Készült: 2024.03.29.14:36:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

280. ülésnap (2013.05.22.), 120. felszólalás
Felszólaló Z. Kárpát Dániel (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:51


Felszólalások:  Előző  120  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Egy újabb olyan előterjesztés fekszik előttünk, amely brüsszeli diktátum eredménye, amely nem tükrözi le a magyarországi gazdasági folyamatokat, ám ettől még elvitathatatlan a kormányzat felelőssége a tekintetben, hogy reagálhatott volna jobban is erre a helyzetre. Ezzel szemben azt a megszorítási tömeget, amely kötelezettségként jelent meg az önök asztalán, egyfajta fűnyíróelvszerűen tulajdonképpen végigszántották a magyar gazdaságon.

Természetesen egyes prioritások megjelentek a kommunikációjukban, miszerint a nyugdíjakat, a szociális rendszert adott esetben nem terhelik olyan fokon. De mégis látható az, ha csak szűkebb szakterületem, a fogyasztóvédelem területét nézzük, mondjuk a PSZÁF befizetési kötelezettsége tekintetében önök semmiféle vizsgálatot nem folytattak azt illetően, hogy 1,5 millió vagy 1,5 milliárd vagy bármennyi pénzt is ki tud-e termelni ez az intézet, vagy pontosabban ez a kitermelési kötelezettség mivel jár. Adott esetben szintén fűnyíróelvszerűen a bírságolás felpörgetésével jár, vagy pedig, ahogy én egy tisztességesebb útnak gondolnám, mondjuk, a Magyarországon a fogyasztói bizalommal folytatólagosan visszaélő multinacionális láncolatok fokozottabb bírságolásával és nyomon követésével jár, amellett, hogy a magyar kis- és középvállalkozásokat, mondjuk, érintetlenül hagynák, vagy ha nem is érintetlenül, de nyilvánvaló, hogy csak a bizonyítottan visszaélőkkel szemben járnának el.

Azt is látnunk kell ugyanakkor, hogy a kormányzati feladatvállalásokkal, ahogy az előttem szólók említették, óriási gondok vannak, és igen, lehetne itt az utak állapotáról beszélni, lehetne arról beszélni, hogy konkrétan anyagi erőforrások miatt sétálnak haza rablógyilkosok házi őrizetbe, aztán adott esetben, ne adja isten, hogy eltűnjenek, de ki tudja, mi lesz ebből a helyzetből. Tehát jelen pillanatban egy olyan helyzet áll előttünk, amikor a kormányzat a feladatvállalásait képtelen teljesíteni, a polgárok biztonságérzetét érintő legapróbb mélyrétegig eljutva olyan hiányosságok lelhetőek fel, amelyeknek a megoldása nélkül nem lehet előrelépni.

A stadionépítések tekintetében itt a korábbiakban elhangzott, de talán kritikaként is felhozható gondolatsor: én azt mondom, hogy nem pontosan a jövőnek szóló befektetések területe az a terület, ahol mindent és ész nélkül meg kell vágni; azt se mondom, hogy minden, a kormányzat által kitalált stadionépítési beruházás értelmes. De azt mondom elviekben és filozófiai megközelítésből, hogy itt nem folyó kiadást finanszírozunk, hanem egyszerit, és egy olyan megtérülő kiadást, ami lehet, hogy 10, lehet, hogy 20 év alatt térül meg. De Magyarországon kettő olyan terület van - ez az egyik közülük -, ahol értelmes dolgokra igenis kell pénzt áldozni, ugyanis a tömegsport bővítése, az utánpótlás-nevelés lehetőségeinek szélesítése elsődleges ahhoz képest, hogy milyen beruházási előnyökkel jár és milyen különböző céges vagy cégvilágban számított előnyökkel jár egy stadionépítés.

Azt magam is elutasítom, hogy a több tízmilliárd forint ész nélkül elfolyik erre. De tisztességes tervezetek mellett, átlátható módon, magyar kivitelezővel, és úgy, hogy attól magyar gyermekek könnyebben tudjanak sportolási és tömegsport-lehetőségekhez hozzáférni, csak támogatni tudom a hasonló beruházásokat, nyilván ésszerű keretek között. De olyan kijelentést tenni, hogy csak azért, mert most a költségvetésben kevesebb a pénz, nullára állítsuk le az összes ilyet, ez nem csak felelőtlenség, ez blőd megnyilvánulás.

Ugyanolyan ez egyébként, mint a kormányzat hibája, amikor bejelenti a miniszterelnök, hogy akkor lesz demográfiai program, ha a gazdasági fejlődés vagy a gazdasági lehetőségek megengedik. Én meg azt mondom, hogy ez egy tökéletesen hibás logika, hiszen akkor lesz majd gazdasági fellendülés, hogyha lesz elég születendő gyermek, hogyha a jövő adófizetői és a jövő feltalálói, művészei, mesteremberei, dolgozói megszülethetnek, akkor lesz majd kiszámítható gazdasági növekedés.

Itt viszont ugyanez az orbáni logika jelent meg például az MSZP felszólalásában, érdekes módon megint csak a jövőnek szóló beruházásokat kívánják felzabálni vagy késleltetni, ami nyilvánvalóan értelmes módon elutasítandó, és azt is el kell mondanunk, hogy természetesen, még egyszer hangsúlyozom, csak az ésszerűségi kereteken belül támogatjuk mi is ezeket a beruházásokat, de az ésszerűségi kereteken belül mindenképpen.

A fogyasztóvédelem területét már érintettem. Itt el kell hogy mondjuk azt, hogy önmagában attól a PSZÁF tevékenysége sem lesz hatékonyabb, hogy egyfajta befizetési kötelezettséget írnak elő számára. Ha pénzt, paripát, eszközrendszert és jogszabályi védelmet nem rendelnek ezen szervezet mellé, akkor a hatékonysága nemhogy a csillagos égig nem emelhető, de még a jelenlegi szintre sem.

(13.30)

Hiszen már bebizonyosodott a tranzakciós illetéknek nevezett adóval kapcsolatos elvárások bedőlése mentén az, hogy a kormányzati tervek tökéletesen alátámasztatlanok. Tehát nemcsak hogy háttértanulmányok nem készülnek, de stressztesztek és olyan szcenárióanalízisek sem, amelyek felmérnék, hogy a közeljövőben milyen forgatókönyvek alapján, milyen bekövetkezési eséllyel, milyen bevételek realizálódhatnak, melyek azok, amelyek nem. A tranzakciós illeték kapcsán is elmondható, hogy ha a második félévben felpörög a pénzforgalom az elsőhöz képest, még akkor is csak az a szint érhető el, hogy a kormányzat által elvárt összeg 60 százaléka hozható be a költségvetésbe. Én egyébként még ezt is sajnálom, hiszen ez egy olyan adó, olyan illetékfajta, amely egyértelműen és szinte kizárólag csak a lakosságot terheli, hiszen az összes olyan fél, akitől be akarják hajtani, áthárítja az ügyfeleire, fogyasztóira. Ilyen szempontból örülök, hogy kevesebb folyik be, mint ahogy önök tervezték, de azt látom, hogy a költségvetésnek szüksége lenne ezekre az összegekre, és azt is látom, hogy honnan lehetne ezeket az összegeket elvonni. Nem a Varga-csomag által és nem az ilyen fűnyíróelvszerű megszorító csomagok által, hanem teljesen egyértelműen hazánk egészségtelen gazdasági szerkezetének kiegyenesítésével.

Tehát a fogyasztói bizalommal folytatólagosan visszaélő globális hálózatok, multicégek fokozott adóztatásával, közteherviselésre való kényszerítésével. És végre vegyék már észre, hogy Magyarországról több mint 4500 milliárd folyik ki évente a multik által adózatlanul két, lényegében és többségében idióta érv mentén. Az egyik a gyártási technológia megvásárlása vagy bérlése, teljesen mindegy, hogy melyiket használják, a másik pedig az informatikai rendszerek és egyéb nagyon nehezen forintosítható, pénzben mérhető rendszerek bérlése vagy vásárlása. Ezeknél felső határ lényegében nincs. Tehát ezen technikákkal ezeket az ezermilliárdokat lényegében akadály nélkül kiszivattyúzhatják Magyarországról. Ha csak ezeknél egy minimális adótartalmat és adófizetési kötelezettséget el tudna érni a kormányzat, akkor azzal a most előttünk fekvő csomag három-négyszeresét meg tudná spórolni Magyarországnak, nem lenne szükség ilyen szintű megszorításra.

És még egyszer mondom: az egészségtelen gazdasági szerkezetet jelzi a beruházási ráta nagyon-nagyon rossz irányba történő kilengése, a munkahely-teremtés totális csődje, hiszen az újabb közmunkások munkába állítását nem nevezhetjük munkahely-teremtésnek. Ha értelmes feladatot kapnak, átmeneti tűzoltásnak igen, de hosszú távú produktív gazdaságépítésnek, élénkítésnek semmiképpen. Tehát ezen pár tényező alapján is világosan látszik, hogy a magyar gazdaság szerkezete tökéletesen egészségtelen, a kormányzat sajnálatos módon elbukott az államadósság elleni harcban is, hiszen 2010-ben 82 százalékkal vették át és 82,2 százaléknál tartunk. Lehet arról vitatkozni, hogy ez most bruttó hazaiössztermék-arányos, mihez mérjük, a különböző devizakilengések milyen hatással lesznek rá, de akkor is látszik, hogy rendszerszintű változást sem tudott elérni a kormányzat, de még rontott is kicsit a helyzeten 2010-hez képest. És most csak az államadósság kérdéséről beszélek, amit egyébként régen újra kellett és lehetett volna tárgyalni. Most már nem hivatkozhatnak arra, hogy nincsenek sikeres európai példák, hiszen csak ebben a ciklusban tucatnyi ország kezdte el vagy ért a végére annak a folyamatnak, amikor könnyítéseket kapott. Önök szánalmas módon ezt meg sem próbálták. Tehát mielőtt újabb csomagokat visznek keresztül a Házon, garantálom, hogy a következőt is le fogják tenni az asztalra, hiszen ha Brüsszel diktál, önök meg fogják tenni, ezzel nem lesz vége a dolognak, ezt mindannyian tudjuk. Ehelyett inkább az egészségtelen gazdasági szerkezet kiegyenesítésével kellene eredményeket elérni.

Nem mondom, hogy azonnal. Nem mondom, hogy van olyan megoldás, amely két percen belül egy huszárvágással kihúzza Magyarországot a bajból. De azt mondom, hogy a függőség folyamatos és lassú gyengítésével, több lábra állással, adott esetben egy, de még inkább két kormányzati ciklus alatt ki lehetne jönni abból a gödörből, amit az egészségtelen nyugat-európai, washingtoni és brüsszeli függőség jelent. Ehhez képest azt látjuk, hogy bejön egy ilyen brüsszeli diktátum, és lényegében akadály nélkül keresztülmegy a magyar Országgyűlésen, inkább a kormányon, mert mi ezt nem fogjuk támogatni.

Azt is látjuk, hogy bár próbálnak differenciálni a megszorítások tekintetében, azért mégiscsak fűnyíróelv-szerűen, a magyar társadalom legkisebb mélyrétegéig leszivárogva, a magyar létbiztonságot sértve mennek keresztül ezek a megszorítások, hiszen látjuk, ahogy a kiváló kollégám elmondta, nemcsak az a gond, hogy utak nem épülnek, de az is, hogy egyértelmű forráshiányok miatt rablógyilkosok sétálhatnak haza házi őrizetbe, aztán adott esetben tűnhetnek el. Lehet, hogy ezek ide nem illő dolgoknak tűnnek, de azt jelzik, hogy Magyarországon az elképesztő és irdatlan forráshiány az élet szinte minden területén jelentkezik, és ezen nem lehet a gazdasági szerkezet kiegyenesítése nélkül változtatni.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  120  Következő    Ülésnap adatai