Készült: 2020.07.05.00:22:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

238. ülésnap (2017.09.18.), 106. felszólalás
Felszólaló Kunhalmi Ágnes (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:53


Felszólalások:  Előző  106  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KUNHALMI ÁGNES (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! A rendszerváltás után az első megvalósult alaptanterv 1995-re készült el, széles körű előkészítést követően. Ez a dokumentum központi és helyi, egyes térségekben iskolai szinten alkalmazható elvárásokat is megfogalmazott. A 2000-re felülvizsgált új tanterv már háromszintű szabályozást tartalmazott, majd 2003-ra megjelent az új Nemzeti alaptanterv, amely csökkentette a részletes tartalmi követelményeket, azaz normatív tananyagtartalmakat, és egyre inkább megbízott a magyar pedagógusokban.

2012-ben ezt a bizalmat törte meg a Fidesz által egyoldalúan összeírt Nemzeti alaptanterv. Önök olyan alaptantervet írtak, amely a tanárokat önálló, alkotó, a gyerekekért felelősséget vállaló, őket nevelő szakemberekből lefokozta alattvalókká, papagájokká, lényegében felolvasógéppé. A 2012-es Fidesz-alaptanterv azt tükrözte, hogy önök egyszerűen nem bíznak a magyar tanárokban, vagy valami egészen mást tartanak fontosnak, mint a magyar gyerekek előrejutását. Az önök 2012-es alaptanterve egy méltán letűnt kor maradványa, amely megtanulhatatlan és megtaníthatatlan mennyiségű tananyagot tartalmaz. Öt évfolyam volt kénytelen ebben a környezetben tanulni ez idáig, ennyi évfolyamnyi gyermek szenvedte el a NAT bornírtságát, túlterhelését, értelmetlen magoltatását. Elszenvedte továbbá mindezt az a rengeteg szülő és tanár, akik este 9-ig otthon tanulnak síró gyerekeikkel, és akik kénytelenek voltak erőltetni az osztálytermekben a kormány elvárásait. És már látszik, hogy önök tovább centralizálnának.

Tisztelettel kérem, államtitkár úr, válaszoljon a következő kérdésekre. Kik és pontosan mire költenek el 2,4 milliárd forintot egy alaptanterv megírása során? Kérdezem továbbá államtitkár urat, bekerülnek-e bárhogy a Magyar Tudományos Akadémián zajló szakmódszertani, oktatáskutatási programok eredményei és következtetései a tanterv-előkészítő munkába. Milyen szakmai vagy társadalmi előkészítő vita vagy munka előzte meg a tervezést? Mely diákokra, osztályokra, évfolyamokra, iskolatípusokra vonatkozik majd az új Nemzeti alaptanterv? Érvényes lesz-e a tanterv a szakgimnáziumokban és szakközépiskolákban tanulókra is? S végezetül: számíthat-e arra Magyarország, hogy kevésbé lesz túlterhelt és centralizált az új Nemzeti alaptanterv? Várom megtisztelő válaszát. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  106  Következő    Ülésnap adatai