Készült: 2024.03.29.16:20:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

205. ülésnap (2009.04.27.), 140. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:10


Felszólalások:  Előző  140  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE (KDNP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! E Ház falai között többször több adat került már elő, hogy Szlovákia miben előzte le Magyarországot az elmúlt években. Ezen számok egy része sajnos azért elszomorító, mert behozhatatlan hátrányt jelent.

Amiről én szólni kívánok, egy ugyanilyen eset. Mindannyian tudjuk, hogy környezetvédelmi szempontból és más szempontból is a vasúti áruszállítás mennyivel előnyösebb a közútinál. Azt hiszem, az Európai Unió és Magyarország is többször kinyilvánította, hogy környezetvédelmi szempontból sokkal előnyösebb vasúton szállítani, mint közúton. Az Európai Bizottság "Zöld közlekedés" elnevezésű jogalkotási csomagjában szerepel, hogy a környezeti károkért ne az adófizetők fizessenek, hanem az, aki a károkat az infrastruktúra használatával okozza. Ez az egyik érv a közúti áruszállítás vasútra átterelésére.

Szintén az Euromatrica irányelv módosításában az arányos úthasználati díjakat javasolja az EU, pontosan azért, hogy minél több árutonna-kilométer kerüljön át a közútról a vasútra. Az Európai Unió javaslatára egységes közlekedésfejlesztési stratégia is létrejött, amely szintén pontosan a szén-dioxid-kibocsátás és más okok miatt igyekszik a közútról a vasútra áttenni az áruszállítást, különösen az országokon áthaladó tranzitforgalomra.

Ezzel szemben Magyarország, úgy látszik, óriási hátrányba kerül, hiszen az Oroszországtól Bécsig tartó széles nyomtávú vasútvonal megépítése nem Magyarországon fog áthaladni, hanem a tervek szerint Szlovákián. Ez 4056 millió eurónyi beruházás, amelyből Szlovákia összesen 1,5 millió eurót kell hogy fizessen, a többi mind a többi országnak, a többi projekttársnak a beruházásából jön létre. Ugyanakkor mind a 432 kilométer vasútvonal 90 százalékban Szlovákián halad át. Így tehát Magyarország külföldi pénzből egy óriási vasútfejlesztésnek lehetett volna a kedvezményezettje, de pontosan azért, mert Magyarország ezen a téren is rossz érdekérvényesítő képességekkel rendelkezik, a gazdasági környezete sokkal rosszabb (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), mint Szlovákiának, hátrányba kerülhetünk, behozhatatlan hátrányba.

Köszönöm. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  140  Következő    Ülésnap adatai