Készült: 2024.04.24.09:05:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

276. ülésnap (2005.12.05.), 448. felszólalás
Felszólaló Ivanics Ferenc (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:10


Felszólalások:  Előző  448  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

IVANICS FERENC (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Ha már itt vagyunk ilyen késői órán, s ha már a nyugat-dunántúli régióban teljesen egységes akaratot képez párttól függetlenül az, hogy az észak-déli közlekedési tengely mihamarabb megvalósuljon, és ha már úgy adódott, hogy egy korábbi előterjesztés, munka kapcsán a nyugat-dunántúli régióban kvázi felkértek az észak-déli közlekedési tengely szószólójának itt, a parlamentben, a legnagyobb ellenzéki párt részéről, akkor nem állhatom meg, hogy ne szóljak, bár én is minél hamarabb szeretném elmondani a napirend utáni hozzászólásomat.

A gyorsforgalmi közúthálózat közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló törvényjavaslat mindig nagy vitát kavar, kivéve, amikor éjjel 2 órára teszik. Meglepően kevés módosító indítvány született. Azt látom, hogy az a törvénykezési dömping, ami bejött ide, komoly károkat okoz ezeknek a törvényeknek, és komoly károkat okoz azoknak a vitáknak, amelyeket ennek kapcsán a parlamentben folytathatnánk.

(2.10)

De hogy a lényegre térjek, nem szószátyárkodni akarok, az észak-déli közlekedési tengely, hála istennek, egy részével szerepel ebben a javaslatban, már az eredeti javaslatban is, ami, mint tudjuk, változatlanul került ide a parlament elé. A Soprontól induló M9-es autópálya szerintem a parlament egyik nagy sikere, dicsekedem azért is a szónak a jó értelmében, merthogy az akkori módosító indítványomat egy MDF-es képviselő megbeszélte az MSZP-s Vas megyei képviselővel, majd aztán az történt, hogy az SZDSZ-es minisztérium pedig elfogadta, tehát totális négypárti siker lett az, hogy ez az út szerepelhet benne. Ezért, ha megengedik, Győr-Moson-Sopron megyei lévén lobbiznék a Vas megyei utakért, támogatva a régiós szemléletet.

Ha valaki közlekedik a 86-os úton, akkor annak lehet tanúja, hogy hihetetlenül megnőtt a forgalom. Egészen döbbenetes módon sorakoznak vagy vonulnak egymás után a kamionok, még a 85-ös úthoz, a Sopron és Győr közötti szakaszhoz szokott edzett autós is meglepődik azon, hogy mennyit fejlődött, mennyit erősödött a szónak az idézőjeles értelmében a 86-os út. Ezért különösen fontosnak gondolom azt, hogy ezt az útszakaszt is emeljük be minél hamarabb a fejlesztendő gyorsúthálózatba.

Az megint öröm, hogy Bebes képviselőtársam Vas megyéből egy csornai szakaszra nyújt be módosító indítványt. Több éve már, hogy a nyugat-dunántúli régióban a csornai elkerülő szakasz Győr-Moson-Sopron megye és Vas megye közös érdeke. Egy példát mondanék. Csornán akkora a forgalom, egy nap 22 ezer járművel, mint némelykor a legerősebb autópálya-forgalom, vagy egy közepes autópálya-forgalom az M1-esen. Egy kisváros akkora forgalmat visel el, mint amekkora egy autópályán megy. Akkor azt hiszem, ez jól mutatja azt, hogy mennyire szükség van az észak-déli közlekedési tengelyre.

Szükség van erre azért is, és azért is lobbiznunk kell, mert a múltkor, amikor a Közlekedési Minisztérium útügyekért, közlekedésért felelős helyettes államtitkára ott járt Szombathelyen, akkor bizony nem sok kecsegtető dolgot tudott elmondani nekünk az elmúlt évekre vonatkozólag. Bízom abban, hogy ez azért meg fog változni, és lassan a nyugat-dunántúli régió is mint az ország Európa-kapuja a fejlesztések sorába kerülhet.

Nagy öröm számomra, hogy már az előzőekben tárgyalt területfejlesztési javaslatba bekerül az a mondat, ami három éve a vesszőparipám volt, hogy a határon átvezető utakat is erősíteni kell, hiszen azok levesznek a nagyobb utakról forgalmat, de ennek kapcsán azt hiszem, hogy az a szakasz, amiről beszélünk, az mindenképpen támogatható.

És van egy olyan, ami nem az M9-eshez kapcsolódik, hanem M8-as módosító indítvány, ami egy elírást tesz helyre, akár Bebes képviselőtársam, akár Németh Zsolt képviselőtársam: a 8-as út nem Rábafüzesnél, hanem Szentgotthárdnál ér ki az országból, de a 8-as útnak is hihetetlen nagy szerepe lehet abban, hogy a Budapestet elkerülő forgalmat elvigyük egy más terület felé, és azzal, ahogy az előbb Domokos képviselőtársam mondta, gyakorlatilag rácsatlakozva egy közép-magyarországi útra, feltárja az ott elmaradt régiókat.

Tehát én örülök annak, hogy megmaradt, benn maradt ebben a javaslatban, a mostani útfejlesztésekben, egyéb útfejlesztésekben ínséges időben is ez a javaslat, és a nyugat-dunántúli régióban közösen, pártoktól függetlenül várjuk, hogy mihamarabb minél jobb utakon mehessünk.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  448  Következő    Ülésnap adatai