Készült: 2024.04.26.01:18:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

92. ülésnap (2011.05.17.), 52. felszólalás
Felszólaló Dr. Kupcsok Lajos (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:17


Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KUPCSOK LAJOS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársak! A világörökségről szóló törvényjavaslat több cél elérését szolgálja. Ezek között a célok között megtalálhatjuk a kiemelten fontos társadalmi érdeket, a közérdeket, az UNESCO-egyezményen alapuló nemzetközi kötelezettségünket, a jogi környezet megerősítését is.

A fentebb említett célokat a világörökségi és a világörökségi várományosi területek kulturális és természeti értékeinek megóvása, fenntartása, bemutatása és a jövő nemzedékeinek történő átadása köti össze. A törvényjavaslat tükrözi, hogy a kulturális örökség védelmének deklaratív rendelkezései nem bizonyultak elégségesnek a világörökségi helyszínek és a várományos helyszínek védelmére. Kétségtelen, a világörökségről szóló törvény szükségessége már évekkel ezelőtt felmerült, ennek megfelelően a törvénytervezet társadalmi és szakmai vitája széleskörűen zajlott.

A törvénytervezetnek három sarkalatos pontja van, úgy mint világörökségi kezelési tervek elkészítése, a világörökségi kezelő szervezetek, világörökségi gondnokságok újjászervezésének szükségessége, az állami pénzügyi források biztosítása a világörökségi területek értékmegőrzésére és értékalapú fejlesztésére.

A világörökségi helyszín kiemelkedő, egyetemes érték, a világörökségi várományosi helyszín kiemelkedő értéket hordoz. E területek értékőrző használata olyan közérdek, amelynek szolgálatában, megvalósításában számít a törvényjavaslat az állami és önkormányzati szervek, az egyházak, a társadalmi és egyéb szervezetek, a természetes személyek közreműködésére.

Minden világörökségi helyszín vonatkozásában kezelési tervet kell majd készíteni. Szeretném kiemelni, hogy kötelező erejű világörökségi szempontú kezelési terv hiányában nem alkotható hatékony városrendezési szabályozás sem.

A kezelési terv jogszabályi szintű szabályozása a kiszámítható, tervezhető és betartható szabályozás alapja. Alapvető jelentőségű, hogy mind az önkormányzatok, mind a potenciális befektetők számára egyértelműen ismertté váljanak a világörökségi területtel kapcsolatos lehetőségek és korlátok.

A világörökségi területek kezelése komplex feladat, kiterjed a szabályozás tárgyát képező területek használatára, fejlesztésére, bemutatására, helyreállítására, a feladatok koordinációjára.

(12.50)

A kezelés körébe tartozó feladatok közül kiemelem a kezelési tervek kidolgozásában, felülvizsgálatában, az azzal kapcsolatos egyeztetések lefolytatásában való közreműködést, a partnerséget. Különösen vonatozik ez az érintett tulajdonosokra, az önkormányzatokra, a tudományos, a szakmai és a társadalmi szervezetekkel való egyeztetésekre.

A világörökségi kezelési terv tartalma sokrétű. A stratégia készítésétől, a konkrét teendők megfogalmazásától kezdődően a védelmet szolgáló korlátozások, tilalmak részletes leírásán keresztül a célterületek támogatását megalapozó sajátos körülményekig, az előírt használati módokig terjed. A kezelési terv szabályozási keretet ad. Rögzíti a világörökségi területre vonatkozó adatokat, előírásokat, a lehetséges fejlesztési irányokat, az értékek fennmaradását szolgáló használat szabályait. A kezelési terveket a területrendezési tervekkel, a településrendezési eszközökkel történő összhang megteremtése érdekében az érintett önkormányzatokkal egyeztetni kell.

A törvényjavaslat rögzíti, hogy a kiemelkedő egyetemes értékek megőrzése, az azzal összeegyeztethető haszonvételek biztosítása érdekében a területfelhasználás rendjét, a területhasználat szabályait érintően a területrendezési eszközöket, a területrendezési tervet módosítani, felülvizsgálni, a világörökségi terület értékeit érő káros hatások bekövetkezését megelőzni, a károkat elhárítani, csökkenteni, valamint a területet érintő változtatást végezni a kezelési tervnek megfelelően lehet.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársak! Külön kell szólni a világörökségi és a világörökség-várományosi területeink megismerésének, bemutatásának jelentőségéről. Ezen ismeretanyagok, ismeretek terjesztése ösztönzően hathat a nemzeti identitás megőrzésére, megújítására, de a turizmus fejlesztésére is. Világörökségi helyszíneink közül több olyan megyében található, amelyek az ország kevésbé fejlett északi, illetve keleti részeiben fekszenek. A turizmus fejlesztése számukra és vonzáskörzetük számára egyértelműen kitörési pont lehet.

A világörökségi helyszínek fejlesztése úgy a munkahelyteremtésre, mint a mikro-, kis- és középvállalkozások fejlesztésére, úgy az oktatásra, mint a turizmusra kedvezően hat. A határon átnyúló helyszínek gondozása a nemzetközi együttműködés fontos színtere. A határon átnyúló helyszínek esetében a szabályozási terület gondozása nem nélkülözheti a határon túli kezelő szervekkel való kapcsolatok fejlesztését sem.

Tisztelt Képviselőtársaim! A kezelési tervek a feladatokról szólnak, azokat szabályozzák. A feladatok végrehajtásához szükség van a szervezeti és a személyi feltételek biztosítására, és természetesen finanszírozásra is. A világörökségi területek kezelését a világörökségi gondnokság a világörökségi kezelési terv alapján látja el. A gondnokság nem közhatalmi szerv, nem lát el hatósági és igazgatási feladatokat. A feladatok ellátásához forrásra van szükség. Az állam a finanszírozás forrását a központi költségvetésből biztosítja. A támogatás a világörökségi területtel kapcsolatos ismeretek terjesztésétől, oktatásától kezdődően a szakértők és a kutatások finanszírozásán keresztül egészen a világörökségi terület fejlesztésével kapcsolatos beruházások támogatásáig terjedhet.

Egy jól előkészített, széles körű egyeztetésen nyugvó anyagot fogadhatunk el. Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai