Készült: 2024.03.29.10:46:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

42. ülésnap (2006.12.11.),  72-78. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:38


Felszólalások:   60-72   72-78   78-84      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Nem fogadja el, köszönjük szépen. (Taps az ellenzék soraiból.)

Tisztelt Országgyűlés! Miután a képviselő úr nem fogadta el a miniszteri választ, így kérdezem, hogy elfogadja-e az Országgyűlés. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés a miniszter úr válaszát 161 igen szavazattal, 115 nem szavazat ellenében és 2 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Fónagy János, a Fidesz képviselője, interpellációt nyújtott be a gazdasági és közlekedési miniszterhez: "A MÁV Zrt. gazdálkodása, adósságai és a költségvetés megbízhatósága" címmel. Fónagy János képviselő urat illeti a szó.

Parancsoljon!

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! Gazdasági és közlekedési miniszterként az ön felelősségi körébe tartozik, hogy a MÁV Zrt. tisztázott költségvetési tételt képezzen, a vele szemben fennálló vagy érdekében vállalt költségvetési kötelezettségeket mind a közvélemény, mind a törvényhozás valós formában ismerhesse meg. Fontos és természetes követelmény, hogy ezekkel a tételekkel a költségvetés reálisan számoljon. 2006 eddig megismert adatai alapján már jelenleg is nyilvánvaló, hogy ezen kötelezettségek sorában a MÁV Zrt. jelentős tételt képez. A korábbi évekről hozott terheket növelték a közszolgáltatási díj elismerése helyett állami garanciavállalással felvetetett banki hitelek, s rontotta a helyzetet a jegyzett tőke gyakorlatilag teljes felélése is. Ez utóbbi egy részére a 2007. évi költségvetés tartalmaz előirányzatot, de nem találhatóak az állami garanciával felvett hitelek lehetséges költségvetési forrásai.

Aggályunkkal nem állunk egyedül. Az Európai Bizottság jelentése szerint a MÁV államilag garantált adóssága olyan kockázati tényező, amelynek nagy biztonsággal valószínűsíthető átvállalása tovább növeli a költségvetési hiányt. Az állami garanciák várható érvényesítése automatikusan alakul át leplezett kiadási tétellé, következésképpen az Országgyűlés költségvetést alkotó és ellenőrző joga nem érvényesül. Ezzel kapcsolatos kételyének az Állami Számvevőszék is hangot adott, amikor a költségvetés realitása és hitelessége érdekében hiányolta a MÁV Zrt. eddigi és szükségszerűen 2007-ben felveendő hiteleinek tételeit.

(15.20)

Tisztelt Miniszter Úr! Kérem, adjon egyértelmű és tiszta képet a MÁV Zrt. adósságszolgálatáról, a vállalat 2006. évi várható veszteségéről, a biztosító garanciákról és ezek költségvetési kihatásairól.

Köszönöm válaszát. Köszönöm a türelmét, elnök úr. (Taps a Fidesz soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Megadom a szót Kóka János miniszter úrnak. Parancsoljon!

DR. KÓKA JÁNOS gazdasági és közlekedési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Köszönöm kérdését, hiszen így alkalmam nyílik arra, hogy ismét részletesen bemutathassam a MÁV Zrt. gazdálkodási eredményeit és adósságszolgáltatását, amely soha nem volt titok, az bármikor megismerhető volt az Állami Számvevőszék és az országgyűlési képviselők számára.

A 2007. évi költségvetési törvényjavaslat is úgy készült, hogy a MÁV-hitelek államigarancia-átvállalása ne okozzon meglepetést a költségvetés teljesítése során. Ugyanígy örömmel jelentem, hogy a konvergenciaprogram tervezése során is beépült a programba valamennyi olyan kötelezettség, valamennyi olyan hitelátvállalás, amely a MÁV Zrt.-vel kapcsolatban a költségvetést terheli.

Amint azt képviselő úr a költségvetési vita során is megismerhette, a MÁV gazdálkodásának stabilitása érdekében minden eddiginél jelentősebb erőfeszítéseket teszünk. A jövő évi költségvetésben a korábbiakhoz képest lényegesen több pénzt különítettünk el a vasúti ágazatra: az idei körülbelül 50 milliárd forinttal szemben csaknem 210 milliárd forintot. A vasúttársaság 102,9 milliárd forint költségtérítést kap az államtól személyszállítás mint közszolgáltatás után. A cég tőkeemelésére ezen felül 11,6 milliárd forint jut. Emellett a régóta halogatott reformok végrehajtására is sor kerül.

A társaság mérleg szerinti vesztesége várhatóan 104 milliárd forint körül lesz, hitelállománya 2006 végére 356 milliárd forintra rúg. A hitelek mögötti állami kezességvállalás mértéke jelenleg 277 milliárd forint. A 2006. évi állami kezességvállalás, a korábbi évekhez hasonlóan, az állami költségvetésben biztosított keretösszeg terhére, azon belül történt. Jövőre az állami személyszállítás költségtérítése 100 milliárd forint, az ideinek duplája lesz. Így a MÁV Zrt., illetve a MÁV-csoport mérleg szerinti vesztesége 2007-ben várhatóan jelentősen csökken. Ráadásul ezt a 100 milliárd forintot meghaladó összeget nem támogatásként, hanem közszolgáltatási szerződés keretében, szolgáltatási díjként kívánjuk átadni a MÁV Zrt.-nek.

A társaság működési hitel felvételét nem tervezi, gazdálkodási feltételei, pénzügyi pozíciói a 2007-es évben javulnak. A már említett 111,6 milliárd forintnyi tőkejuttatás pedig egészségesebb tőkeszerkezetet alakít ki, és javítja az adósságszolgálat teljesítésének feltételeit. 2007-ben a személyszállítási tevékenységet a MÁV önálló vállalatba szervezi, amely az eszközeihez kapcsolódó beruházási hiteleket magával viszi, és a közszolgáltatási szerződés megkötése után keletkező bevételeiből azokat folyamatosan törleszti, a MÁV Zrt.-nél maradó hitelek adósságszolgálata pedig a vagyonhasznosításból döntően a MÁV Cargo Zrt. értékesítéséből finanszírozható.

Összességében tehát szeretném megnyugtatni a képviselő urat és a tisztelt Országgyűlést, hogy a MÁV hitelállománya és eladósodottsága 2007-ben csökken, a társaság finanszírozása a költségvetést, a költségvetési törvényben biztosított forrásokon túlmenően nem terheli, nem növeli tovább annak hiányát. Fónagy képviselő úr közlekedési reformmal kapcsolatos nyilatkozatai nyomán ismételnem kell, meg kell hogy erősítsem tehát, hogy az elmúlt héten bejelentett reformok három éven belül a MÁV által most évente termelt veszteséghez képest évente mintegy 40 milliárd forintos megtakarítást eredményeznek, és azt célozzák, hogy egy modern és takarékosabb közösségi vasúti szolgáltatás valósulhasson meg.

Kérem képviselő urat válaszom elfogadására. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter úr. Megkérdezem a képviselő urat, hogy elfogadja-e a miniszteri választ. Öné a szó, parancsoljon!

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Miniszter Úr! Köszönöm a válaszát, és szeretném előrebocsátani, hogy amikor azt nem fogadom el, akkor nem az ön szándékait vonom kétségbe, hanem lehetőséget szeretnék adni a parlament illetékes bizottságainak arra, hogy ezt a - reményeim szerint mindnyájunk számára nagyon fontos - kérdést részleteiben megismerjék. Annál is inkább, mert a szóbeli nyilatkozatok és a valóság között azért van némi eltérés.

Volt kedves az elmúlt heti nyilatkozatokra utalni. Engedje meg, hogy én is ezt tegyem, annál is inkább, mert ezeket a számokat ön most is idézte. Ön a múlt heti sajtótájékoztatójában, "Rendbe tesszük a MÁV pénzügyeit" című mondataiban például arra utalt, amit most megerősített, hogy az ellentételezésre a fogyasztói árkiegészítés 120 milliárd forint, holott mind a ketten tudjuk, hogy ennek körülbelül 25 százaléka tulajdonképpen a MÁV-é (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), tehát a valós összeg azért lényegesen kevesebb. Tulajdonképpen ugyanezek az arányok találhatók a többi adatban is.

Ezzel együtt a szándékot nem vitatom, a választ az elmondottak szerint nem fogadom el.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A képviselő úr nem fogadta el a miniszter úr válaszát. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 165 igen szavazattal, 105 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett elfogadta a miniszteri választ.

Tisztelt Országgyűlés! Manninger Jenő, a Fidesz képviselője, interpellációt nyújtott be a gazdasági és közlekedési miniszterhez: "Mi lesz a budapesti fejlesztések sorsa?" címmel. Az interpellációra a miniszterelnök úr megbízásából a téma szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező Veres János pénzügyminiszter úr fog válaszolni. Manninger Jenőt illeti a szó. Parancsoljon!




Felszólalások:   60-72   72-78   78-84      Ülésnap adatai