb építeni, és helyette arra koncentrálni az erőforrásokat, ahol valóban az érdemi tevékenység folyik.

Nagyon fontos leszögezni, hogy azok az átalakítások, amelyeket elkezdtünk, nem szűkítik a vidéken élők lehetőségeit. Azt mondtuk ki nagyon világosan, és a benyújtott törvénytervezet is ezt fogja kimondani, hogy az államnak továbbra is kötelessége biztosítani a közösségi közlekedést: vagy vasúton, vagy buszon, hogy minden helységből el lehessen jutni ugyanúgy, mint eddig, egy másik helységbe. Ezt biztosítani fogjuk.

A kérdés az, elég gazdag-e Magyarország ahhoz, hogy párhuzamosan működtessen olyan vonalakat, amelyen szinte nem jár senki. A felmérés során, amelyet kollégáim csináltak, az tűnt ki, hogy vannak olyan vonalak, ahol ma naponta átlagosan 8-10 fő, 20-26 fő, 30-40 fő közlekedik, miközben éves szinten 100-200-300 millió forintos állami támogatást adunk ezeknek a vonalaknak a fenntartásához.

Összességében - hogy egy számadatot mondjak - Magyarországon 330 milliárd forintot, vagyis minden egyes magyar állampolgár, az aggastyántól a csecsemőig fejenként 33 ezer forintot fizet be ma a vasút fenntartásába, azelőtt, hogy még jegyet vett volna. Erre a problémára kell fenntartható, a valódi lehetőségeket nem szűkítő megoldást találnunk, és ezen dolgozunk.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiból.)

Felszólalások:  <<  74  >>    Ülésnap adatai