Készült: 2024.04.19.21:35:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

250. ülésnap (2012.12.17.),  13-16. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:14


Felszólalások:   9-12   13-16   17-20      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Ugyancsak napirend előtti felszólalásra jelentkezett Schiffer András frakcióvezető úr, az LMP részéről: "Kik írják a törvényeket?" címmel. Képviselő úré a szó.

DR. SCHIFFER ANDRÁS (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A magyar politika több mint húsz éve vergődik oligarchák fogságában, túl gyakran fordult elő, hogy a törvényeket lobbisták, politikán gazdagodó politikusok, haverok laptopján szerkesztik. Ha egy országban a nagytőke szabályozást vásárolhat, az állampolgári akarat nem tud célt érni. Márpedig ott, ahol az egyszerű emberek politikai részvétele, a népképviselet merő formalitás, nincs, aki szociális, illetve ökológiai korlátokat emelhetne a természeti erőforrásokat felzabáló, az emberek fokozódó kiszolgáltatottságával profitot termelő nagytőke elé.

Az antikorrupciós világnapon egy héttel ezelőtt bekapcsolták a kormányzati bullshit-generátort. Arról elfelejtettek számot adni, tisztelt államtitkár úr, hogy az a hatalomkoncentráció, ami létrejött az elmúlt két évben, egy kiemelt korrupciós kockázat. Nem beszéltek arról, hogy a kivételes sürgős eljárás intézménye vagy a visszaélésszerűen alkalmazott zárószavazás előtti módosító indítványok szintén emelik a korrupciós nyomást a jogalkotáson. Nem beszéltek a túlárazott tenderekről, arról, hogy a Közgép mindent visz, hogy csökken a közbeszerzési bírságok száma, miközben nő a megállapított jogsértések száma. Nem beszéltek arról, hogy ma 371 milliárd forintot lehet elnyerni versenytársak nélkül a közbeszerzésben. Nem beszélnek azokról a maffiaszerű csoportokról, akik a birtokpolitikát uralják, miközben a földpályázatok vesztesei a helyben élő kis-, illetve középgazdálkodók, családi gazdák. Az elszámoltatás csúfos kudarcot ért, semmiről nem tudunk többet az elmúlt ciklusok zűrös ügyeiből, mint 2010-ben, miközben nagy hallgatás van például Gripen-ügyben. Az 1104/2012-es kormányhatározatból a határidőig egyetlen feladatot sem teljesítettek.

Az LMP javaslatot tett már a ciklus kezdetén a kampányfinanszírozás rendezésére, a mai napig több tucatszor akadályozták meg azt, hogy ezt a kérdést napirendre vegyük. Leszavazták azt is, hogy lássunk tisztán a gazdasági érdekérvényesítés dolgában, leszavazták azt is, teremtsünk törvényt a jogalkotás kiszámíthatóságára. A kétharmados többség útját állta annak, hogy átlátható legyen a közbeszerzési, illetve uniós fejlesztési pályázatoknál az alvállalkozói háló éppúgy, mint a földpályázatok nyilvánossága. Javaslatot tettünk arra, hogy a magyar gazdaságból száműzzük az off-shore lovagokat. Javaslatot tettünk arra, szintén hiábavalóan, hogy a közbeszerzési pályázatok már a pályázati határidő elteltét követően legyenek áttetszők és mindenki számára hozzáférhetők, összehasonlíthatók.

Mi egy számon kérhető korrupcióellenes programot tettünk le az önök asztalára, és ebben hívjuk egyeztetésre valamennyi parlamenti pártot, kormányzati és nem kormányzati szereplőt. Az LMP antikorrupciós 12 pontja rendszerszinten kívánja a korrupciót visszaszorítani. Azt szeretnénk bemutatni, hogy hogyan lesz kevesebb korrupció az Orbán Viktor utáni Magyarországon. Olyan Magyarországot szeretnénk, ahol nem csupán az egyes politikusok becsületessége, hanem kőkemény garanciák akadályozzák meg, hogy az üzleti érdekek kiszorítsák az emberek vágyait a közösségi döntésekből. Olyan rendszert szeretnénk, ahol nem a politikusok becsszavától függ a politika tisztessége.

Most egyetlen parlamenti ciklus alatt folyik el annyi pénz korrupciós csatornákon, ami gyakorlatilag felér a teljes költségvetési hiánnyal. Ha kiszabadítjuk negyedszázad után a politikát az oligarchák fogságából, van lehetőség arra, hogy két év alatt legalább az európai középmezőnybe, Belgium, Portugália szintjére kapaszkodjon föl a korrupcióellenes ranglistán Magyarország. Ez azt jelenti, hogy a magyar GDP 3-3,5 százalékát elérő adóbevétel-növekedést tudunk elkönyvelni két év alatt. Két év alatt 450 milliárd forinttal több juthatna 2014 után munkahelyteremtésre Magyarországon. Mi erre teszünk javaslatot, és ezért szeretnénk dolgozni, ezzel szeretnénk bemutatni azt, hogy 2014 után hogy lehet Magyarországon több munkahelyet teremteni és kevesebb korrupciót produkálnia a politikai elitnek.

Köszönöm szépen. (Taps az LMP soraiban.)

ELNÖK: A kormány nevében válaszadásra Rétvári Bence államtitkár úrnak adom meg a szót. Parancsoljon!

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Frakcióvezető Úr! Tisztelt Ház! Talán kevés az öt perc, hogy az ön állításait cáfolni lehessen, de engedje meg, hogy megpróbáljam.

Szűk két héttel ezelőtt hozta nyilvánosságra egy nemzetközi szervezet, a Transparency International az aktuális korrupcióval kapcsolatos besorolását, és ön is tudja, hogy Magyarország ezen a listán javított, jobb helyzetben van, mint korábban volt, és egy kétéves korrupciómegelőzési program is folyik Magyarországon, amelyet civil szervezeteknek, szakmai szervezeteknek a kontrollja, egyeztetése mellett hajtunk végre, és az OECD-t mint nemzetközi szervezetet kértük fel ennek a monitoringozására. Ezt a kezdeményezésünket szinte minden mérvadó véleményt formáló a korrupciómegelőzés területén támogatta. Épp most szombaton volt korrupciómegelőzési kerekasztal civil szervezetekkel a minisztériumunkban, számtalan szervezet képviselője jött el, és együtt tekintettük át, hogy a nyílt kormányzási együttműködéssel kapcsolatos magyar vállalásokat mennyiben támogatják a civil szervezetek. Hát szerencsére nagyon nagy mértékű volt a támogatottság.

Ön kiosztotta ezt a 12 pontot az antikorrupcióval kapcsolatban. Engedje meg, hogy nagyon gyorsan végigmenjek egyenként ezeken a pontokon. Önök a fékek és ellensúlyok, helyesebben egyensúlyok rendszerének helyreállítását tűzik ki célul, miközben ön is láthatja, épp az Alkotmánybíróság mai döntésével vagy a köztársasági elnök által visszaküldött törvényjavaslatokkal, hogy ez a rendszer nagyon jól működik, és a bíróságokon és más helyeken a jogállami intézményrendszerek Magyarországon úgy funkcionálnak, mint minden más jogállamban.

A párt- és kampányfinanszírozás rendezésével kapcsolatban önök nem támogatták a választási eljárási törvénynek azt a módosítását, amelyik az újsághirdetések területén például a listaárakat nyilvánosságra hozza, és ezáltal beszorozva az adott párt megjelenésével pontosan kalkulálható ez a fajta kiadás. Ezzel szemben az önök kampányfinanszírozásáról azt tudjuk elmondani, hogy a megbukott LMP-s népszavazási kezdeményezés kapcsán készítettek egy kalkulátort, ahol elszámolnak a költéseikkel. 2,9 millió forint kiadás és 800 ezer forint bevétel szerepel ezen. Utoljára 2012. április 10-én frissítették. Nagyon sokféle költség - kitelepülésekkel, dzsekikkel, munkadíjakkal kapcsolatban - nem szerepel ezen, és feltűnő a hiány is a 2,9 millió kiadás és a 800 ezer bevétel között. Képviselő úr, hol van a maradék 2,1 millió forint? De ugyanúgy azt sem tudjuk pontosan, hogy amikor Richard Field az önök kampányát támogatta, azt off-shore cégek jövedelméből támogatta vagy sem.

Az átláthatóság kapcsán, ami a következő pont önöknél, pontosan azért fejezte ki Magyarország a nyílt kormányzáshoz való nemzetközi együttműködésben való részvételét, hogy ezen minél többet tudjon javítani. Ahogy mondtam, ennek a bejelentése megtörtént, a vállalásait Magyarország megtette, akár a közbeszerzésekről van szó, akár a költségvetések kialakításáról.

A klientúrarendszerrel kapcsolatban csak azt tudom mondani képviselő úrnak, hogy az alkalmasságot kell egy pozíció betöltésekor figyelembe venni, nem pedig a párttagkönyvet. Önök, úgy látszik, ha valaki bármikor a Fidesz-KDNP közelében felbukkant, azt már alkalmatlansági kritériumnak tartják. A korrupcióellenes küzdelemre való felkészítés a jogalkalmazók terén: ön is tudja, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem a vezetőképzésbe beépítette a köztisztviselőknél a korrupcióellenes képzést.

A közbeszerzések kifehérítésével kapcsolatban felhívnám a figyelmét, hogy a közbeszerzési törvény módosítása, amit önök szintén nem támogattak, átláthatóbbá teszi a közbeszerzések rendszerét, hiszen megfelezte a paragrafusok számát. Messze vagyunk még attól, mint a svédeknél, ahol két számjegyű a paragrafusszám, de legalább már feleannyi, mint pár évvel ezelőtt.

A szakmai és közszolgálati etikai kódex kapcsán ön is tudja, hogy nyílt kapukat dönget. A köztisztviselői kar január elején el fogja fogadni azt a zöld könyvet, amely alapján az etikai kódexek ágazatonként létrejönnek.

Az összeférhetetlenségi szabályokat szigorítanák. Én úgy emlékszem, de lehet, hogy ebben tévedek, hogy önök ellene szavaztak, de mindenesetre a Fidesz-KDNP-többség az önkormányzati tisztségek, a parlamenti tisztségek, a képviselői mandátum, 2014-től pedig a járási és a megyei kormányhivatali vezetői tisztségek között sokkal szigorúbb összeférhetetlenségeket hozott létre, mint amik azok még a Horn-kormány előtt is voltak.

(13.40)

Önök büntetőjogi változásokat ígérnek, a Btk. szigorítását ugyanakkor nem szavazták meg, amely a befolyás vásárlásával kapcsolatban például új tényállási elemet iktatott be. A bejelentővédelemre követelnek szabályrendszert, miközben önök is jól tudják, hogy itt már többkörös egyeztetésben vagyunk az alapvető jogok biztosával, hogy ő legyen ezen bejelentővédelem központja, és az ehhez szükséges informatikai támogatást anyagiakban nyilván igyekszünk neki megadni, amennyiben a végső konstrukciót létre tudjuk hozni.

Önök azt mondják, hogy a jogszabályok tervezeteinek legyen valós és nyilvános egyeztetése, ugyanakkor ellene szavaztak a 2010. évi CXXXI. törvénynek (Dr. Schiffer András: Megszavaztuk.), amit mi megszavaztunk, és ennek nyomán a kormány-előterjesztések, nemcsak az előterjesztés szövege, de a hatásvizsgálat is kinn van a kormány.hu-n.

Személytelenítési revíziót ígérnek a jogrendszerben, bízom benne, hogy ez nem a plázastop feloldása. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) És a következménynélküliség kapcsán pedig nézze meg a Transparency International összeállítását a folyó büntetőügyekről.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   9-12   13-16   17-20      Ülésnap adatai