Készült: 2024.04.26.01:14:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

30. ülésnap (2006.11.13.),  65-71. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 11:03


Felszólalások:   57-65   65-71   71-77      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: A képviselő úr nem fogadta el a választ, így megkérdezem az Országgyűlést, hogy elfogadja-e azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés a miniszteri választ 139 igen szavazattal, 106 nem szavazat ellenében és tartózkodás nélkül elfogadta.

Lukács Tamás, a KDNP képviselője, interpellációt nyújtott be a honvédelmi miniszterhez: "Tessék mondani, ez már reform?" címmel.

A képviselő urat illeti a szó.

DR. LUKÁCS TAMÁS (KDNP): Juhász Ferenc volt honvédelmi miniszter a kampány során többször hivatkozott arra, hogy az előző ciklusban végrehajtották a hadsereg átalakítását és a honvédelmi reformot, mely tényt az őszödi beszéd után már természetesen másként kell érteni és értelmezni. A kormányprogram is - idézem - átalakult magyar hadseregről beszél, és a továbbiakban arról ír, hogy a haderő átalakítását oly módon végezzük el, hogy a hivatásos haderő megfelelő szervezetben, jobb képességgel és felszereltséggel védelmezze hazánk szuverenitását.

Mindezek után meglepetésként hatott Eger városában az a hír, hogy az egri helyőrséget felszámolják, a 24. Bornemissza Gergely felderítő zászlóaljat Debrecenbe helyezik át. Ezzel a lépéssel a honvédelmi tárca Dobó István városát megfosztja a honvédség jelenlététől, azt a várost, amelyről többek között Kossuth azt mondta, hogy a magyarságot itt csak tanulni lehet. Ez a döntés nehezen értelmezhető a kormányprogramban leírtakkal összevetve, hiszen a zászlóalj a magyar hadsereg egyik legmodernebb egysége, rendelkezik a Humint-képességgel, az utóbbi években minden jelentős külszolgálati feladatban kivette a részét. Így többek között helytálltak katonáink Horvátországban, Macedóniában, Afganisztánban és Koszovóban is. A zászlóalj képzettségének színvonalát jellemzi, hogy több nemzetközi versenyt megnyertek, magas színvonalon hajtottak végre feladatokat, más fegyvernemmel és a szövetséges külföldi csapatokkal együttműködve. Egy ilyen döntés érinti Dobó István városát, amely nemcsak elfogadta, hanem befogadta és magáénak is vallja a zászlóaljat.

A lehetséges döntés kapcsán azonban további kérdések is felmerülnek. Az elmúlt három évben nagyon jelentős ingatlanfejlesztési beruházást hajtottak végre a laktanyában. Ennek keretében a legmodernebb konyhatechnikai eszközökkel alakították ki a zászlóalj kapacitását meghaladó konyhát, teljes mértékben felújították a körleteket, segélyhelyeket, a modern kor követelményeinek megfelelő könyvtárat internetes hozzáféréssel, oktatótermet, nyelvi labort és sportlétesítményeket alakítottak ki. Hangsúlyozni szeretném, hogy mindezeket a beruházásokat az utóbbi három évben hajtotta végre a minisztérium.

Ennél is nagyobb kárt okozhat a megalapozatlan és végig nem gondolt döntés abban, amit a hadsereg az emberi képességek fejlesztésébe ölt bele. Az eddigi tapasztalatok alapján ugyanis egy ilyen átköltözést az állománynak legfeljebb a 15-20 százaléka vállalja, ami azt is jelenti, hogy a hadsereg egy nemzetközileg kipróbált, modern egységről mond le.

Ezek után, ha ezt a döntést minden felhozott érv ellenére végrehajtják, akkor a következő kérdéseket kell megválaszolni. Milyen módon kíván segíteni a minisztérium az egzisztenciálisan nehéz vagy lehetetlen helyzetbe került családokon? Milyen segítséget kíván adni a kormányzat (Az elnök csenget.) a városnak a munkanélküliség kezelésére, amit a laktanya bezárása okoz? Milyen életpályamodellt kínál a hadsereg azoknak, akik a hivatásos katonaságot... (Kikapcsolják a mikrofonját. - Taps a KDNP és a Fidesz soraiban.)

ELNÖK: Képviselő úr, három perc áll rendelkezésére. Válaszadásra megadom a szót Szekeres Imre miniszter úrnak.

DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Honvédelmi miniszterré történt kinevezésemkor azt mondtam, az a célom, hogy erős és jól szervezett haderő legyen a Magyar Honvédség, és azt is világossá tettem, hogy most nem a politikusok döntenek a katonákról, hanem a honvéd vezérkar és a katonai szakértők álláspontja fog érvényesülni.

Ennek érdekében 2007. december 31-ig 15 ezerről 20 ezerre növeljük a Magyar Honvédség csapatainál szolgáló katonák létszámát. A hat haderőnemi parancsnokságból egy új katonai kultúra jegyében - azért, hogy a haderőnemek és a fegyvernemek együttműködjenek - egy összhaderőnemi parancsnokságot fogunk létrehozni, és ennek keretében a felderítő zászlóalj a debreceni dandár felderítő támogatását fogja biztosítani.

Tisztelt Képviselő Úr! A Magyar Honvédségnek szüksége van a felderítő zászlóaljra és a felderítő zászlóalj katonáira, mint ahogy tisztelni és ápolni fogja Eger város katonai hagyományait, és mindent meg fog annak érdekében tenni, hogy ezek a hagyományok fennmaradjanak.

A vezérkari főnök úr múlt heti tájékozódása alapján és jelentése alapján a zászlóalj katonái vállalják ezt a diszlokációt, készek arra, hogy a feladatot végrehajtsák, és Debrecenben megvan a lehetősége annak, hogy a legénységi állomány és a hivatásos tisztek elhelyezéséről gondoskodjunk, megfelelő férőhelyek, szolgálati lakások és lakásbérlési lehetőségek is állnak rendelkezésünkre.

De önnek igaza van, a Honvédelmi Minisztériumnak felelősséget kell vállalnia azokért a katonákért is, akik nem tudják vagy nem akarják vállalni az új feladatot Debrecenben, ezért az ő esetükben mind az ő, mind a családjuk támogatására, mind a további életpályájuk biztosítása érdekében személy szerinti elbeszélgetések után a Honvédelmi Minisztérium és a vezérkar külön támogatást és segítséget fog adni. Abban bízom, hogy kevesen lesznek ilyenek, mert mint ahogy ön is mondta, ennek a zászlóaljnak olyan katonái vannak, akik megszokták, hogy Egertől távol teljesítenek szolgálatot, sok esetben külföldön vagy nagyon távoli vidékeken is. Valószínű, hogy nem okoz számukra teljesíthetetlen feladatot az a távolság, amely a Magyarországon belüli szolgálatot jelentheti.

A kiürítésre kerülő objektumok sorsáról a város országgyűlési képviselőjével, Nagy Imre képviselő úrral és a város polgármesterével együttesen fogunk dönteni. Amikor a vezérkar döntése megszületett, aznap a város polgármesterét és országgyűlési képviselőjét erről tájékoztattam, és megbíztam a Honvédelmi Minisztérium államtitkárát, Iváncsik Imre urat, hogy velük közösen előkészített döntéseket terjesszenek a Honvédelmi Minisztérium elé az ingatlanok sorsát illetően, amelyek között természetesen szerepel az, hogy a város érdekeit is figyelembe fogjuk venni a döntés során.

Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Most két lehetőség van. Az egyik az, ami szokott lenni, hogy ilyenkor az ellenzéki képviselő nem fogadja el a választ, a Fidesz, az MDF, a KDNP képviselői nemmel szavaznak. Ez így szokott lenni, megszoktuk. Van egy másik lehetőség: mivel most egy katonák által előkészített szakmai javaslatról van szó, az Országgyűlés képviselői, akik egy erős és jól szervezett hadsereget akarnak, igennel szavaznak.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Megkérdezem a képviselő urat, hogy elfogadja-e a miniszteri választ. A képviselő urat illeti a szó.

DR. LUKÁCS TAMÁS (KDNP): Tisztelt Miniszter Úr! Hadd mondjak egy harmadik lehetőséget. Önnek konkrét kérdéseket tettem fel, ön pedig egy döntésről úgy beszél, hogy a konkrét kérdésekre általános - majd meglátjuk, tárgyalunk - válaszokat ad. Miután már a kérdés döntés, a döntés előkészítésében kellett volna azokat a kérdéseket megvizsgálni, hogy egy adott esetben hányan vállalják, milyen szociális problémákat, milyen munkanélküliséget okoz egy adott városban. A beszállítókkal együtt körülbelül négyszáz családot érint, tehát a beszállítókkal együtt, és arról is valamifajta elképzelésnek kellene lenni - már most konkrét elképzelésnek a konkrét döntésben -, hogy az ingatlannal mit kívánnak tenni, vagy milyen tárgyalási pozíciókat lehet elfoglalni ebben az esetben.

(15.20)

Miután ezekben a kérdésekben semmiféle konkrét választ nem adott, az MSZP-s és a kormánypárti képviselőknek ajánlhatom azt, hogy folytassuk ezt a vitát tovább. Tehát ha nem fogadjuk el az ön válaszát, akkor a bizottsághoz kerül a kérdés, és akkor folytathatjuk a vitát.

Azt hiszem, ez egy értelmes párbeszéd, ezért nem tudom elfogadni a válaszát. (Taps az ellenzéki oldalon.)

ELNÖK: A képviselő úr nem fogadta el a választ, így kérdezem az Országgyűlést, elfogadja-e azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés a miniszteri választ 145 igen szavazattal, 94 nem ellenében, 4 tartózkodás mellett elfogadta. (Közbeszólás a Fidesz soraiból: Szégyen!)

Tisztelt Képviselőtársaim! Mielőtt az utolsó interpellációra rátérnénk, engedjék meg, hogy tisztelettel köszöntsem Irmingard Schewe Gerigk asszonyt, a Bundestag, Bündnis 90/a Zöldek parlamenti frakciójának vezetőjét és az általa vezetett delegáció tagjait. (Taps - Irmingard Schewe Gerigk a díszpáholyban felállva fogadja a köszöntést.) Frakcióvezető asszony és a delegáció a Bundestag nemzetközi cserekapcsolatok programja keretében a 2007. évi német parlamenti ösztöndíjpályázat elbírálására érkeztek hazánkba. Frakcióvezető asszonynak és a delegációnak egyaránt megbeszéléseikhez sok sikert kívánok.

Tisztelt Képviselőtársaim! Szijjártó Péter, a Fidesz képviselője, interpellációt nyújtott be az egészségügyi miniszterhez: "Reformszóvivő - avagy miért is jó nekünk a vizitdíj, a dobozdíj, a kórházi napidíj?" címmel. Képviselő urat illeti a szó.




Felszólalások:   57-65   65-71   71-77      Ülésnap adatai