Készült: 2024.04.26.00:21:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

331. ülésnap (2013.12.02.), 222. felszólalás
Felszólaló Dr. Nyikos László (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:59


Felszólalások:  Előző  222  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. NYIKOS LÁSZLÓ (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Ismét egy módosítása ez az ez évi központi költségvetési törvénynek, azonban itt, azt gondolom, a kormány ebben nem vétlen, mármint abban, hogy módosító indítványt tett a zárószavazás előtt egy konkrét ügyben. A konkrét ügy jelentősen megváltoztatja a költségvetési törvényben rögzített főösszegeket, hiszen 35 milliárd forintnyi összeg kikerül a központi költségvetésből és a MOL Nyrt. kasszájába kerül vissza, miután az Európai Unió Bírósága, a luxembourgi bíróság felülbírálta az Európai Bizottság korábbi döntését, és úgy döntött, hogy ez az összeg megilleti a MOL Nyrt.-t. Ezt tehát fájdalommal tudomásul kell vennünk; a fájdalmat azért mondom, hiszen a MOL Nyrt. mint Közép-Európa második legnagyobb társasága, ebben a magyar államnak csak egynegyednyi részesedése van, tehát a többi tulajdonos nem a magyar állam égisze alatt tevékenykedik, következésképpen ez nem a magyar államhoz kerül vissza, hanem a MOL Nyrt. többi tulajdonosához is.

Ezt a javaslatot tudomásul lehet venni, azonban a gond az vele, hogy nem látunk világosan. Nem látunk világosan, például ott, hogy ez a GDP több mint egytized százalékát kitevő pénzmozgás, több mint 35 milliárd forint miként fogja érinteni, befolyásolni azt a hiányszámot, amire úgy vigyáz, mint tudjuk, a kormány, mint a szeme fényére, hogy tudniillik nehogy 3 százalék fölé kerüljön ez a hiánymutató. Igaz, hogy ez a hiánymutató pénzforgalmi szemléletben, de jelentősen nőtt, 880 milliárd forintról 1125 milliárd forintra növekedett időközben más tranzakciók folytán az a hiányösszeg, amit ezelőtt egy esztendővel erre az évre a kormány, illetve a parlament jóváhagyott. Nos, nem látunk világosan, hogy ez a főösszeg hogyan fog változni.

A másik probléma, hogy a Költségvetési Tanács véleményét nem ismerjük, jóllehet a Költségvetési Tanácsnak véleményeznie kell ezt a javaslatot, hiszen a költségvetési főösszegek változni fognak, mind a kiadási, mind a hiányadatok.

(17.20)

Nem utolsósorban pedig arról sincsenek információink, hogy az Országvédelmi Alap, amelyben 400 milliárd forintot tervezett az Országgyűlés erre az esztendőre, továbbá a rendkívüli kormányzati intézkedésekben előirányzott 100 milliárd forint, összesen 500 milliárd forint hogyan viszonyul ehhez az összeghez. Ez vajon nem képes-e fogadni ezt a 35 milliárdos változtatást, és egyáltalán mi a kép ezekben az alapokban?

Tehát az ez évi költségvetés átláthatósági elve sérül, miután ezeket az információkat a tisztelt kormány nem hozta az Országgyűlés tudomására. Én ezelőtt két esztendővel kértem az Állami Számvevőszék elnökét, pontosabban: kérdeztem, hogy nem végeztet-e a MOL ügyében vizsgálatot, miután az Állami Számvevőszékről szóló törvényből az következik, illetve az van tulajdonképpen rögzítve, hogy az ÁSZ ellenőrzi az államháztartásból nyújtott támogatások felhasználását a gazdálkodó szervezeteknél. Tehát annak az összegnek az ellenőrzésére is sor kerülhetett volna, amit a bányajáradék ügyében kedvezményként kapott korábban a MOL és aztán azt befizette a magyar államnak. Most újra vissza kell fizetni. Tehát elég zavaros ez a kép. A Számvevőszék megtehette volna azt a szívességet az Országgyűlésnek, hogy tiszta képet vázol elénk a MOL Nyrt.-ben levő állami tulajdon, illetve a magyar államháztartásból a MOL Nyrt.-hez irányuló kedvezmények ügyében. Erre nem került sor, és most sem látunk tisztán.

Most sem látunk tisztán sem az Országvédelmi Alap, sem a rendkívüli kormányzati intézkedések terén, sem a Költségvetési Tanács véleményét nem ismerjük, ezért azt gondolom, ezt az indítványt és vele együtt a törvénymódosítást nem lehet támogatni a mi részünkről.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  222  Következő    Ülésnap adatai