Készült: 2020.09.19.15:45:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

226. ülésnap (2009.10.05.), 61. felszólalás
Felszólaló Lasztovicza Jenő (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:53


Felszólalások:  Előző  61  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LASZTOVICZA JENŐ (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök asszony. Tisztelt Miniszter Úr! (Folyamatos zaj. - Az elnök csenget.) Miközben Európában stratégiai elhatározással a vasúti közlekedést erősítik, és a vasút, valamint a vasúti turizmus reneszánszát éli, ezzel szemben a magyar kormány az IMF nyomására 40 milliárd forintot kíván kivonni a közösségi közlekedés 2010. évi költségvetéséből.

Jelentős forráskivonás fenyegeti a pályafenntartást és a személyszállítást, nemcsak a szárnyvonalakon, hanem a vasúti mellékvonalakon is. Olyan turisztikai jelentőségű vasútvonalak eshetnek ennek áldozatul, mint az Eger-Putnok vonal, a Bükki Nemzeti Park nyugati határán haladó vonal, a Debrecen-Tiszafüred vonal, a Hortobágy érintésével, a Tisza-tó mint ökoturisztikai vonzerő célállomással vagy a Veszprém-Győr vonal, amely műszaki-technikai értékű alagutakon és völgyhidakon halad a Bakonyt átszelő Cuha-völgyben, és amelynek ipari műemlékké nyilvánítása folyamatban van.

A Turisztikai Világszervezet adataiból kitűnik, hogy a gazdasági válság ellenére Európában a vonattal történő, nyaraló célú utazások száma 5 százalékkal nőtt. Magyarországon a vasúti közlekedés idegenforgalmi szempontból is csak akkor lehet versenyképes a közúti közlekedéssel szemben, ha a menetrend szervezésében, gyorsaságban, pontosságban, komfortban javulást tapasztalunk.

Amennyiben a vasúti pályák műszaki állapota lehetővé teszi a nagyobb sebességet, a személyvagonok tiszták és komfortosak, a vasútállomások korszerű állapotba kerülnek, akkor van esély a vasúti közösségi közlekedés mainál nagyobb utas-igénybevételére. Azonban a 40 milliárd forintos elvonás nem ezt a folyamatot erősíti; ismét megszorítástól, szűkülő lehetőségektől, megszüntetéstől kell tartanunk ebben a Bajnai-csomagban.

Kérdezem a tisztelt miniszter úrtól, 2005-ben a MÁV Részvénytársasága, együttműködve a Magyar Turizmus Részvénytársasággal, intercitycsomagokat alakított ki a belföldi minőségi vasúti turizmus fellendítésére. Kérdezem miniszter urat, hogy a program milyen hatékonysággal működik. Talán fontosabb kérdésként azt teszem fel a miniszter úrnak, miért nem látják, hogy a turizmus pénzt hoz a kasszába.

Miért nem segítik elő hazánk csodálatos térségeinek megismertetését? Miért rombolnak, ahelyett, hogy építenének? Miért nem fejlesztik a belföldi turizmus érdekében tovább a szárnyvonalakat? Miért nem jó az, ha azokon utazva a turisták inkább itt költik el a pénzüket, és nem a határon túl?

Várom válaszát. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  61  Következő    Ülésnap adatai