Készült: 2020.07.06.11:26:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

167. ülésnap (2004.09.27.), 10. felszólalás
Felszólaló Dr. Dávid Ibolya (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:07


Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. DÁVID IBOLYA (MDF): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! Megkaptuk a Lendületben az ország című kormányprogramot, miközben a miniszterelnök-jelölt úr beszélt. Van benne egy fejezet: a XXI. század infrastruktúrája, és van benne egy külön fejezet, ami az igazságosságról szól. Remélem, csak tévedés az, hogy az autópálya-építés nem része a kormányzat igazságteremtő politikájának.

Tisztelt Miniszterelnök-jelölt Úr! Az autópálya-építések ügye Magyarországon miniszterelnök-buktató ügy. Vajon mitől miniszterelnök-buktató ügy az autópálya-építés nálunk? A válasz egyszerű: a közpénz nagysága miatt, melyet felhasználnak az autópálya-építésben. A Medgyessy-kormány 820 kilométer autópályát ígért, ez mintegy 1500 milliárd forintos beruházást jelentene. Itt 10 százalékos tévedés, mellényúlás, elszámolás, rosszul értelmezett verseny 150 milliárd forintot jelent. Az eddigi szakaszok látszatversenye nem 10-15 százalékos mellényúlásról, hanem 20-25 százalékos mellényúlásról szól. El kell olvasni a Gazdasági Versenyhivatal jelentéseit.

2002-ben a 109 milliárdos meghívásos pályázati ajánlatból alig néhány hét alatt, a közbeszerzési ajánlat után 128 milliárd forint lett. 18 milliárd forint az állami költségvetés vesztesége. Mi ehhez képest az a 7 milliárd forintos bírság, melyet a Gazdasági Versenyhivatal kiszabott? És mit tett a minisztérium, és mit tett a kormány a tisztességes versenyért, egy reális árszint kialakítására? Édeskeveset, pedig eszközei lennének.

Példát szeretnék mondani három ilyen eszközre: például a generálkivitelezői és az alvállalkozói árak összehasonlítása. Volt példa arra, tisztelt képviselőtársaim - a 3-as és a 35-ös számú főutak felújítása -, ahol a nyertes pályázó a többieknél 22 százalékkal olcsóbb - állítása szerint alvállalkozói - áron nyert. Magyarul, ez a kivitelező korábban is ennyiért végezte a munkát, csak volt egy fővállalkozó, aki lefölözte a hasznot, és ezt a 20-25 százalékos árrést zsebre rakta.

A második példa az új autópálya-építés és a régi pályák felújítási egységárainak összevetése. És ez az összevetés, tisztelt képviselőtársaim, rendre elmarad. Összemérhető munkák például a kopófelület elkészítése, a szalagkorlát építése, vagy említhetném a burkolatfestést. Az egységárai sokkal-sokkal magasabbak az új autópályánál, mint egyébként a felújításoknál. Nincs rá magyarázat.

Ugyanazon minőségű kopóréteg köbméterenkénti átlagára a felújítás során 34 és 38 ezer forint között van, az új építésű autópályáknál önök elfogadják a 75 és 85 ezer forint közötti költséget. Miért nem szúr ez szemet a Gazdasági Minisztériumnak? Miért nem szúr szemet az NA Rt.-nek és az Állami Autópálya Kezelő Rt.-nek? Mert becsukják a szemüket, tisztelt képviselőtársaim, és homokba dugják a fejüket.

De egy harmadik példát is tudnék említeni. A különböző pályaszakaszokra vonatkozó összehasonlító árak is nagyon beszédesek. Nézzük a két végletet! Az egyik oldalon a nemrégiben kihirdetett Görbeháza-Nyíregyháza közötti M3-as szakasz, ahol a megépítési ár kilométerenként 2 milliárd forint. Ez csak a megépítés, kérem szépen. Építi a Betonút Rt., érdekes lehet, kik lesznek majd az alvállalkozók. A másik véglet az M6-os autópálya, ahol kilométerenként a 2 milliárd forint nemcsak a megépítést tartalmazza, hanem 20 éves részletfizetést, 20 éves üzemeltetési költséget és kétszeri felújítást 20 év alatt.

Micsoda árkülönbség ez, tisztelt képviselőtársaim! Ez a különbség olyan, mintha két személy elmenne autót vásárolni: az egyik a 2 millió forintos autót kifizeti készpénzben, a másik vevő pedig a 2 millió forintot érő gépkocsit 20 évi részletfizetésre, 20 évi ingyenes karbantartással kapja, és még a 20 év alatt kétszer ingyen fel is újítják a gépkocsiját. Nos, óriási a különbség tisztelt képviselőtársaim.

Ezért van az, hogy az emberek sokaságában fogalmazódik meg a kérdés: mi folyik itt, tisztelt kormány, tisztelt képviselőtársaim, az adófizetők pénzéből?

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai