Készült: 2024.03.29.13:44:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

337. ülésnap (2013.12.16.), 48. felszólalás
Felszólaló Dr. Cséfalvay Zoltán
Beosztás Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:46


Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. CSÉFALVAY ZOLTÁN nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Nos, a szerencsejáték-szakma és a játékosvédelmi szervezetek szerint is a társadalomra nézve a legkockázatosabb játékforma a félkarú rablók vagy ahogy ön említette még, a nyerőgépek működtetése.

A nyerőgépeket működtető játéktermek - szemben a játékkaszinókkal - jóval gyengébb felügyeleti ellenőrzés mellett működhettek, kiskorúak, különböző sebezhető társadalmi csoportok vagy kóros játékszenvedéllyel élők is kontroll nélkül, közvetlenül hozzáférhettek a szerencsejátéknak ehhez a formájához. A pénznyerő automaták betiltása ezért a pénzmosás elleni küzdelem, továbbá társadalom- és családvédelmi okokból volt szükséges (Dr. Vadai Ágnes: Jaj, ne már!), így a játéktermek 2012. októberi betiltása óta pénznyerő automatákat Magyarországon kizárólag ellenőrzött körülmények között, játékkaszinóban lehet üzemeltetni. Az automaták típusengedélyezését egyébként a játéktermek betiltása előtt és azt követően is a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal látja el ugyanazokkal a szigorú feltételekkel.

Tisztelt Képviselő Úr! Az Országgyűlés által 2013. december 10-én elfogadott törvény alapján Magyarországon összesen 11 játékkaszinó működhet: 5 Budapesten és Pest megyében, 3 pedig Kelet-, illetve Nyugat-Magyarországon. A jelenleg működő 3 második kategóriájú játékkaszinót és az 1 első kategóriás játékkaszinó-beruházást figyelembe véve összesen 7 új játékkaszinó üzemeltetési jogának elnyerésére van lehetőség.

A játékkaszinó üzemeltetéséről szóló koncessziós jog nyilvános vagy zártkörű pályázati eljárásban, illetve 2013. november 15-étől pályázat nélküli ajánlattételi eljárásban szerezhető meg. Az ajánlattételi eljárás egy gyors, transzparens eljárás, amelyben a megbízható szervezőnek a választott üzemeltetési helyszínt és a koncessziós díjat is meg kell jelölnie, és a koncessziós díj nem lehet kevesebb a törvényi díjminimum kétszeresénél.

A nemzetgazdasági miniszter a pályázati és a pályázat nélküli ajánlattételi eljárásban ugyanazon elvek alapján kiemelten vizsgálja, hogy az ajánlattévő többségi tulajdonosa megfelel-e a megbízható szervezővel szemben támasztott szigorú törvényi követelményeknek. Ilyen többek között az átlátható szervezeti minőség, a tízéves szerencsejáték-szervezői tapasztalat, a közteher-viselési kötelezettség maradéktalan teljesítése, valamint a játékosazonosítási kötelezettség betartása. A miniszter az ajánlatot 30 napig mérlegelheti.

Tájékoztatom, hogy a 2013. november 15-én hatályba lépett módosítás az összes játékkaszinót üzemeltető részére biztosítja a koncessziós díj beszámítását a játékadóba. A beszámítás szabályát a jelentős kezdeti ráfordítási, beruházási költségek indokolják, és ne feledjük azt sem, hogy ezek a beruházások munkahelyet is teremthetnek.

Mindemellett ez a lehetőség a már működő szervezőket is érinti, és ők is igénybe vehetik ebben az esetben, tehát a magasabb, tiszta játékbevétel elérésére, a valós, tiszta játékbevétel folyamatos kimutatására és a valós, tiszta játékbevétel 30 százalékának megfelelő jelentős összegű játékadó befizetésére is ösztönzi.

Tisztelt Képviselő Úr! Arra kérném még, hogy a játéktermeket ne keverjük össze a játékkaszinókkal. A játékkaszinók a pénzmosás elleni szabályok hatálya alá tartozó szolgáltatók, így a játéktermeknél sokkal szigorúbb biztonsági feltételek mellett működnek.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai