Készült: 2024.04.18.17:37:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

110. ülésnap (2003.11.24.), 318. felszólalás
Felszólaló Font Sándor (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:57


Felszólalások:  Előző  318  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FONT SÁNDOR (MDF): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Az EU-csatlakozással kapcsolatban azok a jogharmonizációs kérdések, amelyek a belépéssel egy időben válnak indokolttá - ugyanis a többit már 2001-ben megoldottuk, legalábbis elfogadásra kerültek -, rögzítik, hogy az MNB az európai központi bankok rendszerének tagjává válik, független és feladatai végrehajtása során sem hazai, sem EU-intézményektől, az EKB kivételével utasítást nem fogadhat el. Ez, gondolom, a csatlakozás populista ellenzői számára kifogásolható paragrafus.

A törvényjavaslat definiálja az MNB feladatait, ezt a részt különösen ajánljuk a kormány figyelmébe. Az árfolyam-politikát a kormány, az MNB és az EU tagállamai közös ügyeként határozza meg a későbbiekben. A törvényjavaslat kiterjeszti az MNB felvigyázási hatáskörét az értékpapír-elszámolási rendszerekre, szinkronban az EU-előírásokkal. Szigorúan tiltja a hitelnyújtást állami, önkormányzati vagy állami befolyásolási irányítás alatt álló gazdálkodó szervek esetében mind idehaza, mind a tagállamok esetében. Ezeket és még néhány további kérdés szabályozását természetesen az MDF támogatja.

Az Alkotmánybíróság mulasztásos törvénysértésnek minősítette, hogy a jogalkotó az MNB-törvényben nem szabályozta a pénzbevonási eljárást, ami a 7. § szerint most megtörténik. Igaz, hogy erre 2003. június 30-ai határidőt adott, de ezt a kormány a maga kaotikus költségvetés-előkészítési tevékenysége közepette nem vette figyelembe, csak most került a tisztelt Ház elé.

Az ÁSZ kifogásolta a felügyelőbizottság hatáskörének és az MNB belső ellenőrzésének anomáliáit, a jelentések összhangjának hiányát a Gt. és az MNB-törvény között. Erre nem került volna sor, ha 2002 közepén a tisztelt Ház nem hozza létre az MNB teljesen felesleges felügyelőbizottságát, amit - mint a rossz szabályozásból is látható - csak politikai indokok miatt iktatott törvénybe a tisztelt Ház, és amit sajnos csak az MDF nem támogatott akkor. Így állt elő az az egy esztendeig tartó nevetséges helyzet, hogy számos, az igazgatóság hatáskörébe tartozó fontos kérdés ellenőrzésére jogszerűen senki nem adhatott utasítást. Egyszerűbb lenne ehelyett a sanda szándékú felügyelőbizottságot megszüntetni, és a bank függetlenségét immár EU-tagként tényleg komolyan venni.

Az Európai Központi Banknak az MNB függetlensége érdekében hozott módosítási javaslata alapján a törvényjavaslat kivonja az MNB bankjegy- és érmekibocsátási tevékenységét az ÁSZ ellenőrzése alól. Ez valóban rendszeridegen szabályozás volt eddig, ezt a kormánynak szerintünk magától is észre kellett volna vennie.

A törvényjavaslat további indokolt változásokat is tartalmaz, ami a jegybanktörvény ésszerűsítését szolgálja. Természetesen a Magyar Demokrata Fórum ezeket nem kifogásolja. A törvényjavaslat az EU-előírások figyelembevételével hangsúlyozza a jegybank függetlenségét, és az MDF számára egyáltalán nem meglepően kiemeli fontos szerepét a pénzpolitikában, az értékpapírpiacon és a vonatkozó nemzetközi kapcsolatokban. Ezt csak azért kell elmondani, mert így különösen nyilvánvaló, hogy milyen botrányosan járt el a kormány a lex Szász, a PSZÁF-fal kapcsolatban előterjesztett álságos kádertörvény múlt heti beterjesztése során, amikor is a törvényjavaslatról az MNB-vel csak formálisan egyeztetett, és nem veszi figyelembe, hogy a törvényjavaslatot az MNB tárgyalásra alkalmatlannak és a pénzügyi rendszer stabilitását veszélyeztetőnek tartja.

A Magyar Demokrata Fórum a törvényjavaslatot csak módosítással hajlandó elfogadni. A módosító javaslatot a pénzügyi bizottság keretén belül szeretnénk beterjeszteni, ennek egyetlenegy része lesz: szűnjön meg, szüntessük meg a felügyelőbizottságot. Ezt a Magyar Demokrata Fórum már a tavalyi törvényalkotás során is a legsúlyosabb ellenérvként hozta föl, amikor nem szavaztuk meg az úgynevezett száznapos programot. Nyilvánvaló volt, hogy a jelenlegi baloldali hatalom egyik nyílt támadása kezdődött el akkor, persze még nem sejtettük, akkor még mi sem sejtettük, mint A tanú című film főszereplője, hogy ennek súlyos folytatása lesz, így jutottunk el a lex Szász törvényig.

Úgy gondoljuk, ha már a Magyar Nemzeti Bankról van szó a törvénytervezetben, hogy azért érdemes megemlíteni: igen magas szakmai színvonalon végzik munkájukat a Magyar Nemzeti Bank munkatársai Járai Zsigmond vezetésével. Úgy gondolom, hogy a Magyar Nemzeti Bank egy igen stabil, független eleme a Magyar Köztársaságnak, és úgy gondoljuk, hogy igenis nagyon sokat tesznek a forint stabilitása érdekében, és a saját jogkörükbe, saját hatáskörükbe tartozó tevékenység elvégzésekor.

Nem lenne szerencsés, ha ezt a feladatot a kormány kívülről - ahogy már többször megtapasztaltuk - befolyásolni szeretné. Úgy érezzük, hogy a Magyar Nemzeti Bank egy olyan intézmény, amely példát mutathatna több más, kormányzat alá gyűrt intézménynek is, hogy hogyan kell, hogyan illik kizárólag a szakmaiság alapjait figyelembe véve a ráruházott feladatokat ellátni.

 

(21.20)

Mint ahogy említettem, a Magyar Demokrata Fórum tudomásul veszi, érti a jogalkotó szándékát a benyújtott törvénytervezettel kapcsolatosan, de teljes ellenérzésünk van a felügyelőbizottsággal kapcsolatosan. Amíg ezt a helyzetet nem változtatja meg a kormány, és itt most alkalom adódik arra, hogy ezt megváltoztassa, addig a Magyar Demokrata Fórum ezt a változatot így elfogadni nem tudja.

Köszönöm a figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  318  Következő    Ülésnap adatai