Készült: 2021.02.28.07:01:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

319. ülésnap (2013.10.30.), 34. felszólalás
Felszólaló Mágori Józsefné (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:28


Felszólalások:  Előző  34  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MÁGORI JÓZSEFNÉ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! A 2014. évi költségvetés általános vitájának utolsó napján egy fontos, mindnyájunkat érintő területről, a fogyasztóvédelemről szeretnék néhány szót szólni.

Természetesen fontosnak tartom megemlíteni főbb gazdasági eredményeinket is, mint például a várható 2 százalékos GDP-növekedést, a 3 százalék alatti költségvetési hiányt, valamint az alacsony inflációt, de nem mehetünk el amellett sem, hogy nap mint nap milyen nagy feladatot lát el a magyar fogyasztók érdekében működő Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek.

Kicsit menjünk vissza az időben, és nézzük meg, hogy honnan hová jutott el a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. 2010-ig a vállalkozások egyoldalú, kizárólag a bírságolást előtérbe helyező fogyasztóvédelmi politikával találkoztak, amelynek sem logikai felépítése, sem eredménye nem volt.

(9.20)

A magyar fogyasztók pedig egy gyenge, érdekérvényesítés nélküli fogyasztóvédelmi rendszert láthattak. A kormányváltást követően a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságban alapvető változás történt. Elindult egy olyan folyamat, amelynek eredményeként ma már "fogyasztóbarát vállalkozás" díjakat lehet átadni, arányos és igazságos bírságolási gyakorlatról lehet beszélni, valamint folyamatos fogyasztóvédelmi tájékoztatókkal, kiadványokkal és a fogyasztók tájékozottságát elősegítő programokkal lehet találkozni országszerte. Ezek az eredmények és a vállalkozásbarát fogyasztóvédelmi politika kialakítása hosszú időbe telt a hatóság számára. Hosszú időbe, hiszen nagyjából egy olyan rossz állapotban lévő intézményt kellett újraéleszteni, mint amennyire rossz állapotban lévő országot kellett újraélesztenünk 2010-ben a szocialisták 8 éves rombolását követően.

A hatóság mára megerősített hatáskörrel, megerősített költségvetési támogatással végzi feladatait, ami európai szinten is kimagasló teljesítményt eredményez. Elég csupán megemlíteni azt, hogy a veszélyes termékek felkutatása terén az úgynevezett RAPEX-rendszerben hazánk került az élre 2013-ban, tehát mi tudtuk felkutatni a legtöbb veszélyes terméket, ami a Közösség területére érkezik. Ez az eredmény egyértelműen a fogyasztóvédelmi hatóság hatékony és jól szervezett felépítésének köszönhető.

A fogyasztók irányába történő eredményes kommunikáció sikereit mutatja, hogy a hatóságot a rezsicsökkentések során számos új, mindeddig nem tapasztalt ügyben keresték fel a fogyasztók. Ennek oka vélhetően az, hogy a rezsicsökkentéssel nem csupán egy példa nélküli árcsökkentési sorozatot hajtottunk végre, de példa nélküli panaszözönt is elindíthattunk. A közszolgáltatások terén olyan sok, esetenként évtizedes gond jött elő, amelynek alapos feltárása a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságra, valamint a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségeire hárult. A hatóság kiváló munkát látott el az elmúlt években, ami minden bizonnyal jövőre is folytatódni fog.

Fontos megemlíteni a fogyasztóvédelmi rendszer szerves részeként a békéltető testületeket, valamint a pénzügyi békéltető testületeket is. Mindkettő szerv a magyar fogyasztók érdekeit képviseli, és díjmentes szolgáltatásaival elősegíti a vállalkozások és a fogyasztók vitájának bíróságon kívüli rendezését. A békéltető testületek költségvetési támogatását a kormány jövőre is az ideihez hasonló szinten határozta meg, hiszen jól látható munkájuk eredménye és működésük szükségszerűsége. A fogyasztók láthatóan bizalommal fordulnak a békéltető testületekhez, hiszen azok díjmentesen és aránylag rövid határidőn belül hoznak döntést a vitás ügyekben.

A fogyasztóvédelmi rendszer harmadik fő alkotóelemeként pedig a fogyasztóvédelmi civil szervezeteket szeretném megemlíteni. A civil szervezetek a korábbi évekhez hasonlóan jövőre is azonos mértékű költségvetési támogatásban fognak részesülni, hiszen munkájukat az elmúlt években is nagy odafigyeléssel és kellő hatékonysággal látták el. Sokszor találkozhattunk velük különböző kiadványokban és reklámokban, szerveztek tájékoztató jellegű konferenciákat, és részt vettek rendezvényeken is, ahol a fogyasztókat tudták megfelelő módon tájékoztatni jogaikról és lehetőségeikről. Fontosnak tartom a civil szervezetek munkáját, hiszen számos fontos ügyre hívják fel a jogalkotó és az állampolgárok figyelmét.

Összességében úgy vélem, hogy Magyarországon mára egy nagyon hatékony, igazságos és számos eredményt maga mögött tudó fogyasztóvédelmi rendszerről beszélhetünk, ami az elmúlt három év kemény munkájának köszönhető. A 2014. évi költségvetés nem csupán a fogyasztóvédelem területén tartalmaz pozitív változásokat, hanem több gazdasági mutatónk is alátámasztja a kormány eddigi eredményes politikáját, ezért kérem a tisztelt képviselőtársaimat, hogy támogassák a törvényjavaslatot.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  34  Következő    Ülésnap adatai