Készült: 2024.03.28.17:19:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

203. ülésnap (2012.06.18.),  165-168. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:36


Felszólalások:   161-164   165-168   169-172      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Bana Tibor, a Jobbik képviselője, kérdést kíván feltenni a nemzeti fejlesztési miniszternek: "Az önök részéről is csak jól hangzó kampányígéret volt a 86-os út négysávossá tétele?" címmel. Bana Tibor képviselő urat illeti a szó.

BANA TIBOR (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! A 86-os az ország egyik legzsúfoltabb főútja. Ezt a 2010-es önkormányzati választási kampány során Szombathelyre érkező Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes is megtapasztalhatta, hiszen annak "elviselhetetlen zsúfoltsága" miatt érkezett késve a vasi megyeszékhelyre. Újabb idézet következik: "Amit biztosan tudok mondani, az az, hogy a 8-as főutat négysávosítani kell, a 8-as főutat azonban megelőzi a 86-os, amelynek négysávosítása első helyen szerepel a dunántúli programok között, azonos fontosságú az Alföldön futó 4-es út négysávosításával" - nyilatkozta Orbán Viktor miniszterelnök úr a Vas Népének néhány nappal az önkormányzati választások előtt.

A miniszterelnök Szombathelyen elmondta, hogy a 86-os számú főút képtelen állapotán mindenképpen javítani kell, ezért ennek az útnak a négysávosítása a kormány első számú fejlesztési célkitűzései között szerepel. Puskás Tivadar, Szombathely polgármestere a megválasztását követően leszögezte: a legfontosabbnak a 86-os út Szombathely és Győr közötti négysávosítását tartja, és ennek 2015 végére történő átadására ígéretet tett. Ebben csatlakozott hozzá Hende Csaba képviselőtársa is.

Korábbi, az út fejlesztése ügyében benyújtott írásbeli kérdésemre Fellegi Tamás részletesen válaszolt, ám a hírek azóta nem túl biztatóak. Az utóbbi időben a munkálatok lelassultak. Az előzetes kalkulációk szerint a Szeleste-Répcelak szakaszon már a régészeti munkálatoknak kellene indulniuk. Az engedélyezési tervekkel is vannak problémák, a terület kisajátításában pedig csak annyi történt, hogy a tulajdonosok kaptak egy levelet. Egyes vélemények szerint ha ősszel nem indulnak meg a régészeti munkák, nem tartható a 2015. december 31-ei időpont. Bízom benne, hogy az önök részéről - szocialista elődeikkel ellentétben - nem csak jól hangzó kampányígéret volt a 86-os út négysávossá tétele, ám a jelek sajnos mást mutatnak.

Tisztelt Államtitkár Úr! Kérem önt, adjon konkrét választ arra, hogy mire számíthatnak a Vas megyeiek a 86-os főút fejlesztésével kapcsolatban. Mikorra készül el a kétszer kétsávos, Szombathelyt Győrrel összekötő gyorsforgalmi út?

Várom érdemi válaszát. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Megadom a szót Fónagy János államtitkár úrnak.

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A kormány, mint eddig is, továbbra is prioritásként kezeli az M86-os gyorsforgalmi út megvalósítását. A Szombathely-Csorna közötti szakasz kiépítését a 2007-es kormányhatározatot megerősítő, e tárgyban hozott 2011-es kormányhatározat is tartalmazza.

A Szombathely-Vát szakasz esetében a munkaterület átadása 2009-ben megtörtént, a kivitelezés is megkezdődött, ugyanakkor - ahogy ön is tudja - a vállalkozó csődje miatt az építési munkálatok 2010-ben leálltak. A vállalkozót nem mi választottuk. Az építés folytatására 2011. december végén új, nyílt közbeszerzési eljárás jelent meg, a nyertes vállalkozóval elindított beruházás reményeink szerint 2014 elejére-közepére elkészülhet.

Az M86-os gyorsforgalmi út Szeleste-Csorna közötti 41 kilométer hosszúságú, kétszer kétsávos szakaszának megvalósítása - két darab üzemmérnökséggel együtt - a meglévő 86-os főúttal párhuzamos új nyomvonalon halad. A teljes szakasz építési engedéllyel és kiviteli tervekkel rendelkezik, jelenleg a területszerzés van folyamatban. A projekt előkészítését az új Széchenyi-terven belül a közlekedési operatív program biztosítja. A területszerzés 13 település 337 hektárját érinti, amelyek a tervek szerint az év végére 80-90 százalékig birtokban lesznek. A régészeti feltárások a területszerzés befejezését követően indíthatók, amely optimális esetben 2012 végén megkezdődne, 2013 első félévében folytatódna.

Az építés támogatási szerződésének az előkészítése folyamatban van, a kivitelezés megkezdése az említett feltételek mellett 2013-ban, befejezése pedig 2015 első félévében várható. Jelenleg ez a helyzet. Köszönöm a figyelmét. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(16.40)




Felszólalások:   161-164   165-168   169-172      Ülésnap adatai