Készült: 2024.04.26.00:44:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

266. ülésnap (2005.11.15.), 234. felszólalás
Felszólaló Dr. Németh Imre (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:29


Felszólalások:  Előző  234  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. NÉMETH IMRE (MSZP): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Ha a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium fejezetét vizsgáljuk, akkor azt találjuk, hogy 2005-höz képest is mintegy 70 milliárd forintos támogatásnövekedés következik be. Úgy gondolom, ez szinte egyedülálló a fejezetek között.

Nyilvánvaló, ezt a növekedést elsősorban az európai uniós csatlakozás, a koppenhágai megállapodás determinálja, amelyet önök, ellenzéki képviselők oly sokat ostoroztak. Ez a mostani lehetőség mégis azt jelenti, hogy a magyar mezőgazdasági termelők, a vidék fejlesztése egyre növekvő forrásokat kap a felzárkózáshoz, amire őrült nagy szükség is van, hiszen az európai uniós csatlakozással a piacok megnyíltak, óriási a piaci verseny, igazodási kényszer van, korszerűsítési, szerkezetváltási nyomás van a magyar mezőgazdaságon, és bizony ennek nem könnyű megfelelni. Épp ezért nagyon fontos az, hogy ezt a mintegy 400 milliárd forintos agrár- és vidékfejlesztési támogatást mire kívánjuk elkölteni.

Úgy gondolom, a kormány szándékai egyértelműen kifejeződnek a költségvetési számokból. Láthatjuk azt, hogy évről évre relatíve kevesebbet költünk a bürokráciára, az intézményrendszerre, s egyre többet igyekszünk mozgósítani a termelők közvetlen támogatására, amelyhez normatív alapon hozzá tudnak jutni, így az igazságosság elve egyre jobban érvényesül az agrárköltségvetésen belül.

(16.00)

Az arányokról már szóltam. A 2002-es egyharmados intézményi finanszírozás aránya egyötödre változott. A következő évben is még nominálisan is jelentős megtakarításokat kíván elérni a kormány ezen a területen. Nem kis feszültségek vannak, elsősorban az európai uniós követelmények teljesítése vonatkozásában; meg vagyok róla győződve, hogy itt bizonyos finomításokra is szükség lesz az elkövetkezendő időben, hisz nekünk, a kormányzatnak elsősorban az a célunk, hogy azokat a forrásokat, amelyek az európai uniós alapban rendelkezésre állnak, úgy tudjuk a termelőkhöz eljuttatni, hogy a lehető legkevesebbet kelljen ebből visszafizetni, maradhasson a zsebükben.

Bizony, ez a meglehetősen bonyolult rendszer, amit az Európai Unió a közös agrárpolitika keretében működtet, elég sok hozzáértő embert követel annak érdekében, hogy ezt a követelményt ki tudjuk elégíteni. Éppen ezért állok értetlenül az ellenzéki képviselőtársaim különböző indítványai előtt. Elsősorban itt a Nemzeti Földalap intézménye az, amit teljes mértékben el akarnak lehetetleníteni. Ha összeadom azt a 26 darab módosító indítványt, amelyet önök ehhez a fejezethez benyújtottak, akkor ez azt jelenti, hogy a Földalap teljes költségvetését elvonnák más célra, magyarul: megszüntetnék ennek a működését.

Nyilvánvalóan akkor föl kell tennem a kérdést, tisztelt képviselőtársaim, hogy mi lesz a “földért életjáradékö programban, amelynek keretében immár a negyedik pályázat lesz meghirdetve. Most is több mint 30 ezer vidéken élő, anyagilag rászoruló, csaknem 70 év fölötti ember teszi ki ennek a sokaságnak a nagy részét, akik mintegy 30 ezer forint havonkénti életjáradékot kapnak azért az átlagosan két-három hektár területért, amit átengednek a Nemzeti Földalapnak annak érdekében, hogy ezt a birtokrendezésre tudja felhasználni. De ha mást nem említek, csak azt a másfél millió hektár szántót, rétet és erdőterületet, amelyet végre rendezett körülmények között egy egységes nyilvántartásba tudott ez a szervezet venni, akkor is érthetetlen az, hogy miért akarják megszüntetni ennek a működését.

Ugyanúgy értetlenül állok a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium előirányzat-megtakarításon túli elvonásaival szemben, amely már meggyőződésem szerint a működőképesség rovására megy, és ez az uniós megfelelést is nagymértékben akadályozná.

Szintén több módosító indítvány született a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, a kifizető ügynökség költségvetése vonatkozásában; 500 millió forintos nagyságrendben kívánják ennek a szervezetnek a működését ellehetetleníteni. Meg vagyok róla győződve, hogy a mostani létszámhoz képest is inkább létszámnövelésre lenne szükség, éppen azért, hogy minden támogatást időben megfelelő, precíz elszámolással tudjunk részben a gazdálkodókhoz eljuttatni, részben pedig az Európai Uniónak megfelelni.

Úgy érzem, tisztelt képviselőtársaim, hogy több feszültség is van ebben a költségvetésben, hisz az európai uniós kifizetések nagymértékben determinálják azt, hogy milyen jogcímekre lehet ezt a forrást odaadni. Nekem hiányérzetem van, be kell hogy valljam, a közösségi szervezetek fejlesztése tekintetében; azt szeretném, hogy a tészek, a termelői csoportok, a beszerző-értékesítő szövetkezetek több támogatást kapjanak, meg vagyok győződve arról, hogy a piacnyitás következtében az árucsere-forgalom arányának növekedése a piaci kihívások tekintetében óriási megpróbáltatás a magyar termelők számára. Ennek csak egyféleképpen tudunk megfelelni: úgy, hogy a piaci rendszereinket korszerűsítjük, fejlesztjük. Ezért különféle logisztikai rendszerek kiépítésére van szükség az elkövetkezendő években annak érdekében, hogy azokat a kereskedelmi igényeket ki tudjuk elégíteni, amelyek az Európai Unióban vannak.

Ugyanúgy némi hiányérzetem van a kutatás és az innováció vonatkozásában. Meggyőződésem, hogy a termelés és az egész vertikum korszerűsítése nélkül a versenyképességünk nem tud lépést tartani az Európai Unióval, ezért mindenképpen szükségesnek tartom, hogy ezt is javítsuk.

Egy konkrét módosító indítványról is szeretnék szólni, ez a 40. módosító indítvány, amelyet Orosz Sándor képviselőtársammal nyújtottunk be. Ezzel azt szeretnénk elérni, hogy maguk az adózók az 1 százalék szabad döntési keretük terhére az erdők közjóléti funkcióinak javítása érdekében is tudjanak forrásokat felajánlani. Meg vagyok róla győződve, hogy nagyon sok természetkedvelő honfitársunk él velem együtt ebben az országban, és azok a funkciók, amelyeket a különféle erdőgazdaságok, erdőtulajdonosok ellátnak - kezdve itt a turisztika segítésétől a szabadidő, a rekreációs tevékenységhez szükséges feltételek biztosításán át az erdei vasutakig -, szükségszerűen rászorulnak arra, hogy bizonyos központi támogatást kapjanak. Mi jó megoldásnak tartanánk, ha az állampolgárok szabad döntése alapján egy ilyen keret létrejönne, és ezt lehetne felhasználni ilyen célokra.

Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy érzem, hogy ezek a módosító javaslatok, amelyeket ellenzéki képviselők benyújtottak, igazából nem teszik jobbá az agrárköltségvetést, az egyes fejezeteken belül is komoly ellentmondásokat szülnek, úgyhogy az elkövetkezendő, fejezeten belüli rendezés vonatkozásában kérem, gondolják át ezeket a javaslatokat, amelyeket elmondtam, a helyes arányok beállítása érdekében dolgozzunk együtt azért, hogy valóban a 2006-os költségvetés az agrár- és vidékfejlesztést szolgálja, és a gazdák kiszámítható működését tegye lehetővé.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  234  Következő    Ülésnap adatai