Készült: 2020.02.18.04:49:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

252. ülésnap (2002.02.26.), 144-146. felszólalás
Felszólaló Ughy Attila (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:58


Felszólalások:  Előző  144 - 146  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

UGHY ATTILA (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Köszönöm szépen a szót, és annak ellenére kérem a tisztelt Ház figyelmét, hogy az első napirend utáni hozzászólás meglehetősen komolytalan volt, és azt gondolom, eléggé nagy zöldségeket beszélt az előadó. (Az elnök csenget.) Én ennél sokkal fontosabb dolgokról szeretnék beszélni, olyan dolgokról, amelyek...

 

ELNÖK: Képviselő úr, szeretném figyelmeztetni, hogy a napirend utáni felszólalásában nem térhet ki mások felszólalásának bírálatára. Amennyiben ezt folytatja, megvonom a szót.

 

UGHY ATTILA (Fidesz): Elnök úr, köszönöm a figyelmeztetést, szeretném folytatni a hozzászólásomat. Köszönöm, elnök úr.

Tehát egy olyan dologgal szeretném föltartani a tisztelt Házat, amely dolog ténylegesen több száz lakót, pontosan 730 lakót érdekel, és amelyet az előző négy évben sem és az előző nyolc évben sem sikerült megoldani; tehát nagyon hosszú és akut probléma. Többé-kevésbé azt lehet mondani, hogy most már harmadik vagy negyedik alkalommal szólalok fel az Országgyűlésben a Sallai utcában lakó állampolgárok érdekében.

A probléma egy olyan ügy, ami mondhatni, önkormányzati ügy is lehetne abban az esetben, hogyha az önkormányzatok - mind a fővárosi, mind a kerületi önkormányzat - képesek lennének ezzel a feladattal megbirkózni, de erre a feladatra sajnos nyolc éve képtelenek ezek az önkormányzatok, és éppen ezért van szükség arra, hogy ismét ráirányítsuk a figyelmet arra, hogy 730 állampolgárnak és 730 családnak a XVIII. kerületben nagyon súlyos problémái vannak.

Nem szeretném megismételni az előző három napirend utáni felszólalásomban felvetett problémát; egész egyszerűen arról van szó, hogy egy békés kertvárosi utcán keresztüldübörögnek a kamionok, hiszen az M0-s autópálya elkészülése után olyan módon jelölték ki ezeket az utakat, hogy gyakorlatilag csak azon az egy autóúton képesek megközelíteni az M5-ös autópályáról, az M0-s autópályáról a 4-es utat. Ez tulajdonképpen azt jelenti az ott lakó emberek életében, hogy napi átlagban - készült erről egy felmérés - 950 darab nehézgépjármű érkezik egy keskeny kertvárosi utcán; egy nap alatt reggel héttől este hétig 950 kamion érkezik oda-vissza.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szintén foglalkozott ezzel a témakörrel, és azt mondta, hogy az ott lakók érdekei sérülnek, az egészséges környezethez való joguk sérül azzal, hogy nem sikerül azokból az utcákból kiterelni a forgalmat. Utána többször próbálkoztunk a Főpolgármesteri Hivatallal, illetve a kerületi önkormányzattal, mindketten egymásra mutogattak, illetve egyetlenegy azonosság volt a válaszukban, hogy a kormányzatra mutogattak, hogy ez kormányzati probléma, ezt nekik kellene megoldaniuk.

A két önkormányzatnak nyolc év alatt nem sikerült megoldania ezt a problémát, és ma, 2002 tavaszán oda jutott a helyzet, hogy talán első alkalommal ilyen ügyekben a Magyar Köztársaság történetében precedensper fog indulni, és a precedensperben az ott lakó kisemberek, az ott lakó állampolgárok a virtuális fővárost fogják beperelni annak érdekében, hogy állítsa helyre az ő alkotmányos jogukat, és az ő alkotmányos jogukkal élve egészséges környezetben élhessenek.

Ennek a pernek nyilván lesz egy második része, és ez a második rész pedig arról fog szólni, hogy a kamionok által okozott nem virtuális, hanem nagyon is anyagi károkat és problémákat próbálják orvosolni és kifizetni az ott lakó állampolgárok számára.

Én azért kértem a parlament utolsó ülésén szót, hogy a mai, immár utolsó alkalommal ráirányítsam a parlament, az Országgyűlés és az egész ország figyelmét arra, mi módon van lehetőség arra, hogy egy ilyen problémát megoldjanak, ahol a kerületi és a fővárosi önkormányzat képtelen nyolc éven keresztül megoldást találni; ezeken a megoldásokon a későbbiekben hogyan lehet segíteni, és hogyan tud a civil kezdeményezés, a civil erő valamilyen módon a helyi hatalommal szemben, amely önmagát helyi önkormányzatnak hívja, fellépni.

 

 

(15.50)

 

Azt gondolom, a végleges megoldás azonban mégiscsak talán az lenne, hogy ezekről a területekről el lehessen terelni a kamionforgalmat. Nem a jog betűjét kellene alkalmazni, és nem perekre lenne szükség, hanem arra, hogy utak, elkerülő utak épüljenek, alternatív áthaladási lehetőségek készüljenek ebben a térségben. Talán nagy jelentőségű lesz az, hogy az M0-ás autóút továbbépítése a környéken elkezdődött, aminek következtében érzékelhetően fog majd csökkenni a több mint 950 nehézgépjármű-forgalom/nap terheltség ezeken az utakon.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti oldalon.)

 




Felszólalások:  Előző  144 - 146  Következő    Ülésnap adatai