Készült: 2020.07.10.19:33:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

305. ülésnap (2013.09.24.), 18. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:11


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Ön úgy beszélt most itt napirend előtt, mintha itt sem lett volna az elmúlt három év jogalkotásánál. Elrobogott volna ön mellett mint egy gyorsvonat az elmúlt három év, és még a számát sem tudta volna leolvasni, nemhogy követte volna, hogy pontosan milyen intézkedések jöttek.

Azok a problémák, amelyeket ön megvilágított, régóta ismertek nyilván a kormányzat előtt, és nemcsak hogy beszéltünk róla, mint ahogy ön mondta, hogy ön már sajtótájékoztatót is tartott ebben a kérdésben, mi törvényjavaslatokat nyújtottunk be az időskorúak védelmében is, amelyeket önök egytől egyig leszavaztak, mi pedig megszavaztuk ezeket a javaslatokat. (Mirkóczki Ádám egy fénymásolt lapot mutat fel.) Felmutathat bármilyen papírt, képviselő úr, azzal számoljon el, hogy amikor a büntető törvénykönyvben, az alaptörvényben megszavaztuk azokat a rendelkezéseket és azokat a módosításokat, amelyek kifejezetten az időskorúak védelmét szolgálják, akkor ön miért szavazott nemmel, és most miért beszél mégis a saját korábbi voksa ellenében. Úgy gondolom, hogy jobb lett volna, hogyha a szavazásnál gondolkodik és nem most.

Nézzük meg például, hogy az új büntető törvénykönyvünk, amely nyár óta hatályban van, miképpen lép fel az időskorúak védelmében. Nyilván vannak olyan bűncselekmények, amelyek kifejezetten időskorúak sérelmére elkövetett bűncselekmények. Ezeknél nyilván az idős emberek nehezebben ismerik fel a veszélyt, nehezebben tudnak ellenállni, nehezebben tudják elhárítani a bűncselekmény elkövetését. Így az időskor ezt a védekezési képességet csökkenti.

Emberölés esetében, bár az alapeset 5-től 15 évig terjedő szabadságvesztés, időskorú sérelmére elkövetve 10-től 20 évig vagy akár életfogytig is, tehát a legsúlyosabban minősülő büntetést is megkaphatja az, aki időskorú sérelmére követi el. Mit akar ön ezen szigorítani, tisztelt képviselő úr, ha valaki életfogytig tartó szabadságvesztést kaphat, ha az emberölést időskorú ember sérelmére követi el?

Könnyű testi sértésnél 2 évig terjedő szabadságvesztés helyett 3 évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető az, aki időskorú sérelmére követi el. Súlyos testi sértésnél 3 év helyett 5 évig terjedő szabadságvesztés szintén akkor, ha nem egy 40 éves, hanem egy 70 éves sérelmére követik el.

Rablásnál, ahol tipikusan erőszakkal behatolnak, és erőszakkal elveszik valakinek a vagyonát, ez alapesetben 2 évtől 8 évig terjedő.

(9.40)

Ha időskorú sérelmére követik el, akkor tíz évig terjedő, sokkal súlyosabb szabadságvesztéssel büntethető. A csalás és sikkasztás esetében pedig nem kettő és három, hanem öt évig terjedő szankcióval, szabadságvesztéssel sújtjuk azt, aki időskorú sérelmére követi el. Tehát láthatja, tisztelt képviselő úr, hogy a jogszabályok igenis reagáltak erre, és nem csak a büntető törvénykönyvben, hiszen sok más téren is igyekszünk az időskorú polgártársainkat megvédeni. Ez alaptörvényi kötelezettségünk. Abból az alaptörvényből fakad, amelyeket önök szintén nem támogattak. A 15. cikk (5) bekezdése fogalmaz úgy, hogy Magyarország külön intézkedésekkel védi az időseket több más csoport mellett. Nyilvánvalóan a szociális ellátás területén is az özvegység esetén alaptörvényi szinten fontos, hogy további juttatásokat nyújtsunk, nem beszélve arról, hogy a gyermekek kötelességévé is tettük az időskorúakról való gondoskodást.

Ami a bűncselekmények felderítését illeti, ezek az esetek, amelyeket ön is hozott, szörnyű esetek, bestiális esetek. Ha valaki egy időskorú ember védekezésre képtelen állapotát használja fel, nyilvánvalóan minden bűncselekmény felháborít minket és nyilván minden áldozattal együtt érzünk, minden áldozaton próbálunk segíteni, és az elkövetők között sem teszünk különbséget bármiféle faji vagy bármilyen más alapon, tehát minden bűnöző ellen igyekszünk fellépni, de fontos, hogy ebben az eredményességi mutatónk, ha kicsit is, de javult, hiszen itt a mélypont 2010-ben volt, akkor volt a legkisebb a felderítési aránya az időskorúak sérelmére elkövetett bűncselekményeknek, 25-ről lement 24 százalékra, majd utána a kormányváltás óta 24-ről 26-ra, most 27,5 százalékra ment fel itt a felderítési arány. Tehát javulás látható ebben. Nyilván ez még bőven javítható szám, de jó, ha látja a képviselő úr is, hogy ebben a rendőrség is nagy erőfeszítéseket tett.

Ezenkívül nyilván igyekszünk más téren is, szociális téren is segíteni az idős embereknek. Olyan pályázatot írtunk ki pontosan az időseknek a családba való még inkább bekapcsolására, hogy a gyermekeikkel együttműködve valamelyest a család is védelmi hálót vonjon az idős ember köré. 3500 pályamű érkezett, idősbarát önkormányzati díjra különdíjat is kellett kiadnunk, hiszen annyiféle jelentkező volt.

A kormány pedig a szeptember 20-ai ülésén fogadta el a nemzeti bűnmegelőzési stratégiát. Ez egy tíz évre szóló középtávú terv, amely pontosan kiemelten sérülékeny csoportként nevesíti az időskorúakat a mélyszegénységben élők és mások mellett, éppen ezért az áldozattá válás megelőzésére dolgozott ki különleges programot, hiszen van jó pár olyan bűncselekmény, amelyeket most már felsorolni nem tudok, aminél trükkös lopással és másként próbálják (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) kijátszani az időskorúakat. Azt szerettem volna tehát önnek megmutatni, képviselő úr, hogy amiről beszél, azon a kormány már három éve dolgozik.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai