Készült: 2024.03.29.07:02:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

247. ülésnap (2001.12.11.), 39. felszólalás
Felszólaló Varga Mihály (Fidesz)
Beosztás pénzügyminiszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 9:13


Felszólalások:  Előző  39  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA MIHÁLY pénzügyminiszter: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Engedjék meg, hogy röviden néhány szót mondjak a tőkepiacokról szóló T/5127. számú törvényjavaslat zárszavaként.

A törvényjavaslat szakmai megalapozottságával gyakorlatilag minden frakció egyetértett. A benyújtott törvényjavaslat élénk vitát váltott ki, de végül a kormány szándékai és a bizottságok által is támogatott javaslatok összetalálkoztak. Javaslatunk a rendelkezések pontosítását, egyértelműbbé, rugalmasabbá tételét szolgálja. A benyújtott módosító indítványok túlnyomó többsége a normaszöveg pontosítását célozta. (Folyamatos zaj. - Az elnök csenget.)

A vitában a legtöbb hozzászóló elismerte, hogy a törvényjavaslat egységes, átfogó előírásokat tartalmaz annak érdekében, hogy biztosítsa a tőkepiaci intézmények biztonságos működését, a befektetők védelmét és a hatékony felügyeletet. A szabályozás hozzájárulhat a befektetői bizalom megerősödéséhez. A felügyelet erősítését szolgáló, valamint a közzététel szabályait meghatározó előírások ugyanakkor elősegíthetik a tőkepiaci folyamatok átláthatóságát.

Tisztelt Országgyűlés! A benyújtott módosító indítványok jelentős részét a kormány is támogatja. Az indítványok a törvényjavaslat minden területét érintik, és többségük további pontosítást tartalmaz annak érdekében, hogy egyértelmű és rugalmas legyen a szabályozás.

A részletes vitában a legnagyobb súllyal a befolyásszerzéssel kapcsolatos kérdések kerültek felszínre. (Az elnök ismét csenget.) Ezt a kérdéskört az év első felében a pénzügyi tárgyú törvénycsomag vitája során már megtárgyalta a tisztelt Ház, ezért kissé meglepő volt, hogy most több módosító indítvány kíván ezen változtatni. Az indoklás szerint egyszerűsíteni kellene az előírásokat, mert azok túl bonyolultak. Ez valóban így van, de sajnos elkerülhetetlen. A szabályozás célja ugyanis az, hogy a nyilvános részvénytársaságok részvényeit megvásárló kisbefektetők ne kerüljenek kiszolgáltatott helyzetbe. A kisbefektetők érdeke megköveteli, hogy a lehető legnagyobb mértékben biztosítsuk az érdekeiket. A befolyásszerzés tényének nyilvánosságra hozatala a kisbefektetők tájékoztatását szolgálja.

Meggyőződésem, hogy a gazdasági élet transzparenciája rendkívül fontos, ezért még ha ez többletfeladatot is jelent a felügyelet számára, indokoltnak tartom az előírását.

A terroristaellenes intézkedéssorozat részeként határozott lépéseket teszünk, és nem engedhetjük meg, hogy egy részvénytársaság tényleges tulajdonosai a részvényesi meghatalmazott személye mögött rejtve maradjanak. Az ilyen irányú módosító javaslatokat tehát nem támogatjuk.

A befektetési szolgáltatásokkal, illetve a befektetési szolgáltatók működésével kapcsolatos módosító indítványok jelentős része megkönnyíti a befektetési szolgáltatók dolgát, és összhangban van az Unió szabályaival. Emellett az ügyfél megfelelő tájékoztatása továbbra is minden esetben elengedhetetlen.

A bennfentes kereskedelemre vonatkozó részhez benyújtott javaslatok egyértelműbbé, ezáltal jobban foghatóvá teszik a bennfentes kereskedést.

A befektetési szolgáltatások hirdetésére vonatkozó rendelkezés biztosítja a magyar kisbefektetők biztonságát a nemzetközivé váló piacon. Nem hirdethetik szolgáltatásaikat ellenőrizhetetlenül olyan intézmények, amelyek nem megfelelően szabályozottak és felügyeltek. Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a devizaliberalizáció által biztosított lehetőséggel élve a magyar állampolgárok külföldön nem vehetnek igénybe befektetési szolgáltatásokat.

Az Unió szabályaival való teljesebb összhangot szolgálja a befektetővédelmi alappal és a befektetési alapokkal kapcsolatos módosító javaslatok többsége. A harmonizáció érdekében a javaslatok megtiltják, hogy európai befektetési alap átalakuljon vagy más típusú alappal olvadjon össze.

A befektetési alapkezelő éves és féléves jelentésének tartalmi elemeit is pontosítottuk. A módosítás által a külföldi befektetések kezelése az adott területen nagyobb szakértelemmel rendelkező helyi vagy globális cégeknek adható ki. Fontosnak tartjuk továbbá a szövegezés pontosítását szolgáló módosításokat is. A felsorolt módosításokat a kormány támogatja.

Tisztelt Ház! A tőkepiac átfogó, egységes szabályozását tartalmazó törvényjavaslatot olyan időszakban terjesztette be a kormány, amikor a tőkepiacról a szokásosnál több szó esett. Sokan ettől a törvénytől, egyesek pedig közvetlenül a kormánytól várják azt, hogy a tőkepiac élénkítésével megfordítsa a tőzsdei folyamatok kedvezőtlen irányát, holott a tőzsde magántulajdonú részvénytársaság, így az egységessé váló európai tőkepiacon hosszú távon egyértelműen kirajzolódik az a tendencia, hogy a budapesti tőzsdének csatlakoznia kell valamilyen európai tőzsdeszövetséghez. Az ehhez szükséges feltételeket a törvény tartalmazni fogja. (Folyamatos zaj. - Az elnök csenget.)

Jelentős vitát váltott ki a tőzsde tulajdonlására vonatkozó korlátozó előírás. Ezért most szeretném megismételni azt, amit már a vita indításakor is elmondtam; mindannyian tudjuk, hogy a Budapesti Értéktőzsde nem függetlenítheti magát a nemzetközi piaci folyamatoktól. A tőkepiacok globalizálódása egyértelmű tendencia, ezért a magyar tőzsdének is képesnek kell lennie arra, hogy részt vegyen nemzetközi együttműködésben. Meggyőződésem, hogy a törvényjavaslat megfelel ennek a követelménynek, ugyanakkor megfelelő védelmet ad a nemkívánatos folyamatok ellen arra az időre, amíg a nemzetközi együttműködés keretei, fő irányai kialakulnak. Ezért az ezzel kapcsolatosan benyújtott módosító indítványokat nem támogatjuk.

A felügyeletre vonatkozó szakaszokhoz tett módosító javaslatok elsősorban az Európai Unió egységes belső piacán történő működés szempontjából jelentősek. A felügyelet működésének szabályaihoz tartozik az a módosító indítvány is, amely nem javasolja a jogalkotási törvény módosítását.

Tisztelt Képviselőtársaim! A jogalkotási törvény módosítására vonatkozó tervezet nem először szerepel itt önök előtt. Tavaly a hitelintézeti törvény módosítása során már felvetődött az az igény, hogy a felügyeleti hatóság önálló rendelkezésalkotási jogot kapjon. Akkor úgy tűnt, hogy a kérdésben szakmai konszenzus van, végül mégsem kapta meg a szükséges kétharmados többséget. Most újra felvetjük ezt a kérdést, és engedjék meg, hogy mielőtt döntünk a javaslat sorsáról, összefoglaljam azokat az érveket és körülményeket, amelyek a kormány véleménye szerint indokolttá teszik a rendelkezési jog biztosítását.

A felügyelet teljes körű felelősséggel rendelkezik a pénzügyi intézmények, pénzügyi piacok széles körének felügyeletében. A felügyelet célja az intézmények körültekintő, gondos működésének biztosítása, a pénzügyi piacok kiegyensúlyozott fejlődésének, az ügyfelek érdekeinek védelme. Ehhez a felügyeletnek a hatályos jogszabályban meghatározott kiterjedt eszköztára van.

Tisztelt Országgyűlés! A pénzügyi piacok egyik fontos jellemzője az innováció. Emiatt a felügyelet folyamatosan új helyzetekkel találja szemben magát. A hatályos szabályok nem mindig alkalmasak az új folyamatok, kockázatok kezelésére, a jogszabályok módosítása pedig viszonylag hosszú időt vesz igénybe. A felügyeleti rendelkezés intézményére tehát azért van szükség, hogy a felügyelő hatóság az új típusú problémák, kockázatok észlelését követően a lehető legrövidebb időn belül tudjon reagálni.

A javaslat elfogadásának eredményeként a szabályozási önállóság megteremtése összhangban áll majd a felügyeleti munkával kapcsolatos nemzetközi elvárásokkal, és nő a felügyeleti munka hatékonysága. Kérem ezért, hogy képviselőtársaim a szavazás előtt gondolják át még egyszer ezeket a szempontokat, és a szakmai megfontolások alapján döntsenek.

Tisztelt Országgyűlés! Az elmúlt tíz év során a magyar tőkepiac lényeges fejlődésen ment keresztül. Kiszámítható és biztonságos működése azonban csak megfelelő szabályozás és hatékony felügyelet mellett teremthető meg.

 

(9.40)

 

Reményeink szerint a törvény - hatálybalépését követően - hozzájárul a befektetési lehetőségek bővüléséhez, az intézmények átláthatóbb, biztonságosabb működéséhez. A törvényjavaslat korszerű, a nemzetközi normákkal összhangban álló szabályozást tartalmaz. (Zaj.) Az új törvény hatálybalépésével a hazai tőkepiac működésének korszerűbb és kedvezőbb jogi keretei jönnek létre. Mindez hozzájárul a befektetői bizalom növeléséhez, egyszersmind megfelelő alapot teremt a hazai tőkepiac élénküléséhez.

A törvényjavaslat részletes vitájának lezárásakor ismételten megköszönöm az eredményes együttműködést. Kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a kormány által támogatott módosításokat támogatni szíveskedjenek, és a törvényjavaslatot fogadják el.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  39  Következő    Ülésnap adatai