Készült: 2024.04.19.21:33:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

249. ülésnap (2012.12.11.),  81-89. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 20:15


Felszólalások:   23,77-81   81-89   89      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, elnök úr. Mivel elnök úr szóbeli kiegészítésével kapcsolatban vitára nincs lehetőség, a zárószavazás következik.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló T/7655. számú törvényjavaslatot az egységes javaslat mai módosított szövege szerint. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés a törvényjavaslatot 248 igen szavazattal, 79 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett elfogadta. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Tisztelt Országgyűlés! Határozathozatalunk végére értünk. Köszönöm mindenkinek az együttműködő segítségét.

A munkánk folytatása előtt két perc technikai szünetet tartunk. (Rövid szünet.)

Tisztelt Képviselőtársaim! Folytatjuk a munkánkat. Megkérem azokat a képviselőtársaimat, akik az ülésteremben maradnak, hogy foglalják el a helyüket.

Soron következik az Európai Uniónak a Tanács keretében ülésező tagállamai között az Európai Unió érdekében kicserélt minősített adatok védelméről szóló megállapodás kihirdetéséről szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig.

A törvényjavaslatot T/9402. számon ismerhették meg képviselőtársaim.

Most az előterjesztői expozé következik. Megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium államtitkárának, a napirendi pont előadójának, 20 perces időkeretben. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Rövidebb leszek, mint az időkeret, de engedjék meg, hogy bemutassam önöknek azt az Európai Unió tagállamai által aláírt kormányközi megállapodást, amelyet a jelen törvényjavaslat tartalmaz.

A megállapodás azt kívánja biztosítani, hogy a tagállamok az Európai Unió érdekében történő biztonsági együttműködés keretében egyrészről egymás között, valamint másrészről közöttük és az Unió intézményei vagy az általuk létrehozott ügynökségek, szervek és irodák között EU minősített adatokat vagy nemzeti minősített adatokat cserélhessenek. Ezen megállapodással válik majd teljessé az Európai Unió biztonsági rendszere, amely a jövőben három pilléren fog nyugodni. Az első pillérét az Európai Unió Tanácsának biztonsági szabályrendszere, mások pillérét az Európai Bizottság biztonsági szabályrendszere, harmadik pillérét pedig az önök előtt lévő megállapodás rendelkezései képezik. A megállapodás által valamennyi, a minősített adatcserét érintő információáramlást lefedve megszületik az Európai Unió teljes körű szabályozása.

A megállapodás hatálybalépéséhez szükséges belső jogi eljárás már tíz tagállamban lezárult az Unión belül. Annak érdekében, hogy ez Magyarországon is minél előbb megtörténhessen, kérem a tisztelt képviselőtársaimat, hogy szavazatukkal is támogassák majd ezt a törvényjavaslatot.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Most a bizottsági álláspontok ismertetése következik.

Elsőnek a külügyi bizottság véleményét hallhatjuk. Megadom a szót Vejkey Imre képviselő úrnak, a külügyi bizottság előadójának.

Parancsoljon, képviselő úr!

DR. VEJKEY IMRE, a külügyi bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az EU minősített adatok védelmével kapcsolatos uniós szabályok felülvizsgálatát az Állandó Képviselők Tanácsa, az úgynevezett Coreper 2007. decemberi 5-ei ülésén szabta az Európai Unió Tanácsa biztonsági bizottságának feladatául.

(12.40)

Egyúttal felkérte a biztonsági bizottságot, tegyen javaslatot egy egységes elvek szerint működő rendszer jogi kereteinek kidolgozására.

A meglévő rendszernek komoly hiányossága volt annak az esetkörnek a szabályozatlansága tekintetében, amikor a tagállamok közötti minősített információcsere vonatkozásában az EU érdekében történt az átadás. A megállapodás elfogadása megteremti az Európai Unió koherens biztonsági struktúráját, amely három pilléren fog nyugodni. Az első pillért az Európai Unió Tanácsának biztonsági normarendszere, második pillérét az Európai Bizottság biztonsági normarendszere, harmadik pillérét pedig a megállapodás rendelkezései képezik. Hangsúlyozandó, hogy a megállapodás adottnak veszi az egyes tagállamoknak a minősített adatok védelmére vonatkozó belső szabályozását. Jelen megállapodás elfogadása a tagországok számára tehát semmiféle nemzetközi jogalkotási kötelezettséget nem keletkeztet.

Figyelembe véve, hogy Magyarországnak az Európai Unió tagállamai egy részével van csak hatályos kétoldalú titokvédelmi megállapodása, a megállapodás hatálybalépése komoly előrelépést jelentene hazánk számára a hatálya alá tartozó minősített adatok cseréje tekintetében. Ezért a további kétoldalú általános titokvédelmi megállapodások megkötéséig a megállapodás elfogadása kifejezett könnyebbséget jelent hazánk számára a hatálya alá tartozó minősített adatok cseréje tekintetében.

Mindezek alapján Magyarország kormánya a T/9402. számú törvényjavaslatot terjesztette elő. A törvényjavaslatot a külügyi bizottság 2012. december 10-i ülésén megtárgyalta, majd 13 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, 2 tartózkodás mellett általános vitára alkalmasnak nyilvánította. Kérem, támogassák a törvényjavaslatot.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Az európai ügyek bizottságának előadója Firtl Mátyás képviselő úr. Megadom a szót. Parancsoljon, képviselő úr!

FIRTL MÁTYÁS, az európai ügyek bizottságának előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az Országgyűlés európai ügyek bizottsága a T/9402. számú törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságát 2012. december 10-ei ülésén megvitatta.

A törvényjavaslat célja, hogy a Brüsszelben 2011. május 4-én kelt, az Európai Unió tagállamai között és az Európai Unió érdekében kicserélt minősített adatok védelméről szóló nemzetközi szerződés kötelező hatályának elismerésére az Országgyűlés a kormány számára felhatalmazást adjon. A bizottsági vitában az előterjesztő rávilágított arra, hogy a nemzetközi szerződés megteremti az Európai Unió koherens, hárompilléres biztonsági struktúráját, amely az Európai Unió Tanácsa és az Európai Bizottság biztonsági normarendszerét egészíti ki.

A vitát követően az Országgyűlés európai ügyek bizottsága a T/9402. számú törvényjavaslatot 14 igen szavazattal, 3 tartózkodás mellett általános vitára alkalmasnak tartotta.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Most az írásban előre jelentkezett képviselői felszólalások következnek. Ennek során megadom a szót Németh Zsolt képviselő úrnak, a Jobbik-képviselőcsoportból. Parancsoljon, képviselő úr!

NÉMETH ZSOLT (Jobbik): Köszönöm a szót, tisztelt elnök úr. Tisztelt Ház! A Jobbik Magyarországért Mozgalom nevében elmondhatom, hogy nem fogjuk tudni támogatni ezt a nemzetközi törvény kihirdetéséről szóló törvényjavaslatot, el is mondanám pár szóban, hogy miért, és hogy miért tartózkodtunk mind a két bizottságban, a külügyi bizottságban és az európai ügyek bizottságában is.

Amint már a címből is kiolvashatjuk, egészen pontosan az Európai Uniónak a Tanács keretében ülésező tagállamai között az Európai Unió érdekében kicserélt minősített adatok védelméről szóló megállapodás kihirdetéséről beszélünk most, erről van most az általános vita. Tehát a címből és magából a törvényjavaslatból, magából a nemzetközi törvényből is kiolvashatjuk, hogy itt bizony nem magyar nemzeti érdekekről van szó, itt az Európai Unió érdekeiről van szó. Mondhatnánk természetesen, hogy az Európai Unió tagjai vagyunk, egyet kéne értenünk az Európai Unió érdekeivel, csakhogy egy olyan Európai Unióról beszélünk, ami még a saját érdekeit sem tudja. Éppen egy olyan ciklusban van maga az Európai Unió - és szerintem ebben önök nem is vitáznának velem, nem is vitáznának velünk, egyet kell hogy értsenek -, amikor maga az Európai Unió is arról vitázik, hogy mi a saját érdeke. Eközben egy olyan törvényjavaslatot ratifikálni a magyar nemzeti jogba, ami a minősített adatokról szól, a minősített adatok megosztásáról, a minősített adataink Európai Unió számára való kiszolgáltatásáról és az Európai Unióhoz való hozzárendeléséről, tehát arról, hogy az Európai Unió Tanácsa és az Európai Bizottság döntsön arról, hogy a magyar minősített adatokat melyik országgal hogyan osztja meg, ez finoman szólva is, úgy gondoljuk, nemhogy váratna magára, de ebben a környezetben nincs itt az ideje, hogy egy ilyen törvényjavaslatról beszéljünk.

Miért mondom azt, hogy az Európai Unió sem tudja, hogy éppen mi a saját érdeke? Elég, ha felidézzük például a brit miniszterelnök, David Cameron szavait, aki állítólag, sajtóértesülések szerint - és a külügyi bizottságban is szakértők igazolták a szavaimat - a karácsonyi beszéde előtt arról fog beszélni, hogy esetleg pedzegeti egy népszavazás kiírását Nagy-Britannián belül, Anglián belül az Európai Uniós tagságról. Igen, jól értették, képviselőtársaim, Britanniában a britek már azon gondolkodnak, érdemes-e egyáltalán tagnak maradni az Európai Unión belül, miközben a német kancellár asszony, de az Európai Bizottságban más, egyébként néppártos politikusok is arról beszélnek, hogy itt az ideje az európai egyesült államok létrehozásának, annak az európai egyesült államoknak a létrehozásának, ahol - most idézem Merkel kancellár asszonyt - például létre kell hozni az Európai Bizottságot... - át kell alakítani egy nemzetek feletti kormánnyá. Most idézem az Európai Bizottság alapvető jogok bizottságának egyik tagját: ahol meg kell mondanunk, és egy közös pénzügyminisztert is ki kell neveznünk az Európai Bizottságon belül, akinek az lesz a feladata, hogy a saját tagállamaival szemben fellépjen, és esetleg azokat egy olyan közös költségvetési politikába kényszerítse, amely bizony az adott nemzetállamnak nem biztos, hogy érdeke.

Csak zárójelben jegyzem meg, a baloldalnak ez az állandó programja itt, tehát ők szívesen feladnák a magyar szuverenitás ezen részét, és fölolvasztanák Magyarországot egy európai egyesült államokban is, de azt hallhatjuk a Néppárt politikusaitól is az Európai Bizottságban. Nagyon remélem, hogy a kormánypártok ehhez nem szeretnének csatlakozni, nem szeretnék feladni a magyar szuverenitást, a magyar függetlenséget.

Éppen erre mondja egyébként David Cameron brit miniszterelnök, hogy ez nem járható út, és a Jobbik Magyarországért Mozgalom is azt mondja, hogy ez nem járható út. Európának nem ez a történelmi hagyatéka, hogy egy, az Amerikai Egyesült Államokhoz hasonló európai egyesült államokká váljunk, hanem nemzetek Európájában kell gondolkodnunk. Itt is kétoldalú szerződésekkel vagy európai gazdasági együttműködéssel lehetőség mutatkozik ugyanolyan gazdasági együttműködésre. Ez a törvényjavaslat egyértelműen az európai egyesült államok irányába tolja el az Európai Uniót, tolja be Magyarországot is a minősített adatok aspektusán keresztül.

Nagyon érdekes cikk egyébként a 10. cikk, ha valaki olvasta a törvényjavaslatot - amit kétlek a jelenlévők többségétől, elnézést a rosszindulatú megjegyzésért, de ha elolvassa valaki -, akkor azt olvashatjuk benne, hogy bár ez az egyezmény kegyesen engedélyezi a tagállamoknak azt, hogy más országokkal kössenek hasonló kétoldalú megállapodást - mint ahogy egyébként Magyarország az utóbbi időben három-négy megállapodást, nemzetközi egyezményt, kétoldalú egyezményt is kötött mostanában, a Ház előtt is erről vitatkozhattunk -, de csak akkor, ha nem ütközik az egyezmény olyan nemzetközi egyezménybe, ami az Európai Unió érdekeivel párhuzamos, az Európai Unió érdekeit vetíti elő. Tehát az adott nemzetállam, például Magyarország nem köthetne egy állammal olyan kétoldalú megállapodást, ami, úgy gondoljuk, az Európai Unió egyelőre ködös érdekeivel szembemerészkedik. Nem tudjuk, mik azok az érdekek, amikkel például nem szabad szembehelyezkednünk ezen nemzetközi egyezmény értelmében. Gondolhatunk most - hála az égnek - a Fidesz által is felkarolt keleti fordulatra, a keleti nyitásra, itt nem tudhatjuk majd, hogy esetleg ennek ezzel az egyezménnyel nem megyünk-e szembe a minősített adatok terén.

(12.50)

Tehát összefoglalva úgy gondoljuk, hogy Magyarországnak nem szabad a saját minősített adatait kiszolgáltatni egy, az európai egyesült államok felé haladó, a magyar vagy éppen nemzeti, tagállami kormányok felett elhelyezkedő nemzetközi kormány alá rendelnünk a minősített adatainkat, és úgy gondoljuk, hogy az egész Európai Uniónak egy más koncepcióban kell gondolkodnia, ezért nem tudunk egyetérteni ezzel a nemzetközi egyezmény kihirdetéséről szóló törvényjavaslattal.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Kérdezem képviselőtársaimat, kíván-e még valaki felszólalni a vitában. (Nincs jelzés.) Jelentkezőt nem látok, megkérdezem Rétvári Bence államtitkár urat, hogy kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Nem kíván.

Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát lezárom. Mivel az előterjesztéshez módosító javaslat nem érkezett, részletes vitára nem kerül sor, várhatóan a következő ülésünkön az előterjesztés elfogadásáról döntünk.

Tisztelt Országgyűlés! Bejelentem, hogy a Balatonvilágos község megyeváltási kezdeményezéséről szóló H/8594. számú előterjesztéshez nem érkezett módosító javaslat, így részletes vitára nem kerül sor. Az előterjesztés elfogadásáról várhatóan jövő heti ülésünkön döntünk.

Most soron következik Magyarország Alaptörvényének harmadik módosításáról szóló törvényjavaslat részletes vitája. Az előterjesztést T/9400. számon, a bizottsági ajánlást pedig T/9400/5. számon kapták kézhez és ismerhették meg képviselőtársaim.

Indítványozom, hogy a részletes vitában a benyújtott módosító javaslatokat két szakaszban tárgyalja meg az Országgyűlés. Tájékoztatom önöket, hogy a bizottsági ajánlás szerint egy módosító javaslat az alaptörvény P) cikke (1) bekezdése, három módosító javaslat pedig a (2) bekezdése megváltoztatását kezdeményezi. Ezért javasoltam, hogy a részletes vitát két szakaszban folytassa le az Országgyűlés. Aki ezzel egyetért, kérem, kézfelemeléssel szavazzon! (Szavazás.) Látható többség.

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége indítványomat elfogadta.

Tájékoztatom önöket, hogy a vitában a felszólalási időkeret - figyelemmel arra, hogy alaptörvény módosítására irányul az előterjesztés - vitaszakaszonként 10-10 perc.

Megnyitom a részletes vita első szakaszát az ajánlás 1. pontjára, s megkérdezem, kíván-e valaki ezzel kapcsolatban felszólalni. (Jelzésre:) Megadom a szót Ángyán József képviselő úrnak, a Fidesz képviselőcsoportjából. Parancsoljon, képviselő úr!




Felszólalások:   23,77-81   81-89   89      Ülésnap adatai