Készült: 2020.08.13.19:09:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

18. ülésnap (2010.06.28.), 18. felszólalás
Felszólaló Básthy Tamás (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:30


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÁSTHY TAMÁS (KDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Kőszeg nevét mindenki ismeri Magyarországon. Ismeri, mert talán nincs is olyan gyermek, aki iskolás évei alatt osztálykirándulás keretében ne jutna el Kőszegre. Ismeri, mert ki ne hallott volna Jurisics Miklósról, Kőszeg várvédő kapitányáról, aki 1532-ben megállította I. Szulejmán Bécs ellen vonuló seregét. Ismeri, mert országszerte egyedülálló becsületkasszáival Kőszeg a becsület városa ma is.

Sok okunk van tehát ismerni Kőszeget, de meg kell említeni egy csoportot, akiknek Kőszeg több mint turisztikai célpont vagy történelmi emlékezet. Azokra a gyerekekre gondolok, akik számára Kőszeg mint iskolaváros utat jelent a társadalom többsége, az iskolai továbbtanulás és a kvalifikáció, a teljes értékű munkaerő-piaci érvényesülés felé. Kőszeg ugyanis iskolavárosként is ismert. Ismert 330 éves gimnáziumáról, evangélikus szakközépiskolájáról, de leginkább arról az iskoláról, amelyet Ottlik Géza Iskola a határon című könyvéből ismerhettünk meg, és amely intézmény átalakulva a XX. század második felében is kiemelt helyet vívott ki magának Magyarország oktatási rendszerében. A történelmi épületek falai között kapott ugyanis helyet a kőszegi Beszédjavító Általános Iskola és Kollégium, Magyarország egyetlen bentlakásos beszédjavító iskolája.

Ez az iskola az Ottlik által megörökített kőszegi katonai alreál utódintézményeként éppúgy gyerekek ezreinek emlékezetében maradt meg meghatározó élményként, sőt a remény forrásaként. A beszédjavító iskola elismert szakmai műhelyként évtizedekig egyértelműen a magyar logopédia fellegvára volt - sajnos csak volt. Csak volt, mert az elmúlt évek dogmatikusan integrációpárti szocialista-liberális oktatáspolitikája végveszélybe sodorta. Számos adat és közvetlen emberi sors bizonyítja, hogy a kőszegi iskola jelentős sikereket könyvelhetett el a beszédfogyatékos gyerekek oktatásának területén. A normál tantervű általános iskolákban csak bukdácsoló kisdiákok jelentősen tudtak javítani eredményeiken a kőszegi Beszédjavító Általános Iskolában biztosított állandó és felkészült szakmai felügyelet mellett.

A szakma egybehangzó álláspontja, hogy a beszédfogyatékosság az a fogyatékosság, amely megfelelő szakmai támogatással a legnagyobb eséllyel orvosolható. Ennek ellenére a magyar kormány 2006-tól pénzügyileg lehetetlenítette el a bentlakásos intézmény működését. A kollégiumi normatívák drasztikus csökkentése krízishelyzetet idézett elő, amelynek kezelése érdekében a fenntartó megyei önkormányzat 2007-ben közoktatási megállapodás megkötését és pluszforrások biztosítását kérte a minisztériumtól. A válaszból kiderült, hogy a minisztérium a feladat ellátását integráltan, normál rendszerű általános iskolai oktatás keretében javasolja, és nem támogatja a speciális bentlakásos intézmény fenntartását. Vas megye önkormányzata ennek ellenére az iskola változatlan fenntartása mellett döntött, és évről évre jelentős összeggel támogatja az iskolát, holott erre ebben a formában törvény nem kötelezi. Ugyanakkor az országos beiskolázást 2007-től megyeire változtatta, így nem kötelező minden jelentkezőt felvennie. A további működtetés szükségességét igazolta, hogy az országos beiskolázás megszüntetése után számos család Vas megyébe költözött csak azért, hogy gyermekei ebbe az iskolába járhassanak. A szülők ragaszkodnak az iskolához, amiről megrázó erejű újságcikkek, televíziós interjúk is tanúskodnak.

Az oktatás finanszírozási feltételei 2007 óta tovább romlottak, az intézmény állami támogatása 2006 óta éves szinten 190 millió forinttal csökkent. A források beszűkülését a megyei önkormányzat súlyos megszorításokkal tudta csak kezelni, de az iskola - és így a remény - még megmaradt.

(13.50)

Félő, hogy amit nem ért el a forrásmegvonás, azt eléri egy január 19-ei keltezésű oktatási minisztériumi rendelet, amely augusztus 1-jétől gyakorlatilag megvonja a tanulási képességet vizsgáló szakértői bizottságok mérlegelési lehetőségét, és a súlyos szervi eredetű fogyatékkal élő gyerekek esetén is kötelezővé teszi a normál iskolákba való beiskolázást.

Több évtizednyi sikeres működés és az elmúlt négy év ellehetetlenítő politikája után a mai kormányra, a mai parlamentre vár a kérdés megválaszolása: tovább működhet-e a kőszegi bentlakásos Beszédjavító Általános Iskola? Lesz-e még mód a beszédfogyatékos gyerekek intenzív fejlesztésére, vagy beteljesedik a liberális közoktatás-politika rombolása, és végképp ellehetetlenül egy nagyszerű szakmai műhely, egy kiváló fejlesztő iskola a határon.

Köszönöm a türelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai