Készült: 2024.03.29.01:30:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

99. ülésnap (2019.12.02.), 350. felszólalás
Felszólaló Z. Kárpát Dániel (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:10


Felszólalások:  Előző  350  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! E későinek tűnő órán köszönöm szépen a megtisztelő részvételt mindazoknak, akik a téma iránt érdeklődnek, és az előterjesztőnek is a jelenlétet, mert talán bizonyos kérdéseket tudunk tisztázni egymás között, az általános vita óta ez sikerült részkérdések tekintetében. Ott komoly ellenzéki félelem volt az, hogy a nagyszülőgyedet igénybe vevők, mivel a jellemzően nyugdíjba vonulás előtti utolsó éveiket fordítanák át egy gyedes viszonyra, a leendő nyugdíjuk mekkora részét veszíthetik el. Azóta különböző portálok és szakemberek számításai alapján ebben a kérdésben, ha nem is teljesen, de úgy érzem, hellyel-közzel megnyugodhatunk. A nagyjából átlagos, sajtójelentésekben szereplő szám az, hogy a legfrissebb átlagbér egy kicsit több mint 40 százalékát veszítheti el az a nagyszülő, aki az unokájával gyedre vonul, és a leendő nyugdíjának mintegy másfél százalékát. Ez pénzügyi szakemberek által megfogalmazott tipp, de már egy reális vitaalap lehet közöttünk. Nagyon sajnálom, hogy az általános vita idején konkrét tények, számok még nem álltak rendelkezésünkre. Ez az, ahol én vitaképes vagyok, tehát emiatt biztos, hogy nem kaszálnám el sem ezt a javaslatot, sem pedig a későbbi pozitív hatásait.

(21.00)

Ahol viszont egy kicsit feszültebb maradtam, az az érthetetlen kikötés, hogy nyugdíjas honfitársunk egész egyszerűen nem veheti igénybe ezt a gyedformát, a nagyszülői gyedet. A cinizmust ott érem tetten ebben a javaslatban, hogy kitolódott az az életkor, amikor a hölgyek életet adnak gyermeküknek, és ez a kitolódás a módszerváltás óta folyamatos, nagyjából egy ötéves differencia figyelhető meg. Itt két generációról van szó, tehát a kitolódás időszakát, éveit kellőképpen meg kell szorozni kettővel. Azt látjuk, hogy nagyon-nagyon leszűkíti a lehetséges igénybe vevők körét az, hogy pusztán biológiai okokból, pusztán az életkori sajátosságokat figyelembe véve ennyire fiatal korban nem tud mindenki gyermeket vállalni Magyarországon. Van, aki akar, de a körülményei folytán nem tud.

Látom, hogy nagyjából 1 milliárd forintot szán erre az egész csomagra a kormány, és ezt egy különbözetként kezeli, tehát nem összesen akar ennyit odatenni, hanem a korábbi kereset és a gyed közötti különbözetet tekinti 1 milliárd forintnak, ha jól értelmeztem. S azt is látom, hogy ha nem 1 milliárd lenne, amit a csomagra szánnánk, hanem kinyitnánk ezt nyugdíjas nagyszülők irányába, tehát ők is igénybe tudnák venni, akkor nagyon tudnám támogatni azt, hogy néhány milliárd forinttal többet különítsen el Magyarország Kormánya, és akkora igent nyomnánk a javaslatra, hogy legalábbis recsegjen-ropogjon a gomb. De nemcsak az 1 milliárd forinttal van itt problémánk, hanem további erőteljes szűkítések maradtak a végleges javaslatban is. Tisztázni kellene például, hogy ha nem azonos városban lakik a gyermeket nevelő család és a nagyszülői gyedre menő nagyszülő, hanem mondjuk, Göd és Dunakeszi a két lakóhely, ahol a nagyszülők, illetve a szülők laknak, élnek, találhatók, azért talán mégis ki lehetne kanyarintani azt a megoldást, hogy higgyük el, hogy egy gödi nagyszülő képes a dunakeszi gyerekre vigyázni, vagy meg is fordíthatjuk a városok viszonyát. Ezen szűkítések nélkül egy sokkal szélesebb kör tudná igénybe venni ezt a javaslatot, ami demográfiai szempontból hallatlanul fontos lenne. Hiszen a kormány demográfiai csomagjának pontosan az a legnagyobb baja, hogy bizonytalanságot, bizonytalanságokat tart a rendszerben. A nagyszülők fokozottabb segítségének bevonása viszont csillapítani tudná ezeket a bizonytalanságokat.

Úgy gondolom, hogy egy fontos, jó ötletről van szó, aminek a kivitelezési módjain kellene hogy vitatkozzunk, főleg azért, mert minden egyes mérhető demográfiai mutatóban romlott Magyarország teljesítménye az egy évvel ezelőttihez képest, még a termékenységi arányszám tekintetében is, amivel kapcsolatban évekig örültünk közösen, hogy végre növekedésnek indult ez a mutató. Azt kell lássuk tehát, hogy a nagyszülők segítségének igénybevétele abszolút járható út, teljes mértékben jó út, viszont az erőteljesen szűkítő feltételek és az, hogy a kormány önmagában csak és mindösszesen egy 1 milliárdos pluszt kíván idecsoportosítani, azt bizonyítja, hogy ez egy retorikailag jól hangzó csomag, ugyanakkor a demográfiai mutatók tekintetében azért mérhető eredménnyel nem biztos, hogy járni fog.

Arra kapacitálom kormánypárti képviselőtársaimat, hogy terjesszék ki az igénybe vevők lehetőséges körét, csoportosítsanak ide pluszmilliárdokat, ha igénylik, meg is tudjuk jelölni a forrást, hogy a taorendszerből honnan vagy melyik luxusberuházásból, melyik cicomaberuházásból csoportosítanánk ide milliárdokat. Szerintem az ellenzéki pártokra minden tisztességes úton járó kormánypárti vezető, javaslattevő számíthat abban az esetben, ha valóban demográfiai szempontból kimagasló, pozitív javaslatot tesz le az asztalra. Arra bátorítanám önöket, hogy ezeket a szűkítő feltételeket vegyék ki a rendszerből, legyünk egy kicsit bátrabbak, s az én támogatásom egészen biztosan élvezni fogják ebben. Köszönöm a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  350  Következő    Ülésnap adatai