Készült: 2020.07.12.00:05:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

207. ülésnap (2005.03.21.), 2-6. felszólalás
Felszólaló Dr. Dávid Ibolya (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:24


Felszólalások:  Előző  2 - 6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. DÁVID IBOLYA (MDF): Tisztelt Elnök Úr! Kedves Képviselőtársaim! Az MSZP-SZDSZ-kormány ígéretei között szerepelt 820 kilométer autópálya és autóút megépítése, és a magyar tulajdonú vállalkozások segítése, helyzetbe hozása. Az első ígérettel talán felesleges is lenne foglalkozni, hiszen az ígéret elhangzásakor is tudtuk, hogy lehetetlen és komolytalannak tűnik. Mindenki tudta, hogy négy év alatt lehetetlen 820 kilométer autópályát, autóutat megépíteni, finanszírozni pedig 8-10 év alatt is megerőltető, főleg, ha látszatversenyen ítélik oda, 20-30 százalékkal drágábban az indokoltnál.

(Az elnöki széket dr. Szili Katalin, az Országgyűlés elnöke foglalja el.)

A második ígéret; a közepes magyar útépítő és mélyépítő vállalkozások ez alatt a négy év alatt kerültek talán a legnehezebb helyzetbe. A minisztériumnak nemhogy szervezete nincs, aki értené, amit csinál, szakembere is csak elvétve, de azok sem érvényesíthetik szakmai érveiket, mindenben a politika dönt. Bizonyíték erre a menesztett közpénzügyi államtitkár, Keller László Népszabadságnak adott nyilatkozata, melyben a legnagyobb kudarcának az autópálya-építések területén tapasztaltakat tartotta.

 

(13.10)

Idézem őt szó szerint: “Nem vettünk elégtételt a pazarlóan gazdálkodókon, a kiírás szintje alatt teljesítőkön, és nem akadályoztuk meg a vállalkozók által vezérelt ár érvényesülését a különböző pályázatok során.ö Jogos a kérdés: vajon miért? A választ valószínűleg Bokros Lajos, volt pénzügyminiszter úr adta, amikor összehasonlította a horvát és a magyar autópálya-építések fajlagos költségeit, és azt a következtetést vonta le, hogy azért drágább 50 százalékkal a magyar autópálya-építés, mert valószínűleg tartalmazza a pártfinanszírozást is, de hogy soha nem látott extraprofitot tartalmaz, az bizonyítható.

Idézem Bokros Lajos szavait: “A beruházások költsége túlzottan magas Magyarországon. Horvátországban hegyen-völgyön át építve feleannyiba kerül egy kilométer autópálya, mint a magyar Alföldön. Mindamellett a közepes magyar tulajdonú vállalatok elfogadhatatlanul szigorú kiírások és hiányzó referencia miatt nem juthatnak munkához, mivel a kiírók olyan feltételeket írnak elő 2-3-4 kilométeres útfelújításokra is, amit csak a multicégek tudnak teljesíteni.ö Konkrét példa erre a 2004 végén kiírt útfelújítási pályázat is, ahol a műszaki teljesítés és a számla benyújtási határideje 2004. november 30-a, a kifizetési határidő pedig 2005. május 1-je; hat hónappal később, a befejezést követően.

Ki tud ennyit hitelezni, tisztelt képviselőtársaim? Itt még a 25 százalékos áfát is meghiteleztették a vállalkozóval, nem csak az útépítés költségét. Zömmel külföldi tulajdonban lévő, tőkeerős autópálya-építő cégek több tíz milliárd extraprofitot zsebre vágnak, így könnyedén tudják hitelezni a 3-5-10 kilométeres felújításokat is. A magyar tulajdonú közepes vállalkozásokat tényleg sikerült helyzetbe hozni, méghozzá lehetetlen helyzetbe. Itt lenne az ideje végre, hogy a kormányzat nyújtsa be a tisztességes piaci magatartást szabályozó büntető törvénykönyv módosítását. A Magyar Demokrata Fórum 2004 májusában benyújtotta javaslatát az Országgyűlésnek, a minisztérium 2004 decemberében egy törvényjavaslat-szöveget küldött el, azóta ismét csend van. A lobbi keze messzire elnyúlik, tisztelt képviselőtársaim, pedig az élet újból figyelmeztetett minket. A Versenyhivatal szerint 16 útépítő cég kartellezési gyanúba keveredett, azaz a gyanú szerint felosztották egymás között a piacot a tisztességes verseny rovására. Ez a folyamat vélelmezhetően akkor áll meg, ha súlyos börtönévek járnak a tisztességtelen piacszerzésért, a közpénzek herdálásáért.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ma már ott tartunk, hogy egy kilométer autópálya akár 5 milliárd forintból is épülhet, ahogyan ezt a Nemzeti Autópálya Rt. az M6-os és az M0-ás közötti érdi tető szakaszán 10 kilométeres szakaszon engedélyezte. Egy kilométer autópálya 5 milliárd forint, tisztelt képviselőtársaim! A Magyar Demokrata Fórum felszólítja a kormányt, vállalja ebben az ügyben a legnagyobb nyilvánosságot, számoljon el az egységárakról, számoljon el a beruházások gazdaságosságáról, arról, hogy átlátható és pénzügyileg indokolható módon költik el a köz pénzét. Amíg ezt nem teszi, Bokros Lajos szavait szeretném idézni: “Az állami közbeszerzések, az állami infrastruktúra-fejlesztés finanszírozása (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), elsősorban a pártfinanszírozás egyik legfontosabb csatornája…

ELNÖK: Frakcióvezető-helyettes asszony!

DR. DÁVID IBOLYA (MDF): …magyarul, a közpénzek egy jelentős része… (Az elnök ismét csenget.)

ELNÖK: Frakcióvezető-helyettes asszony!

DR. DÁVID IBOLYA (MDF): …eltűnik szőrén-szálán.ö

Várom a válaszát, államtitkár úr.




Felszólalások:  Előző  2 - 6  Következő    Ülésnap adatai