Készült: 2024.04.26.00:35:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

263. ülésnap (2013.03.19.), 452. felszólalás
Felszólaló Herman István Ervin (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:40


Felszólalások:  Előző  452  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HERMAN ISTVÁN ERVIN, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény - Pmt. - 2007. évi hatálybalépése óta szükségessé vált annak felülvizsgálata a hatékonyabb végrehajtás érdekében.

Továbbá a törvényjavaslat figyelembe veszi az Európa Tanács pénzmosás elleni bizottsága - Money - 2010-ben elfogadott országjelentésében megfogalmazott ajánlásait is. A kormány a Moneyval az országjelentésben megfogalmazott ajánlások végrehajtásáról készült akciótervről szóló 1303/2011. (IX. 2.) kormányhatározatában, amelynek végrehajtása szintén esedékessé vált. (Sic!) Az Európai Unió valószínűleg még az idén el fogja fogadni az új pénzmosás és terrorizmus elleni irányelvét, amely után lehetővé válik a Pmt. teljes körű felülvizsgálata.

Az előterjesztés szabályozza, hogy a pénzügyi, valamint az ingatlanügyekkel kapcsolatos tevékenységeket végző szolgáltatóknak milyen azonosítási, ügyfél-átvilágítási, adatrögzítési és szolgáltatási kötelezettségük van az ügyfelekről, kiegészíti a Pmt.-ben meghatározott tényleges tulajdonos, az ügyfél, a közszereplő fogalmát. Pontosításra kerül az adatok rögzítésének módja és ideje. A javaslat megteremti a pénzügyi információs egységként működő hatóság létrehozásának feltételeit, amely független és autonómiája jogszabályokban garantált. A törvény pontosítja a külföldi hatóság megkeresésére vonatkozó szabályokat.

A 15. §, amely a Pmt. 26. §-a helyébe lép, felsorolja azokat a területeket, amelyek miatt szükséges ezeknek a jogszabályoknak a megalkotása, szigorítása, folyamatos bővítése. A pénzmosás, a terrorizmus, a kábítószer-kereskedelem, a prostitúció, az emberrablás, a környezetkárosítás, fegyverkereskedelem, bűnpártolás, vesztegetés, befolyással üzérkedés, hivatali visszaélés, csalás, nemzetközi gazdasági tilalom megsértése - hosszú a felsorolás, amelyet mindannyian ismerünk.

Az ehhez hasonló szigorításokban, törvényalkotásban sokan az adatvédelem és a személyi szabadságjogok miatt emelnek szót, vajon arányban áll-e ilyen mennyiségű adatgyűjtés, információtárolás az elérendő cél fontosságával. A kétkedők el szokták mondani, hogy Magyarország a terrorizmus tekintetében nem célország. A kérdőjelek felállítóinak most én ezért szeretnék egy olyan területet kiemelni, amely talán nincs rajta az imént felsoroltakhoz hasonló, súlyos bűncselekmények hétköznapi tudatunkban lévő listáján, de a veszélyei már most is felbecsülhetetlenek. Hatásaival mindannyian naponta találkozunk, és valamennyien egyetértünk azzal, hogy mindnyájunk érdeke, hogy védekezzünk hatásai ellen. Ez pedig a termékhamisítás és az abból létrejövő illegális milliárdok további útja, azaz a pénzmosás.

A hamisított termékek forgalmazása a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara becslése szerint a 2015. évben már 1,7 trillió (sic!) dollár kárt okozhat a társadalmaknak és a globális gazdaságnak, ami miatt 2,5 millió legális munkahely nem jön létre világszerte. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet 2008-ban kiadott hatásvizsgálata elsősorban a nemzetközi volumenről ad képet, amely szerint 250 milliárd dollár értékű hamis termék haladt át az országhatárokon.

A szakértők szerint a hamisítványok kereskedelme négy év múlva 960 milliárd dolláros forgalmat ér el. A tíz évvel ezelőtti tízmilliós hamis termék darabszáma a 2009. évre elérte a 117 millió darabot. Az Unióban évente százezer munkahely szűnik meg termékhamisítás miatt.

A Nemzetközi Kereskedelmi Kamara jelentését a Párizsban rendezett nemzetközi hamisítás és kalózkodás elleni konferencián mutatta be. A francia szellemi tulajdon hivatala vendéglátásával és a Szellemi Tulajdon Világszervezete elnökletével a rendezvényen a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara, a Vám Világszervezet, az Interpol és a Nemzetközi Védjegy Szövetség szervezete, az országok képviseletében 800 delegált vett részt. A számokkal és a nagyságrendekkel azt akartam érzékeltetni, hogy mekkora is a probléma nagysága, mekkora ez az egyetlen kihívás, amely talán nem is tűnik olyan borzasztónak, mint az emberkereskedelem, a prostitúció vagy a kábítószer-kereskedelem.

Az Európai Csalás Elleni Hivatal négyszáz munkatárssal dolgozik a törvénysértők megfékezésén az európai polgárok érdekében. A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület adatai szerint a korábbi évekhez képest csökken azoknak az aránya, akik hamis terméket vásárolnak, de érdekes módon - feltételezhetően a globális válság miatt - többen vannak, akik elgondolkodnak a vásárláson, ha a hamisítvány olcsóbb, mint az eredeti. A világkereskedelem legalább 7 százaléka zajlik hamisított termékekben, ez a globális gazdaságnak évente 600 milliárd dollárjába kerül. A Nemzetközi Hamisítás Elleni Koalíció szerint ez a kiesés az elmúlt tíz évben az EU GDP-jét 12 százalékkal csökkentette.

A korábban részben felsorolt területek közül csak egy kevésbé a figyelem központjában álló területet ismertettem, de már ennek a többihez képest veszélytelenebb bűncselekménynek a megakadályozása, a bűnmegelőzés beláthatatlan jótékony hatással lenne a globális és ezen belül a nemzetgazdaságunkra.

A Pmt. és a 2007. évi CLXXX. törvény felülvizsgálata az akciótervben meghatározott feladatok végrehajtása érdekében vált szükségessé a hatékonyabb végrehajtás elősegítése érdekében.

(19.50)

A határon átmenő készpénz ellenőrzéséről szóló törvény egy új, 5/A. §-sal egészül ki, amely készpénz-bejelentési kötelezettség elmulasztása vagy nem valós adatokkal történő teljesítése esetén az alkalmazandó szankciót az érintett készpénzösszeg bizonyos százalékában határozza meg. A nagy mennyiségű valutakezelésre tekintettel szükségessé vált az eljáró hatóság tekintetében az irányadó eljárási rend megalkotására vonatkozó felhatalmazás beillesztése a törvénybe.

A kormány kérésére az előterjesztő megvizsgálta az egyesült királyságbeli pénzmosás elleni szabályok és a hazai szabályok összevetését, mely alapján megállapítható, hogy a befektetők számára releváns ügyfél-átvilágítási rendelkezések vonatkozásában, így a szolgáltató ügyfelei számára az új szabályozás kedvezőbb befektetési környezet kíván fenntartani.

Tisztelt Ház! Tudomásul kell vennünk a világ új kihívásait. A káros jelenségeit csak gyors törvényalkotással, meglévő törvények folyamatos, aktuális módosításával tudjuk sikeresen kezelni. Ezért tisztelettel kérem képviselőtársaimat, hogy jelen előterjesztést gondolataikkal tartalmilag egészítsék ki, és a szavazásnál támogató szavazataikkal fogadják el az előterjesztést. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  452  Következő    Ülésnap adatai