Készült: 2024.04.26.00:39:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

227. ülésnap (2009.10.06.), 10-12. felszólalás
Felszólaló Dr. Medgyasszay László (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:28


Felszólalások:  Előző  10 - 12  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MEDGYASSZAY LÁSZLÓ (KDNP): Elnök úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr!

ELNÖK: Az elnöklést pedig átadom Pelczné dr. Gáll Ildikónak. Köszönöm szépen.

(Az elnöki széket Pelczné dr. Gáll Ildikó, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

DR. MEDGYASSZAY LÁSZLÓ (KDNP): Csak közben az óra elindult... Köszönöm szépen. Elnézést, elnök úr.

Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Augusztusban a Bakony-vidék számára egy rossz hír röppent fel, miszerint a MÁV vasútvonalakat kíván megszüntetni, közöttük a Győr-Pannonhalma-Bakonyszentlászló-Porva-Csesznek-Zirc-Veszprém vasútvonalat. Azt a vasútvonalat, amelynek forgalmi, környezetbarát közlekedési, áruszállítási, turisztikai, valamint ipartörténeti jelentősége egyedülálló a Dunántúlon. A Győr-Veszprém vasútvonal iparvidékeket köt össze, gondoljunk csak a hamarosan megnyíló dudari bauxitbányák anyagának környezetbarát módon való szállítására. Műszakilag jó állapotban van, vágányzatát az 1980-as évek végén felújították. Turisztikai jelentőségét a felsorolt községek és városok nevezetességein kívül a híresen szép Cuha-völgyi szakaszának is köszönheti. A millennium évében, 1896 decemberében átadott vonal hazánk legszebb vonalvezetésű hegyi vasútja.

Tisztelt Ház! A hamarosan megnyíló dudari bauxitbányák megfogalmazás nem tévedés, mert az előbbiekben elmondottakat egy 2004. szeptember 20-ai azonnali kérdésemből idéztem, amellyel egyidejűleg egy bakonyszentlászlói összejövetelen született petíciót is átadtam Gaál Gyula akkori gazdasági és közlekedési államtitkár úrnak. Ettől az időponttól számíthatjuk a térség önkormányzatainak, civil szervezeteinek, lakosságának összefogott küzdelmét a vasútvonal megmaradásáért. A tegnap délutáni interpellációkra adott miniszteri válaszok meggyőztek arról, hogy ez a küzdelem ma is időszerű, a kormány nem kíván a vonalra közszolgáltatást megrendelni, azaz halálra ítélte ezt a nemzeti értékünket is.

Érdemes felidézni az ezért a vasútvonalért folytatott küzdelem néhány állomását. 2005 márciusában írásbeli kérdésemre az illetékes miniszter dodonai választ adott. 2006 őszén 15 ezer aláírás gyűlt össze a vasútvonal megtartásáért, de több minisztérium, az Országgyűlés sport- és turisztikai bizottsága, a megyei közgyűlések, települések és dr. Várszegi Asztrik pannonhalmi főapát úr is állásfoglalásában megerősítette a helyi összefogás célját. Az akkori önkormányzati és területfejlesztési miniszter véleménye, idézek néhány mondatot: "A vasútvonal megszüntetését átgondolásra javaslom. Magyarország egyik legszebb vonalvezetésű hegyi vasútjának megszüntetése rontja a térség elérhetőségét." - írta Lamperth Mónika. Hasonló hangnemben fogalmazott az akkori Környezetvédelmi, valamint Kulturális Minisztérium is.

2007 júniusában a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal a vasútvonal ideiglenes műemléki védelmét rendelte el, amelyet ebben évben, 2009. augusztus 7-én kelt határozatában meghosszabbított, mondván, hogy a védendő vasúti épületek és műtárgyak a vasútvonal esetleges használatonkívüliségéből adódó romlás, pusztulás miatt továbbra is veszélyeztetettek. Sólyom László köztársasági elnök úr 2008 áprilisában látogatásával tüntette ki a Cuha-völgyi vasutat. Beszédét - amelyet e szavakkal zárt: "Szemünk a pályán legyen" - Porva-Csesznek állomáson több ezer ember kísérte figyelemmel. 2008 nyarán tizenhárom önkormányzat, civil szervezet, gazdasági társaság és tizennyolc magánszemély megalakította a Bakony Vasúti Szövetséget, amelynek célja természetesen a Cuha-vasút megmaradásának elősegítése. A szövetség egyesületként való bejegyzése folyamatban van.

Tisztelt Ház! A felsorolásból látható, hogy ügyünkért összefogott állampolgár, intézmény, egyházi méltóság, de még a köztársasági elnök úr is. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a kormány makacs és szűk látókörű döntését nem kívánja megváltoztatni, legalábbis ebben a percben, ismereteim szerint.

Tisztelt Ház! A dolgok teljes ismeretéhez hozzátartozik az a tény is, hogy a vasútvonalon jelentős áruforgalom van. E tömegáruk közúton történő szállítása súlyos környezetterhelést jelent, a települések belterületén életminőség-romlást, a 82-es főúton pedig a balesetveszély növekedését okozná. A vasútvonalon bonyolított személyforgalom részben hivatásforgalmi célú, részben turisztikai célú, hasonlóan a balatoni vonalakhoz. Az utasforgalom csökkenése tény, de ez az elmaradt fejlesztések és karbantartások rovására írható.

Tisztelt Ház! Öt perc nem elég ahhoz, hogy ismertessem mindazokat a hátrányokat, amelyek a közszolgáltatási funkció megszüntetése esetén érik a térségben lakókat. Csak egy példa: Bakonyszentlászlón, Vinyén, Cseszneken, Fenyőfőn számos idegenforgalmi esemény alakul a vasút megközelíthetőségére, vendéglátók, szállásadók vállalkozása, megélhetése függ üzemeltetésétől. A vonal sorsával kapcsolatban társadalmi térségi egyeztetésre nem került sor, pedig az elmondottak szerint lenne kivel keresni azokat a megoldásokat (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) - egy másodpercet kérek még - és fejlesztéseket, amelyekkel a vasúti hálózatnak ez az emblematikus, egyedi azonosságú vonala gazdaságossá tehető.

Kérem a kormányt az ott élők nevében, hogy gondolja át döntését, és üzemeltesse tovább a vasútvonalat. Köszönöm a türelmüket. (Taps a KDNP és a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  10 - 12  Következő    Ülésnap adatai