Készült: 2024.04.25.07:52:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

251. ülésnap (2002.02.05.), 223. felszólalás
Felszólaló Dr. Pálinkás József
Beosztás oktatási miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:03


Felszólalások:  Előző  223  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PÁLINKÁS JÓZSEF oktatási miniszter: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Mi nem hitegetjük a pedagógusokat, mi emeltük a pedagógusok reáljövedelmét. A képviselő úr vagy tájékozatlan, vagy tájékozatlannak tetteti magát. Már csak azért is, képviselő úr, mert 2003 jövőre lesz, egy év múlva - nem tíz, képviselő úr, egy! 2003-ban vezetjük be a pedagógus-életpályamodellt. (Kovács Kálmán: Hát ti nem!) Ez jövőre, egy év múlva és nem tíz év múlva lesz.

De, képviselő úr, vegyük sorra a tényeket ismét! Előzőleg már elmondtam, most elmondom még egyszer. Azt ígértük, hogy a pedagógusok reálkeresete 8-10 százalékkal növekszik. 32 százalékkal növekedett a pedagógusok reálkeresete. Vegye elő a kalkulátorát vagy számítógépét, képviselő úr, tessék elosztani a 32-t 8-cal, 4-gyel, és kijön önnek a 8. (Szabados Tamás: Ezt a pedagógusoknak kellene elmagyarázni!) Természetesen ezt a műveletet a pedagógusok nagy része is el tudja végezni. (Kovács Kálmán: Csak ők a fizetési számlát is látják!)

Érvényesültek-e speciális szabályok a pedagógusok esetében? Bizonyára elkerülte a képviselő úr figyelmét, pedig a költségvetési vitában többször előkerült a ma 1,43-as bérszorzó a közalkalmazotti bértáblához képest. Azt gondolom, az is elkerülhette a képviselő úr figyelmét, hogy a pótlékrendszer, a minőségi munka elismerése továbbra is fennáll. (Kovács Kálmán: A minőségi pótlékot eltöröltétek!) A képviselő úr ezt rosszul tudja, nem törölték el a minőségi pótlékot. Talán jobban oda kellene figyelni!

Azt egyébként szintén jó lenne, ha tudná, képviselő úr, hogy az önök kormányzása alatt, 1994 és 1998 között 16 százalékkal csökkent a pedagógusok reálkeresete. (Göndör István: Nem ez a kérdés!) Az akkori nemzetgazdasági átlag - és nem az akkori diplomás vagy értelmiségi nemzetgazdasági átlag - 84 százaléka volt, ma pedig, képviselő úr, a mai nemzetgazdasági átlag 110 százaléka. Képviselő úr, miről beszél?

A pedagógus-életpályamodellről néhány szót; nem tudom, képviselő úr, kitől tájékozódik ez ügyben. Valóban, több mint ezer válasz érkezett a pedagógus-életpályamodellre, ezenkívül egy közvélemény-kutató céggel készíttettünk egy tudományos igényű felmérést is, amelyben a pedagógusoknak mindössze 6-8 százaléka mondta azt, hogy ellenzi ezt az életpályamodellt, döntő többsége várja, igényli ezt az életpályamodellt, amely bevezet egy önálló pedagógus-bértáblát.

Azt gondolom, képviselő úr, hogy a pedagógus-életpályamodell a következő parlament egyik első döntése lehet; olyan szimbolikus értékű döntés, mint amilyen szimbolikus értékű döntés volt a diákhitel eltörlése. A pedagógus-életpályamodell bevezetésével, azt képzelem, vonzóbbá tesszük a pedagógus-életpályát, olyan pályává, amely a fiatalok számára is vonzó lehet.

Képviselő úr, a pedagógusok még jól emlékeznek az önök kormányzati működésére, arra a kérdésre ugyanis, képviselő úr, hogy melyik kormány tett többet a pedagógusokért, 46 százalék azt válaszolja, hogy ez a kormány és 9 százalék válaszolja, hogy az önök kormánya. Képviselő úr, ön szerint ki tett többet a pedagógusok élethelyzetének javításáért?

Kérem a tisztelt Házat válaszom elfogadására. (Taps a kormánypártok soraiból.)

 




Felszólalások:  Előző  223  Következő    Ülésnap adatai