Készült: 2019.10.17.08:47:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

69. ülésnap (2019.06.03.), 8. felszólalás
Felszólaló Farkas Sándor (Fidesz)
Beosztás Agrárminisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:29


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FARKAS SÁNDOR agrárminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Azt hiszem, amikor ilyen terveket ön megpróbál nekünk elmondani, felolvasni, ez álom és mese marad (Németh Szilárd István: 6 százalék!) még egypár éven keresztül. Ha ezeket a választási eredményeket látjuk, akkor biztos vagyok benne, hogy önöknek van még jó pár évtizedük, hogy esetleg ahhoz a kormányrúdhoz hozzájussnak. A környezetvédelmi világnap több mint 40 éve létezik már, 1972. június 5-én Stockholmban az „Ember és bioszféra” címmel megrendezett ENSZ környezetvédelmi világkonferenciája nyilvánította ezt a napot a nemzetközi környezetvédelmi világnappá.

(11.20)

A környezetvédelmi világnap célja, hogy széles körben felhívja a figyelmet a környezetszennyezés következményeire, elősegítse az együtt gondolkodást és a közös cselekvést, valamint terjessze a fenntartható fejlődés eszméjét. Kormányzati célkitűzésünk, hogy hazánk az észszerűbb természeti erőforrások felhasználása felé haladjon. A környezetügy ennek katalizátora lehet. A célok elérésében meghatározó szerep jut a környezettudatos szemlélet és gondolkodásmód erősítésének.

Mindezt szolgálják többek között azok a programok, amelyekben az Agrárminisztérium és háttérintézményei aktív szerepet vállalnak. Engedje meg, képviselő úr, és engedjék meg tisztelt képviselőtársaim is, hogy néhány programot ajánljak az önök figyelmébe, hogy melyek azok, amelyek a tudatos környezetneveléssel és a környezettudatos fenntartással foglalkoznak.

Ilyen például az Ökoiskola-program. Jelenleg hazánkban már 997 ökoiskola működik, ebből 429 iskola rendelkezik az örökös ökoiskola címmel. Ennek köszönhetően a magyar diákok több mint negyede ökoiskolában tanul. A tárcánk fenntartásában működő 62 szakképző iskola közül 49 ökoiskola, 12 pedig az örökös ökoiskola címet viseli. Egy kivétellel valamennyi iskolánk rendelkezik ezzel a minősítéssel.

Egy másik program a Zöldóvoda-program. A programot tárcánk irányítja és működteti, a szakmai támogató pedig az oktatásügyért felelős tárca. Kiemelkedő jelentőségű az óvodai környezeti nevelés, amelynek gyakorlatát külföldön is nagy elismerés övezi. A magyarországi zöldóvodák hálózatának jelenleg 945 zöldóvoda a tagja, ebből 160 az örökös zöldóvoda minősítő cím birtokosa. Tárcánk felkérése és megbízása alapján országosan húsz bázisóvoda segíti a program megvalósítását.

Egy következő program, a „Ments meg egy kertet” programunk keretében az agrártárca 2016 óta évente meghirdeti a tárca által fenntartott agrárszakképzési intézmények számára a „Ments meg egy kertet” programot, amelyben egy-egy elhanyagolt kert gondozásával vesznek részt az iskolai csapatok, amelyek idős embereknek, általános iskoláknak, óvodáknak, idősotthonoknak segítenek a kertjük gondozásában.

A BISEL-program keretében diákcsoportok egyszerű módszerekkel határozzák meg a vízfolyások minőségét, ökológiai állapotát a vízben élő, szabad szemmel is látható gerinctelen élőlények vizsgálatával. A program 2001-ben indult Magyarországon a környezetvédelemért felelős tárca felügyeletével, majd 2015-ben megújult a „BISEL gumicsizmás természetvédelem” nevű programmal. Célunk, hogy a programban részt vevő csapatok jobban megismerjék a vízfolyások élővilágát, az élőlények és környezetük közötti kölcsönhatásokat, és ezen keresztül még felelősebb, elhivatottabb környezetvédőkké váljanak.

Iskolakert-program, iskolakert-fejlesztési program. 2018 őszén az Agrárminisztérium az Iskolakertekért Alapítvánnyal, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával és a Váci Egyházmegyei Karitásszal közösen alakította ki a pályázati rendszert új iskolakertek létrehozására, valamint a meglévő iskolakertek támogatására, továbbfejlesztésére. A program nagy érdeklődést váltott ki a közoktatási intézmények részéről. A program indításaként az Iskolakert-alapprogram keretében ötven iskolakert készült el, illetve fejlődhetett tovább.

Tisztelt Képviselőtársam! Mondhatnám még a „Fűts okosan!” programot, amiről a parlamentben már számtalan alkalommal adtunk választ az önök kérdéseire. Ugyanilyen nagyon fontos a „Maradék nélkül” program, a megmaradt élelmiszerek elhelyezése, felhívni a figyelmet arra, hogy minél kevesebb olyan élelmiszert állítsunk elő, amely hulladékba kerül. Ennek a tudatos oktatása, nevelése és nem utolsósorban a figyelemfelhívása is szerepel a programunkban.

Tehát azt hiszem, megállapítható, hogy azok a programok, amelyeket mi a minisztérium keretében futtatunk, támogatunk, mind a környezettudatos nevelésnek, a fiatalok környezettudatos gondolkodásmódjának az erősítésére szolgálnak. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai