Készült: 2024.04.19.21:15:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

218. ülésnap (2017.05.03.), 160. felszólalás
Felszólaló Dr. Galambos Dénes (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:51


Felszólalások:  Előző  160  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GALAMBOS DÉNES, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Állam­titkár Úr! A dr. Fónagy János államtitkár úr által elmondottakhoz kapcsolódóan néhány ismétléstől nem tudok elvonatkoztatni, hiszen azokat az elemeket, amelyeket a törvényjavaslat tartalmaz, és amiket fontosnak tartok jómagam is, szeretném ebben a felszólalásomban is aláhúzni.

Ezzel együtt azt gondolom, hogy az az indító gondolat, amelyet államtitkár úr jelzett, hogy a vidék fejlesztése, fejlődése jelentős mértékben összefügg azzal, hogy milyen módon működik az a takarékszövetkezeti integráció és hálózat, amelyre mondtuk korábban, hogy a vidék bankja, a választókerületemben is jelentős mértékben fontos kérdés, hiszen vidéki településekről is lévén szó, jelentős kihatással van a helyben működő vállalkozásokra, a mezőgazdasági vállalkozásokra, a kereskedelmi vállalkozásokra és a helyi vállalkozások mindegyikére. Erre majd ki fogok térni a hozzászólásom további részében.

A takarékszövetkezeti integráció stratégiai célja a minél szorosabb integráció és az üzletimodell-váltás megvalósítása. A szoros együttműködés feltételeinek megteremtésével a takarékszövetkezetek korszerű és versenyképes bankcsoporttá alakulhatnak, ami alkalmas arra, hogy kiszolgálja a vidéki emberek és vállalkozások pénzügyi igényeit. Ez év végéig 52 takarékszövetkezet szándékozik egyesülni, ezzel létrehozva 12 tőkeerős és mérethatékony szövetkezeti hitelintézetet. A fúziók az ügyfelek és a takarékszövetkezetek érdekét egyaránt szolgálják.

Az egyesülések eredményeként az itt lévő tőkeerősebb, koncentráltabb takarékszövetkezetek gyorsabban növekednek, jobb minőségű kiszolgálást, több terméket és nagyobb biztonságot nyújtanak az ügyfelek számára. Az egyesülések révén így a takarékcsoport helyi szinten is tőkeerős és stabil intézményekből álló, ügyfeleinek az ország minden pontján korszerű és egységes banki szolgáltatásokat nyújtó pénzügyi csoporttá válik.

A jogszabály-módosítás fő célja, hogy a takarékszövetkezeti integráció két meghatározó intézményének, a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezetének és az integráció központi banki feladatait ellátó TakarékBanknak a prudenciális és üzleti funkcióit pontosabban el lehessen különíteni. Ezáltal lehetővé válik, hogy mindkét intézmény hatékonyabban és eredményesebben támogassa a takarékszövetkezeti integráció működését.

Tisztelt Képviselőtársaim! A javaslat a szövetkezeti hitelintézetek integrációs szervezetének pru­den­ciális ellenőrzési jogkörét erősíti azzal, hogy törvényi szintre emeli a szövetkezeti hitelintézetek együttműködési kötelezettségét az ellenőrzések során. Ennek a kötelezettségnek a megszegése esetén az integrációs szervezet igazgatósága alkalmazhatja a szövetkezeti hitelintézettel szemben a részére biztosított szankciós intézkedéseket.

A javaslat megszünteti az integrációs szervezetből történő kizárás és az integrációs szervezeti tagság felfüggesztésének jogintézményét, mivel azok nem szolgálják a befektetők védelmét. A hatékonyabb üzleti működést lehetővé tevő mérethatékony intézményi rendszer elérése kiemelt célja a törvényjavaslatnak.

A javaslat biztosítja továbbá az integrációs szervezet részvételét az egyesülési folyamatok megtervezése és végrehajtása során. Az integrációs szervezet igazgatósága irányelvekben rögzíti a szövetkezeti integráción belüli átalakulásra, egyesülésre és szétválásra vonatkozó célokat és elveket. Mindhárom döntés az integrációs szervezet igazgatóságának előzetes hozzájárulásához kötött, továbbá az integrációs szervezet elrendelheti, hogy az általa kijelölt szövetkezeti hitelintézetnél tartsanak közgyűlést, ahol napirendi pont kell hogy legyen a kijelölt szövetkezeti hitelintézetek átalakulása.

(18.10)

Az átalakulásról a szövetkezeti hitelintézet tagjai döntenek. A mérethatékony szervezet a takarékszövetkezetek hosszú távú fenntarthatóságának egyik legfontosabb biztosítéka. Ennek révén megmaradhat az országos fiókhálózat, amely képes a vidéki lakosság és a vállalkozások egyénre szabott pénzügyi szolgáltatásokkal történő ellátására.

Államtitkár úr jelezte az egységes informatikai rendszer hatásait, ezt nem szeretném megismételni. Arról is szólt államtitkár úr ‑ amit szintén nem kívánok megismételni ‑, hogy az egységes informatikai rendszer bevezetésével a szerződésmódosítások során mindenekelőtt szem előtt kell tartani, hogy az ügyfeleket semmilyen hátrány nem érheti. A javaslat garanciális szabályként foglalja magába azt, hogy a módosításra csak a rendszer bevezetésével kapcsolatos indokolt körben kerülhet sor.

A törvényjavaslat az eddig elmondottakon túl módosítja a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvényt is. Az ebben a részben foglaltak szerint az Országos Betétbiztosítási Alap tagjai által fizetendő alapdíj megállapítása során a jövőben figyelembe kell venni a hitelintézet által az integrációs szervezetben fennálló tagságra tekintettel fizetett tagdíj összegét is.

A szövetkezeti hitelintézetek esetében az ügyfélvédelem magasabb szintje valósul meg, hiszen a takarékszövetkezeti integráció tagjai egyrészt az Országos Betétbiztosítási Alapon, az OBA-n keresztül részesülnek védelemben, másrészt az integráció önmaga is ellát intézményvédelmi funkciókat.

Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat számos előremutató intézkedést tartalmaz. Amelyeket hangsúlyoztunk és nyomatékosítottunk, mindenképpen azt szolgálják, hogy ez az integráció valóban a vidék bankja funkciót betöltő takarékszövetkezetek jobb működéséhez járuljon hozzá. Saját tapasztalatom azt mutatja választókerületemen belül is, hogy azok a vállalkozások, azok a mezőgazdasági vállalkozások, LEADER-csoportok és a vidékhez köthető, valamennyi olyan szegmense a településeken élő embereknek, mind-mind arra vár, hogy kellő dinamizmussal működjön ez a hálózat, és azt gondolom, hogy ennek a tőkeereje és a szavatolóereje biztosítja azt, hogy ez a rendszer a vidék Magyarországát tudja megfelelően szolgálni.

Erre is tekintettel kérem, hogy a vélemények kifejtését követően támogassák az indítványt. Köszönöm a figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  160  Következő    Ülésnap adatai