Készült: 2021.05.08.02:30:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

180. ülésnap (2021.02.16.), 60. felszólalás
Felszólaló Dr. Varga László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:27


Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Akik ezt a vitát kívülről figyelik most, azok nagyon nehezen tudják az előterjesztés ismerete nélkül eldönteni, hogy miről szólhat ez az előterjesztés valójában. Az is egyértelmű, hogy nagyon-nagyon távoli álláspontok vannak a kormányoldal és az ellenzék képviselőinek tekintetében. Szerintem helyes törekvés az, ha megpróbáljuk ezt a bizonytalanságot oldani. Nyilvánvalóan sokat segítene az, ha valódi párbeszéd tudna kialakulni; sokat segíthetne az, ha egyébként az Országgyűlés üléseit a közmédia rendszeresen és állandó jelleggel közvetítené (Nacsa Lőrinc és Hollik István elhagyja az üléstermet.), és talán akkor könnyebb lenne dönteni adott esetben a magyar polgároknak arról, hogy melyik kérdésben melyik véleményt, melyik álláspontot osztják. De nem először, most is látom, hogy akik előzőleg hangosan és magas lóról véleményt nyilvánítottak, azok most elhagyták a termet. (Dr. Varga-Damm Andrea: Éhesek voltak!)

Azonban mégis tennék egy kísérletet, még ha nagyon kevesen is követik ilyenkor az ülést, hogy megvilágítsam azt, szerintem körülbelül miről szól ez az előterjesztés, a benne lévő tartalom milyen csoportokra osztható, és hogy alakult ki az az ellenzéki oldalon, hogy gyakorlatilag, ha jól értem, egyöntetűen, ezúttal elutasítóan állnak ellenzéki képviselőtársaim és jómagam is ehhez az előterjesztéshez.

Először is, tartalmaz a konkrét helyzetben nehezen értelmezhető politikai elismerést a kormány számára ez a javaslat. Ez teljesen felesleges; nyilvánvalóan illik ahhoz a feudális jellegű, feleslegesen urizáló világhoz, amelyben most éppen az önök kétharmada úgy gondolja, hogy meg kell veregetni a kormány vállát. Én azt gondolom, hogy az ilyen típusú mondatokra semmiféle szükség nincs egy előterjesztésben.

Valóban, szól egy felhatalmazásról, konkrétan a kihirdetéstől számított 90 napig terjedőleg. Illetve  ezért nem értettem Vejkey képviselőtársam megnyilatkozását  itt nagyon sok, az elmúlt három hónapban meghozott kormányrendeletnek a hatályban tartásáról, a hatályuk fenntartásáról is szól ez a rendelet.

Tehát ilyen értelemben nem osztom az álláspontját abban a tekintetben, hogy ez a javaslat ugyanarról szólna, mint az előző javaslat, amely a veszélyhelyzetet kihirdette. Akkor tulajdonképpen, egy olyan helyzetben, amelyben a kormány az általa 15 napra kihirdetett veszélyhelyzet 90 napos meghosszabbítását kérte az országgyűléstől, még kevés döntés született meg kifejezetten a járványkezelés kapcsán. Tehát én azt gondolom, hogy novemberben, abban a szituációban, amely akkor volt az országban, ez támogatható volt ellenzéki képviselők részéről, az ellenzéki oldal részéről, azonban ma egy gombnyomás keretében a végén a felhatalmazáson túl egy felesleges politikai elismerésről is kell dönteni, ami nyilvánvalóan politikai álláspontok kérdése, illetve az elmúlt három hónap meghozott kormányrendeleteiről is dönteni kell. Ezért nyilvánvalóan ez egy sokkal komplexebb kérdés, és ahogy elhangzott, mivel ez ennyire komplex, ezért nem támogatható ez a javaslat.

De menjünk bele, hogy miért is nem, és néhány politikai okot, ha politikai elismerést várnak, hadd említsek meg. Az első, hogy világosan hadjáratot indítottak az ellenzéki önkormányzatokkal szemben. Nincs kérdés ebben a dologban. Amit műveltek a helyi iparűzési adó kapcsán, és ahogy azt művelték, az teljesen világossá teszi ezt a dolgot. És ne felejtsük el, hogy a megyeszékhelyek tekintetében, a megyei jogú városok tekintetében, fideszes vezetésű megyei jogú városok számára, az ott élők számára karácsony előtt adtak karácsonyi ajándékot  nyilván idézőjelben mondom ezt  kötelező önkormányzati feladatok ellátására, szabadon felhasználható forrásokat; majd’ másfél milliárdot juttattak az ilyen településeknek. Sorolhatnám a fideszes vezetésű megyei jogú városokat.

Az ellenzéki megyei jogú városokról teljes mértékben elfeledkeztek. Felháborító az a gyakorlat, amit az elmúlt három hónapban is egyre súlyosabban folytatnak, hogy különbséget tesznek például egy debreceni vagy egy nyíregyházi polgár és egy miskolci polgár között. Minden megyei jogú városban élő magyar állampolgárnak járnak azok a megfelelő szolgáltatások  akár a városüzemeltetés tekintetében, gondolok itt a tömegközlekedéstől kezdve az utak karbantartásán át nagyon sok alapszolgáltatásig , ugyanazok a szolgáltatások és ugyanaz a minőség, függetlenül attól, hogy 2019. október 13-án az abban a városban élő polgárok hogy döntöttek, ki vezesse a településüket, és milyen többség legyen a testületben. Ez a gyakorlat világosan egy politikai boszorkányüldözés. És felháborító, hogy több mint két hónapja hitegetik ezeket a városokat és az ott lakókat. Ez történik szülővárosomban, Miskolcon is, és ezt, őszintén mondom, kikérem magamnak, és kikérem a miskolciak nevében is, amit ebben az ügyben művelnek. Ezt fejezzék be! Semmi olyan javaslat nem támogatható itt a Ház előtt, ami ezt a gyakorlatot szentesíti.

(12.40)

A kompenzáció nem könyöradomány a kormány részéről. Itt el is mondanám, hogy természetesen máshol azt látjuk, hogy boldogabb sorsú országokban, szinte kivétel nélkül az Európai Unióban megértették a kormányok, hogy az önkormányzatok a járványkezelés frontvonalában dolgoznak, tehát nem elvonni kell az önkormányzatoktól forrásokat, hanem a járványkezelés miatt megnövekedett feladataik, többletköltségeik miatt ide kell, ide is kell forrásokat átcsoportosítani.

Tartalmaz ez a törvényjavaslat, és az elmúlt három hónapban sok ilyet hallhattunk, olyan javaslatokat, olyan döntéseket, amelyeket csomagban összefoglalva úgy lehetne megnevezni talán, hogy felkészülés az önök választási vereségére az önök részéről. Gondolok itt az egyetemek privatizálására egy, a későbbiekben gyakorlatilag átalakíthatatlan konstrukció kapcsán, gondolok a Mathias Corvinus Collegiumnak juttatott százmilliárdokra, gondolok itt a vadászati kiállítás kapcsán kiöntött iszonyatos pénzekre. De azt is kell mondanom, hogy hallja az ember azokat a híreket, hogy a koronavírus kapcsán Magyarországnak jutó EU-s forrásokat, illetve a hétéves fejlesztési ciklus forrásait is önök mindenképpen le kívánják szerződni a következő nagyon rövid időszakban, determinálva ezzel a következő 7-8 év fejlesztését, tovább szűkítve a következő kormány mozgásterét, amely nyilván általunk remélten a mai ellenzék támogatását fogja élvezni, magyarán: mi kormányváltásra készülünk. Tehát önök elképesztő, sok ezer milliárdos átcsoportosítást, forrásallokációt hajtanak végre arra készülve, hogy ha kormányozni nem tudnak, akkor egyéb módon befolyásolják alapvetően az ország sorsát. Ez is probléma egy demokratikus választás kapcsán, és demokratikus deficitet jelent sok döntésük ezekben a kérdésekben.

Harmadikként hadd tegyek egy dolgot az asztalra! Igaza van Mesterházy Attilának abban, hogy túl sokan érzik ma magukat virológusnak, és talán sokszor inkább kellene a szakértőkre, egészségügyi szakemberekre, járványügyi szakemberekre hagyni bizonyos kérdések megválaszolását és a döntéseket. De azért vannak statisztikai számok, amelyekből egyébként a politika és a képviselők is kell hogy következtetéseket vonjanak le. Egy nemzetközi oldalon elérhető adatok alapján, amely összesíti a nemzetközi adatokat a koronavírus-járvány kapcsán, az egymillió főre jutó halálesetek számát tekintve  és ez egy elképesztő, sajnálatos adat  a 12. legrosszabb helyen van a világon Magyarország. Önök mondták, a miniszterelnök mondta azt, hogy a halálesetek száma minősíti a járványkezelési döntéseiket és a járványkezelésüket. Ez egy olyan szörnyű adat, amely elképesztően elgondolkodtató, és mindenképpen azt mutatja, hogy bizonyos döntések tavaly ősz elején elmaradtak, későn születtek. Ebben bizony komoly felelősségük van önöknek is.

Alapvetően nekünk azt kellene tennünk itt a Házban és a kormánynak is a teljes körű felelősség birtokában, hogy az egészségügyi, társadalmi és a gazdasági hatásokat, amelyeket ez a járvány okoz, tompítsuk, próbáljuk megoldani és afelé kellene dönteni, hogy átcsoportosítsunk kevésbé fontos területekről az igazán fontos területekre. Nézzük ezeket a területeket!

Az egészségügy kapcsán elmondható, hogy az elmúlt tíz év politikája, a sok helyen lecsúszó egészségügyi infrastruktúra csak azért nem omlik össze, mert az egészségügyi dolgozók, az egészségügyi alkalmazottak, orvosok, ápolók elképesztő, heroikus, áldozatkész munkát folytatnak. Őket csak köszönet illeti ebben az országban. De az, hogy ezt a területet elhanyagolták, nagyon világos, rengeteg más presztízsszempont fontosabb volt az elmúlt tíz évben, és komoly tanulsága ennek az időszaknak az egész ország számára, hogy az egészségügy alapvető problémáit kezelni kell.

Elhangzott, hogy amikor döntöttek egészségügyi kérdésekről, akkor is volt, ami világosan, számszakilag láthatóan valamilyen okból rosszul sikerült, vagy hibáztak, vagy egyébként más dolog van mögötte. Gondolok itt a lélegeztetőgépekre, ezeknek szám szerint olyan nagyságrendű beszerzése történt meg, hogy nem is lehet ennyit üzembe állítani Magyarországon, és mintegy 300 milliárdjába van az adófizetőknek. A mai napig ezeknek a gépeknek a nagy része porosodik, és nyilvánvalóan ez a beszerzés ilyen értelemben jól láthatóan nem volt szükséges ebben a nagyságrendben. De azt gondolom, hogy ha egy ilyen előterjesztés kizárólag a járványügyi és az egészségügyi szakemberek javaslatairól szólna, akkor támogatható is lenne, de nem erről szól, mert hiányzik belőle nagyon sok olyan társadalompolitikai döntés, illetve benne van sok olyan elfogadhatatlan döntés a szükségesekkel szemben, és itt gondolok az SZFE kapcsán hozott büntető történetekre, utaltak rá képviselőtársaim, amelyek teljesen idegenek egy ilyen javaslattól.

A gazdasági problémák kezelése kapcsán elhangzott az is még tavaly tavasszal, hogy akár nőhet a magyar gazdaság. Ez egy teljes vakvágány és hibás diagnózis volt. Jól látszik, hogy hatalmas a hiány, történelmi csúcs, és rekord az államadósság is. Komplett szektorok vannak válságban, gondolok itt a vendéglátó szektorra, az egész szektor segélykiáltásait hónapokig engedték el a fülük mellett. Tulajdonképpen néhány héttel ezelőtt próbáltak lépni, amikor már sok esetben megkésett ez a dolog, nagyon sokan vannak nagyon nehéz anyagi helyzetben.

Az önkormányzatok: nagyon gyorsan végigszaladnék ezen is. A helyi közösségi közlekedés támogatását vonták meg. Ez nagyon sok megyei jogú városban, így Miskolcon is komoly nagyságrend volt, 500 milliót vontak ki, pedig eleve 900 milliós bevételkiesés volt nagyságrendileg ezeknél a cégeknél az elmaradt utazások miatt. Ugyanakkor elvárták, hogy járjon sűrűbben járványügyi intézkedésképpen a csúcsidőszakban a tömegközlekedés Miskolcon is. Hát, így nagyon nehéz tervezni, forrásokra van szüksége az MVK-nak, ezeket kellene önöknek megtérítenie, különös tekintettel arra, hogy sok-sok milliárdot nem fizetett ki a cégnek az előző fideszes városvezetés sem. Tehát a tömegközlekedés kapcsán komoly az adósságuk.

Ingyenessé tették a parkolást, de nem ellentételezték az önkormányzatok számára. Ez sem teljesen világos, hogy miért pont a járványügyi intézkedések kapcsán van. Ami még helyben maradt a gépjárműadónak, az a 40 százaléka, de ezt elvonták az önkormányzatoktól. Hogy várhatják el, hogy tartsák karban az önkormányzatok az utakat, figyeljenek az alapvető városüzemeltetési kérdésekre, ha innen is elvonnak? Ez 450 millió forint például Miskolc esetében. A helyi iparűzési adót már a Nemzeti Versenyképességi Tanács több mint egy évvel ezelőtti javaslata is igyekezett megvonni, amely egy kormányszerv, tehát az önök közreműködése tetten érhető ebben a dologban. Árbevétel-alapú, magyarán: pont azoknak nyújt kevesebbet ez a döntés, a megfelezés a kkv-szektorban, akik igazán nagy bajban vannak, akiknek nincs árbevételük, vagy nagyon-nagyon drasztikusan lecsökkent az árbevételük. Ugyanezt a nagyságrendet lehetett volna egyébként úgy támogatásként a szektornak nyújtani, hogy sokkal inkább a rászorulók kapták volna meg és kevésbé azok, akiknek most is nőtt az árbevétele, mert, mondjuk, olyan szektorban dolgoznak. Magyarán: önök kifejezetten azért döntöttek e mellett a konstrukció mellett, mert ennek kapcsán is belerúghattak egyet az ellenzéki vezetésű önkormányzatokba. Sorolhatnám azokat a bevételkieséseket, amelyeket az önök megszorításai mellett még el kellett könyvelniük a városoknak. Miskolc esetében ez összesen mintegy 7 milliárd forint.

Azt javaslom önöknek, hogy változtassanak. Változtassanak, nem késő! Fogunk módosítókat benyújtani, szeretnénk, ha ez az előterjesztés olyanná válhatna, amely konszenzusos, de azt látom, hogy önök sajnos politikai érdekeiknek megfelelően írták meg ezt az előterjesztést is, és ebben a formában természetesen számunkra nem támogatható. Köszönöm, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai