Készült: 2020.07.05.23:18:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

300. ülésnap (2013.09.10.), 6. felszólalás
Felszólaló Farkas Gergely (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:15


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FARKAS GERGELY (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Asszony! Már a napirend előttim címe is - "A tanévkezdés margójára" - azt mutatja, hogy nem sikerült zökkenőmentesen az idei tanévkezdés. Több mindenről lehetne itt beszélni; ezek közül én a tankönyvmizériáról szeretnék itt néhány szót szólni, amelyről itt, a Parlament falai között már váltottunk néhány szót.

Miért is vetjük fel ezt a kérdést? Szeretném leszögezni, hogy nem azért, mert ellendrukkerek lennénk, de nem is azért, mert kárörvendők vagyunk. Nem lehetünk kárörvendők, hisz az a problémahalmaz, ami itt fellépett a tankönyvek kapcsán, nem a kormány helyzetét súlyosbítja, nem a kormány helyzetén okoz csorbát, hanem a szülőknek és a diákoknak okozott a mindennapokban problémát.

Azért vetjük fel ezt a kérdést, mert ez a tankönyvek kapcsán fennálló helyzet nagyon sok olyan jelzőt, olyan problémát bemutat, ami egyébként a Fidesz-kormányzatra is igaz általánosságban. Egyrészt átgondolatlanul, kapkodva és lehet mondani, hogy erőszakkal vezették be ezt a rendszert; nem volt kellőképpen kidolgozva, a határidőket egyetlenegy esetben nem tudták tartani. Gondoljunk csak abba bele, hogy késett a kerettanterv, késett a tankönyvrendelet, a tankönyvjegyzék, és minden-minden határidőt, amit önök írtak maguknak elő, nem tudtak betartani. Nem csoda hát, hogy ez a helyzet alakult ki, amit most láthatunk. De megvan benne szintén az a dolog, ami a Fidesz-kormányzásra nagyon is jellemző, ez pedig a már a trafikoknál vagy épp a földpályázatoknál ismert mutyi, hisz a Kello árrését 12 százalékról 20-ra megemelték, abban a szituációban, amikor monopolizálták a tankönyvpiacot, a tankönyvterjesztést. Ráadásul azt is hozzá kell tennünk, hogy a fideszes hátterű esztergomi Meggyes Tamás emberei kerültek a Kellóhoz, tehát nagyon jó példája ez is annak, hogy a saját hűbéreseiket, a saját embereiket miként próbálják jutalmazni.

Megvan benne a képmutatás is sajnos, államtitkár asszony, ugyanis egyetlenegyszer nem lehetett arról hallani, hogy önök arról beszéltek volna, hogy igen, vannak hibák, ez egy új rendszer, a bevezetéssel kapcsolatban mindig előfordulnak ilyenek. Önök folyamatosan egy sikerpropagandát hangoztatnak, annak ellenére, hogy az emberek - több ezer, több tízezer diák, szülő - az ellenkezőjét tapasztalják az iskolákban, nem beszélve a pedagógusokról, akiknél nagyon sok esetben lecsapódik ez a probléma, tehát úgy gondolom, hogy az önkritika teljes hiánya is megtapasztalható ebben a rendszerben.

Annak idején, februárban is beszélgettünk itt erről a témáról. Ön végig arról beszélt - idézem az interpellációmra adott válaszát -, hogy azzal, hogy a Könyvtárellátót bekapcsoljuk a terjesztésbe, kiszámíthatóbbá, átláthatóbbá fog válni a tankönyvforgalmazás. Egy másik interjúban: "Minden vizsgálat azt mutatja, hogy a rendszer működik, és szeptemberben ott lesznek az iskolákban a kiadványok." Ezeket ön mondta, és most tapasztalhatjuk szeptember elején, hogy nem lett igaza, mert több ezer, több tízezer diáknak, szülőnek, pedagógusnak okoznak problémát azok a dolgok, amik jelentkeznek.

Itt lehetne akár perceken keresztül sorolni a hibákat; engedje meg, hogy néhányat azért felvessek. Nehezen lehet kommunikálni a Kello munkatársaival. Rossz volt a nyilvántartás a tankönyvekről. Aki átutalással fizetett, az sokszor a nemfizetők közé került. Késve érkezett meg a csekk. A szülők egymással ellentétes információkat kaptak a Kellótól. Az informatikai rendszer akadozik. Csúszik a kiszállítás időpontja. A szabadságukról berendelt tanároknak nem volt lehetőségük átvenni a könyveket, mert késve érkezett meg. Van, aki fizetett, de a listán nemfizetőként volt feltüntetve. Aki reklamált, nem tudja, hogy mikor lesz a hiba korrigálva. Lehetne sorolni még perceken keresztül, és el lehetne mondani azokat a példákat, hogy volt olyan osztály, ahol az összes tankönyvcsomag hiányos volt, egyes helyeken átlagosan 30-80 százalékban hibásak a tankönyvcsomagok. Higgye el, államtitkár asszony, hogy ezt nem mi találjuk ki, hanem ezek a panaszok érkeznek hozzánk tanároktól, szülőktől, illetve bőven érdemes olvasgatni azokat a cikkeket, amelyek az elmúlt napokban elárasztották az internetet, mert ott nagyon sok példát lehet találni arról, hogy rossz ez a rendszer, illetve nem olyan módon tudták bevezetni, ahogy önök ezt eltervezték.

Mi annak idején is azt javasoltuk, hogy tolják el egy évvel ennek a bevezetését, annak érdekében, hogy átgondoltan és ilyen hibáktól mentesen tudják bevezetni az új tankönyvterjesztést, illetve javasoltuk azt is, hogy a tankönyvek árának árrését, amit a Kellónak biztosítottak, 20 százalékról 7 százalékra vigyék le. Ez a 13 százalékos csökkenés azért lett volna fontos, hogy ezáltal is a szülők tanévkezdéssel kapcsolatos terheit csökkentsék. Ezt mi májusban benyújtottuk egy határozati javaslat formájában; cinikus módon a bizottság múlt héten vette ezt napirendjére, és tárta szét a kezét, hogy ez már aktualitását vesztette. Ez a cinizmus, ami jellemző önökre. Ezt májusban el lehetett volna fogadni, és akkor segíteni tudtunk volna a szülőknek. Kérem tehát államtitkár asszonyt, hogy fontolják meg a jövőre nézve ezt a javaslatunkat, és teremtsenek olyan rendszert, ami ilyen hibáktól mentes lesz a tankönyvellátásban.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai