Készült: 2024.03.28.20:57:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

265. ülésnap (2005.11.14.), 18. felszólalás
Felszólaló Dr. Göncz Kinga
Beosztás ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:14


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GÖNCZ KINGA ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Képviselő Úr! Talán mégis mondhatom, hogy nincsen két Magyarország. Én magam ott voltam délelőtt, amikor ez a demonstráció volt, átvettem a petíciót. Egyébként már véget ért, ha jöttek be képviselő urak, képviselő asszonyok, akkor nyilván láthatták, hogy ez valamikor 11 óra felé történt meg.

Én magam nagyon szomorú voltam a demonstráció alatt. Sok emberrel tudtam beszélni, fogyatékos emberekkel, idős emberekkel a téren, elég hosszú időt töltöttem ott. Szomorú voltam, mert az volt a benyomásom, hogy ezeket az embereket úgy hozták ide a szervezők a térre, hogy igazában nem adtak nekik információt arról, hogy mi is történt, mi is történik, mi is a célja ennek a demonstrációnak.

Tudjuk, hogy a költségvetési törvényalkotás egy hosszú folyamat, megkezdődik a tervezés nyáron, a tervet benyújtja az Országgyűlésnek a kormány, de utána is mennek tovább a tárgyalások. Ezek a tárgyalások pontosan a szociális normatívák ügyében folytatódtak, és amikor szerdán egy megállapodás született arról, hogy ez az 5,5 milliárd forint bekerül a költségvetésbe a normatívák kiegészítésére, akkor mi ezeknek a szervezeteknek a képviselőit összehívtuk, és egy hosszú tárgyalást folytattunk arról, hogy hogyan tudjuk ezt a forrást a lehető legjobban használni, hogy ne legyenek problémák a következő évben, hogy valóban biztonságosan tudjanak működni a civil szervezetek is.

Mondanám - mert sokféle szám elhangzott, hogy mennyi is hiányzik a költségvetésből -, hogy némiképp más a struktúrája a szociális szolgáltatások finanszírozásának 2006-ban. Az önkormányzati mozgástér növekszik, kevesebb nevesítődik normatívaképpen, viszont több jut el az önkormányzatokhoz, részben kistérségi normatíva kiegészítéseképpen - ez kifejezetten az önkormányzatok kérése volt, hogy ők eldönthessék, hogy hol van legnagyobb szükség kiegészítésre -, részben a leghátrányosabb helyzetű kistérségekhez további források jutnak el, ez körülbelül egy 9 milliárdos forrás. Ennek egy része egyértelműen és nyilvánvalóan a szociális szolgáltatásokra fog fordítódni.

Ahol leginkább szükség van kiegészítésre, valóban a civil szervezetek által nyújtott szolgáltatások. Ott viszont egyértelművé tettük a szervezetek számára is, hogy ez a költségvetési forrás számukra a biztonságos működést tudja biztosítani, részben úgy, hogy fel tudjuk emelni a normatívákat, részben úgy, hogy a tárcánál lévő kiegészítő forrásokat tudjuk eljuttatni a civil szervezetekhez. Ott, ahol elsődlegesen civilek működnek részben támogató szolgálatok esetében, részben a hajléktalanellátás esetében, a biztonságos működés biztosan nem fog veszélybe kerülni. Ezt tudták a szervezetek, tudták a szervezői ennek a mostani demonstrációnak.

Ahol viszont egyértelműen azt mondtuk, hogy egy igazságosabb elosztásra van szükség, a bentlakó idősellátás, és ezt is egyértelművé tettük, hogy ott egy háromszintű támogatást tervezünk. A folyamatos felügyeletre szoruló idősek esetében a normatíva magasabb lesz az idei évinél. Ez a normatíva el fog jutni mindegyik fenntartású intézménybe, tehát az emelt szintű intézményekben lakókhoz és az önkormányzati fenntartású, egyházi fenntartású intézményekhez is. Lesz egy átlagos normatíva, és lesz egy csökkentett normatíva, de ezt is meg tudjuk emelni a tervezetthez képest. Viszont kifejezetten az emelt szintű ellátás, a sokszor luxuskörülményeket nyújtó idősotthonok esetében lesz ez a csökkentett normatíva, amelyek jó egészségi állapotú, felügyeletre nem szoruló időseket látnak el. Ezt az átcsoportosítást azonban vállaljuk és fontosnak tartjuk. Az előző rendszer, ami most is működik, nagyon igazságtalan, oda juttat többet, ahol jobb anyagi helyzetű idősek laknak, sokszor messze-messze az átlagot meghaladó körülmények között, miközben nagyon sok idős ember él nagyon rossz körülmények között ezekben az otthonokban, illetőleg nem jut otthoni ellátáshoz, nem jut ellátáshoz az alapellátás keretében.

Nagyon rövid az időm, de pár szót szeretnék arról is szólni, hogy ezeknek a térre kijövő embereknek, akiket a szervezők kihoztak télben, hidegben, nagyon rossz körülmények között, arról se volt információjuk, hogy nagyon sokfajta olyan ellátás emelkedik a következő évben, ami pontosan a fogyatékos emberek és pontosan az idős emberek életét fogja könnyebbé tenni. A fogyatékos emberekhez eljutó támogatások között például a következő évi költségvetésben egyértelműen magasabbak az akadálymentesítésre szánt források, a jelnyelvi tolmácsszolgálatokat a következő évben megyei szinten tudjuk biztosítani, az önálló életvitelt segítő eszközökre eddig nem létező források megjelennek a következő évi költségvetésben, egyértelműen források ezekre a célokra (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), és az idős emberekhez eljuttatott forrásokról szintén volt már szó, de majd még, ha lesz lehetőségem, folytatom ma.

Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(14.20)




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai