Felszólalás adatai
74. ülésnap (1999.06.01.), 245. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Kontrát Károly |
Beosztás | belügyminisztériumi politikai államtitkár |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | kérdés megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 2:42 |
Felszólalások: Előző 245 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Ha röviden kívánnék válaszolni a kérdésére, akkor azt mondanám, hogy ez mostanában nem várható, de szeretném megindokolni ennek az okát.
A képviselő úr által elmondottakból az cseng ki, mintha azonosnak kellene lenniük ezeknek a feltételeknek, tehát az országos, illetőleg a helyi népszavazás érvényességi feltételeinek. Álláspontunk szerint nincs ilyen alkotmányos igény vagy követelmény. Az országos népszavazás eredményességére vonatkozó szabályt 1997-től tartalmazza az alkotmány 28/C. §-ának (6) bekezdése a következőként: "Az ügydöntő népszavazás eredményes, ha az érvényesen szavazó választópolgárok több mint fele, de legalább az összes választópolgár több mint egynegyede a megfogalmazott kérdésre azonos választ adott."
Ez a szabályozás azonban nem függ össze a NATO-népszavazással, mint ahogy ön utalt rá, hanem a már évekkel korábban megfogalmazott szakmai igény érvényesítését jelentette. Figyelemmel van a korábbi országos népszavazások, országgyűlési képviselőválasztások gyakorlati tapasztalataira, a választópolgárok részvételi arányaira. Országos népszavazás esetén a magas részvételi arány megkövetelése nemcsak szükségtelen, hanem az érvénytelenség lehetőségét is magában hordozza. A helyi népszavazásoknál részben a méretek különbözőségéből, részben pedig a közvetlen személyes érintettség miatt más a helyzet.
1990-től 1994-ig a helyi népszavazások érvényességi és eredményességi feltételeit az önkormányzati rendeletek állapították meg. Az Alkotmánybíróság azonban garanciális jelentőséget tulajdonított annak, hogy ezeket a feltételeket ne az önkormányzatok állapítsák meg, hanem törvény rendezze egységesen. Ezért 1994-től az önkormányzati törvény 45. §-ának (2) bekezdése szerint a helyi népszavazás érvényes, ha a választópolgárok több mint fele szavazott, és eredményes, ha a szavazóknak több mint fele a megfogalmazott kérdésre azonos választ adott.
Az Alkotmánybíróság az önkormányzati rendeletek felülvizsgálata során több határozatában fejtette ki a következő alkotmányos követelményt: "A helyi népszavazások érvényességi és eredményességi feltételeit olyan módon szükséges szabályozni, hogy a helyi népszavazáson (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) a választópolgárok legalább egyszerű többségének akarata érvényre jusson."
A gyakorlati tapasztalatok igazolják, hogy a helyi közügyekben a valóban jelentős kérdéseknél a választópolgárok 60-70 százaléka vesz részt a helyi népszavazáson, következésképpen a gyakorlat sem igényli a módosítást.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban, valamint az MSZP padsoraiból.)
Felszólalások: Előző 245 Következő Ülésnap adatai