Készült: 2024.03.28.14:00:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

134. ülésnap (2011.11.15.), 133. felszólalás
Felszólaló Dr. Hoppál Péter (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:17


Felszólalások:  Előző  133  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HOPPÁL PÉTER (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A mai közoktatási törvény, amelyet használunk, ez bizony 1993-ból származik. Ez a korszak a fenntartói pluralizmus kidolgozásának időszaka, a demokratikus normák kidolgozásának időszaka. Mára, a 18 év elteltével ezt a törvényt soktucatnyi alkalommal módosították az előttünk élt kormányok. Nyilvánvaló, hogy a módosítások egyenes következménye az, hogy mára a törvény átláthatatlan rendszereket tartalmaz, szükséges tehát egy új köznevelési, közoktatási törvény, amely egyébként nemcsak önmagában a szükségessége miatt kell hogy megújuljon, hanem azért is, mert szem előtt kell tartsunk egy olyan víziót, amely egy értékalapú építkezést tesz lehetővé Magyarországon.

Ez a törvény, hangsúlyozni szeretném, nem egy statikus, lezárt tervezet, ahogyan ezt az ellenzéki képviselők bemutatni kívánják, hiszen az elmúlt egy év során jelentősen formálódott. Formálódott a minisztérium munkatársainak munkája révén, formálódott a szakmai szervezetek igényei és javaslatai nyomán, és formálódott nyilvánvalóan a politikai szándékok szerint. Még a mostani időszakban további módosításokkal a következő hetekben is nyitva marad az ajtó, és itt a Házban is tovább formálható ez a törvény.

Tisztelt Képviselőtársaim! Aki a pedagógusok hangját hallja, az hallja azt is, hogy üdvözlik a törvény életpályamodellre vonatkozó kritériumrendszerét, üdvözlik, hiszen a száznapos programban valamikor 9 éve végrehajtott béremelést nem követte a következő időszakban ennek a szinten tartása. Itt az ideje tehát, és ezt a mostani kormány felvállalja, hogy a pedagógusbéreket rendezze, megemelje, s azt, hogy a 32 órás benttartózkodási rendszer egyszerre kerül bevezetésre ezzel a pedagógus-életpályával 2013 szeptemberében, szintén üdvözli a szakma.

Az állami szerepvállalás kiterjesztése vonatkozásában itt elhangoztak különböző érvek és információk. Szeretnék egy új szempontot is a figyelem középpontjába terelni. A tananyag, a követelményrendszer és a továbbhaladási kritériumok vonatkozásában ma teljes az átláthatatlanság Magyarországon a közoktatás rendszerében. Tekintsünk most egy 6. osztályos követelményrendszert! Az egyik iskolában, az egyik városban vagy az egyik településen tanulnak fizikát a gyermekek, a másikban meg nem. Horribile dictu, előfordul egy olyan város, amelynek az egyik utcájában van ilyen tantárgy, a másik utcájában meg még nem tanítják az adott tantárgyat, vagy a kötelező nyelv óraszámát a minimális 3 órában, a másik iskolában pedig 4 vagy 5 órában tanítják. Nem érvényesül a társadalmi mobilitás minimális lehetősége, tisztelt képviselőtársaim.

(15.20)

Mit szenved ettől Magyarország a rendszerváltás után húsz évvel, hogy egy vidéki család nem tud felköltözni Magyarországon Budapestre, mert más a követelményszint, máshol tartanak a hatodikos diákok a budapesti iskolában, mint vidéken. Vagy egy budapesti topmenedzser, ha munkát vállal Pécsett, akkor nem tud leköltözni hozzánk Pécsre, mert más követelményrendszer szerint tanulnak a gyermekek az iskolában. Ez egy rendetlenség, rendet kell tenni.

De az állami szerepvállalás kiterjesztése nyilván az önkormányzatok szerepvállalását és az önkormányzatok feladatkörét is át fogja rajzolni. Nyilván itt még olyan kérdések feszülnek, amelyeket a következő időszakban rendezni kell, hiszen a fenntartói jogok állami átadása-átvétele nyomán számos kérdés feszül ma a politikában is és a társadalomban is.

Két fontos érvet szeretnék végül aláhúzni. A tehetséggondozás kérdésköre, illetve az esélyteremtés kérdésköre kiemelt célok kellenek hogy legyenek meggyőződésem szerint a jövő magyar oktatási rendszerében, mert ha az esélyteremtés és a tehetséggondozás jó eszközökkel nem közelíthető meg, akkor a jövő társadalma ugyanabba a szakadékba megy, menetel, mint amibe a mostani rossz törvény vitte az iskolarendszert és a fiatalokat.

Itt tehát csak az értékalapú nevelés, oktatás vezethet célra, az európai normák, a család, a társadalmi szerepvállalás, a munka, az idősekről való gondoskodás vagy a szülői szerepek elsajátítása, átadása. Tönkretett, kivéreztetett, ideológiasemlegesnek hazudott oktatás helyett új, versenyképes, központilag finanszírozott, értékközvetítést rehabilitáló köznevelési rendszert kell létrehozni. E cél elérését szolgálja ez a törvény.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  133  Következő    Ülésnap adatai